  • 1. Data: 2024-05-04 13:25:28
    Temat: Odpowiedzialność PORTALU za reklamy
    Od: _Master_ <...@...pl>

    Czy dzisiejsze prawo w jakikolwiek sposób obliguje właściciela strony
    www do sprawdzania jakie reklamy umieszcza?

    Tak wiem na gooowninych fufufu kto by tam się przejmował

    Ale jak główna strona MS w Edge największym zdjęciem reklamuje bezczelny
    przekręt inwestycyjny opierający się na niezgodnym z prawem uzyciem
    wizerunku celebryty i podszywjąc się pod wygląd np. gazeta.pl to mi się
    scyzoryk otwiera w kieszeni.

  • 2. Data: 2024-05-04 14:44:05
    Temat: Re: Odpowiedzialność PORTALU za reklamy
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.05.2024 o 13:25, _Mster_ pisze:
> [...]
    > przekręt inwestycyjny opierający się na niezgodnym z prawem uzyciem
    > wizerunku celebryty i podszywjąc się pod wygląd np. gazeta.pl to mi się

    Problem w tym, że to nie reklama jest pobierana z zewnętrznego źródła.
    Równie dobrze mógłbyś mieć pretensje do autora samej przeglądarki, że
    wyświetla oszukańcze reklamy.

    Dawniej pisałem do admininów, aż FaceBook zagroził mi banem, bo ich
    spamuję (chodziło o oszustwo na ORLEN akurat). Od tego czasu piszę do
    CERT-u. Dyżurny robi, co może. Czasem po prostu blokują IP, z którego
    reklama idzie. Czasem piszą do adminów, ale CERTu nikt banować raczej
    nie będzie.

    Nie wiem, czy administratorzy przeglądają te reklamy, ale weź pod uwagę,
    że to może się zmieniać w czasie. Dziś wyświetla się reklama kremu, a
    jutro milionowych zysków. Może się to jeszcze zmieniać w zależności od
    tego kto na to patrzy. Nie wiem, czy akurat w tym wypadku, ale na pewno
    serwer "widzi", z jakiego IP oglądasz i może być tak oprogramowane, że
    przykładowo Polak zobaczy co innego, niż Słowak - oczywiście z tym
    zastrzeżeniem, że można "oszukiwać" z tą lokalizacją. Administrator może
    widzieć co innego, niż Ty.

    Jeśli chodzi o stronę prawną, to powyższe wynika z art. 12 Ustawy o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną. Kiedyś się zastanawiałem, czy
    taki FaceBook za takie oszukańcze reklamy nie powinien ponieść
    odpowiedzialności, bo w sumie mechanizm FaceBook odpowiada za to, komu
    sa wyświetlane reklamy. Ale przeszło mi :-)
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2024-05-04 18:43:14
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-05-04 o 13:25, _Master_ pisze:
> [...]
    > przekręt inwestycyjny opierający się na niezgodnym z prawem uzyciem
    > wizerunku celebryty i podszywjąc się pod wygląd np. gazeta.pl to mi się

    Kiedyś zgłosiłem na MS w Egde reklamę z tym obrazkiem:
    https://www.bing.com/th?id=OADD2.7353083047489_1TVI2
    O20X3UETRX4DJ

    i przestała mi się wyświetlać. Sprawdzałem też w innych profilach i
    przeglądarkach EDGE, nie widziałem, aby się wyświetlała.
    Polecam ci to rozwiązanie, zgłoś tę reklamę przez formularz do
    zgłaszania reklam do Microsoftu, powinno zadziałać tak jak u mnie
    zadziałało.

  • 4. Data: 2024-05-04 18:44:48
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

> [...]
    > przekręt inwestycyjny opierający się na niezgodnym z prawem uzyciem
    > wizerunku celebryty i podszywjąc się pod wygląd np. gazeta.pl to mi się

    i jeszcze to zgłosiłem, reklama z tym obrazkiem:
    https://www.bing.com/th?id=OADD2.7353084199796_17PI1
    3NAWI1VAAAPQB

    też już nie widzę, aby się wyświetlało. U Ciebie się wyświetla?

  • 5. Data: 2024-05-04 20:58:52
    Od: _Master_ <...@...pl>

> [...]
    > przykładowo Polak zobaczy co innego, niż Słowak - oczywiście z tym
    > zastrzeżeniem, że można "oszukiwać" z tą lokalizacją. Administrator może

    Oni to wiedzą Kocie ;-)

> [...]
    > odpowiedzialności, bo w sumie mechanizm FaceBook odpowiada za to, komu
    > sa wyświetlane reklamy. Ale przeszło mi :-)

    Widzisz. Przeszło Ci.

    Jak tak będzie nam przechodzić to następnym razem pojawi się "raklama"
    nawołująca do ZABÓJSTWA.

    Skoro ścigani są oszuści za przekręty na wnuczka, na garnki, na
    bankowca... Tak może i z marnym skutkiem ale ścigane...

    To czym to się różni?

    Że niby ktoś inny wyświetla reklamy.
    Że niby tylko mi się to wyświetla Co to za argumenty?

    To jest dalej próba oszustwa + bezprawne wykorzystanie wizerunku.

    Jak ktoś taki baner wystawi w centrum miasta to też ujdzie płazem?

  • 6. Data: 2024-05-04 21:34:01
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.05.2024 o 20:58, _Master_ pisze:
    > To czym to się różni?

    Ustawą. Ustawodawca uznał, że nie jest nielegalne.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 7. Data: 2024-05-04 23:51:26
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    > Problem w tym, że to nie reklama jest pobierana z zewnętrznego źródła.

    Jak sobie ktoś zorganizował serwis tak ma.

    > Równie dobrze mógłbyś mieć pretensje do autora samej przeglądarki, że
    > wyświetla oszukańcze reklamy.

    Przecież to nie jest funkcjonalność przeglądarki w której się
    wyświetlają. Reklamy wyświetlają się wyłącznie dlatego, że ktoś tak
    przygotował witrynę.

> [...]
    > spamuję (chodziło o oszustwo na ORLEN akurat).Od tego czasu piszę do
    > CERT-u. Dyżurny robi, co może. Czasem po prostu blokują IP, z którego

    Głupota. Adresy IP nie determinują wykorzystania. Na jednym adresie z
    reguły funkcjonuje wiele usług np. jest serwer www ale i serwer poczty
    internetowej a może DNS i jeszcze jakieś inne usługi. Co więcej,
    konkretna usługa może dotyczyć wielu dostawców. Jeden serwer www służy
    do obsługi wielu nazw internetowych. Dalej, jedna nazwa internetowa może
    być związana z różnymi treściami, np portale prasowe publikujące
    informacje z różnych źródeł. Takie blokowanie to zwykła cenzura.

    > Czasem piszą do adminów, ale CERTu nikt banować raczej
    > nie będzie.

    Fcelu?

> [...]
    > widzieć co innego, niż Ty. >
    > Jeśli chodzi o stronę prawną, to powyższe wynika z art. 12 Ustawy o

    "
    Usługodawca, który świadczy usługi drogą elektroniczną obejmujące
    transmisję w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych przez
    odbiorcę usługi lub zapewnienie dostępu do sieci telekomunikacyjnej w
    rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne, nie
    ponosi odpowiedzialności za treść tych danych, jeżeli:
    1)
    nie jest inicjatorem przekazu danych;
    2)
    nie wybiera odbiorcy przekazu danych;
    3)
    nie wybiera oraz nie modyfikuje informacji zawartych w przekazie.
    "

    > Kiedyś się zastanawiałem, czy
    > taki FaceBook za takie oszukańcze reklamy nie powinien ponieść
    > odpowiedzialności, bo w sumie mechanizm FaceBook odpowiada za to, komu
    > sa wyświetlane reklamy. Ale przeszło mi :-)

    To raczej zorganizowana działalność wielu usługodawców.

  • 8. Data: 2024-05-04 23:54:23
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 04.05.2024 o 18:43, Krzysztof 'kw1618' pisze:

> [...]
    > Polecam ci to rozwiązanie, zgłoś tę reklamę przez formularz do
    > zgłaszania reklam do Microsoftu, powinno zadziałać tak jak u mnie

    No ale chodzi o to, by ktoś za to odpowiadał.

  • 9. Data: 2024-05-05 13:30:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04.05.2024 o 23:51, io pisze:

    > Jak sobie ktoś zorganizował serwis tak ma.

    Ale jest to zgodne z prawem. Ciekawe kiedy taki FaceBook zrozumie, że
    sam sobie poniekąd we "własne kolano strzela". Ja przykładowo z automatu
    wszystko to, co się tam reklamuje przyjmuję jako fraud. Jeśli nawet
    znajdę gdzieś indziej taką usługę / ofertę, a wyskoczy mi, że się
    reklamuje na FaceBook, to wybiorę inną równoległą. Po prostu odsetek
    fraudów jest tam bardzo duży. Niewspółmiernie duży, w stosunku do innych
    lokalizacji. Wynika to właśnie z blokowania przez adminów alertów. W
    konsekwencji spadną im z czasem wpływy z reklam.

    > Przecież to nie jest funkcjonalność przeglądarki w której się
    > wyświetlają. Reklamy wyświetlają się wyłącznie dlatego, że ktoś tak
    > przygotował witrynę.

    Zdaje się, że też nie do końca. Czasem same przeglądarki wyświetlają
    reklamy. Ale tu nie o to chodzi akurat. Natomiast o ile za samo
    wyświetlanie serwer nie ponosi odpowiedzialności, to ciekawy jestem,
    jakby się skończył proces cywilny o brak reakcji na zgłoszone ewidentne
    oszustwo.

> [...]
    > być związana z różnymi treściami, np portale prasowe publikujące
    > informacje z różnych źródeł. Takie blokowanie to zwykła cenzura.

    Ale wówczas admin danego adresu IP nabiera większej ochoty do
    przypilnowania sobie tego, co z jego adresu jest publikowane. Jest w
    USENET taka grupa, co się MORDPLIK nazywa. Tam polują na SPAM.

    Już kilka lat blokują jednego przedsiębiorcę, który jakieś konstrukcje
    stalowe reklamuje. No i jak dopiszą spamera do czarnych list, to admin
    danej domeny / serwera ma dwa wyjścia. Albo wywalić spamera, albo
    kombinować, jak te "zabezpieczenia" obejść. Przeważnie prościej spamera
    wywalić.

    Natomiast trochę podzielam Twoje stanowisko. Czynnik ludzki może
    spowodować, że zablokują niewinną osobę. W wypadku tego producenta
    konstrukcji stalowych, to zaczęto chyba już polowanie na wszystkie jego
    reklamy. Zdaje się, że nikt nawet się nei zastanawia głębiej, czy są
    SPAMem.

    Skoro jest to zakazane, to powinno się karać sprawcę. Z tym, że zrobiło
    się to tak powszechne, że ludzie sami walczą z problemem odpowiednim
    oprogramowaniem. Tyle, że brak reakcji na oszustwa powoduje, że ludzie
    wywalają wszelkie reklamy. Nie wiem, czemu administratorzy serwisów nei
    dostrzegają tego problemu.

    > Fcelu?

    Jakiego celu szukasz? Banowania, czy pisania?

    > To raczej zorganizowana działalność wielu usługodawców.

    Nigdy się nie zastanawiałem, jak to dokładnie działa. Ale pewnie masz
    rację. Są firmy pośredniczące w wyświetlaniu reklam. One z kolei
    odpowiadając za ich dalsza dystrybucję.

    Kilka lat temu u nas była taka afera: https://tiny.pl/dcxpt
    Działało to tak, że miasto wpadło na pomysł zrobienia w oknie Informacji
    Turystycznej takiego ekranu z informacjami o mieście - zabytkach itd.
    Ale ktoś to musiał finansować. I wpadli na pomysł, że finansowane będzie
    z reklam. Pomysł zacny, tylko finansujący chciał mieć zdalny dostęp do
    możliwości ich wyświetlania, więc urządzenie musiało mieć dostęp do
    Internetu. Konstrukcyjnie był to taki duży tablet dotykowy.

    Znudzony "informatyk" shackował go palcem w kilka minut. Największy
    komizm sytuacji był taki, że ponieważ tam się reklamy wyświetlały, więc
    ludzie się przyzwyczaili i nawet na to nie patrzyli przechodząc. Gość
    kilkanaście minut siedział na oknie wystawy na przeciwko i żadna z
    kilkudziesięciu przechodzących osób nie zwróciła na to uwagi.A on
    strasznie chciał być słynny.

    Obok była dyskoteka. Facet poszedł i "przywlókł" grupę dziewczyn.
    Rzuciły okiem, ale niespecjalnie się tym zainteresowały i poszły.
    Ponownie tam poszedł i przyprowadził dwóch facetów. Dopiero oni zaczęli
    to oglądać, co zwróciło uwagę operatora miejskiego monitoringu.

    Ponieważ umowa przewidywała dostęp do reklam przez ileś tam lat, więc
    urządzenie przez ten okres stało wyłączone, bo reklamodawca nie był w
    stanie zapewnić bezpieczeństwa. Dopiero, gdy ta umowa wygasła włączyli
    to i działa do dziś. Ale działa w oparciu o materiał zawarty w
    urządzeniu bez dostępu do zdalnych treści.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2024-05-05 15:47:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-05, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:
> [...]
    > oprogramowaniem. Tyle, że brak reakcji na oszustwa powoduje, że ludzie
    > wywalają wszelkie reklamy. Nie wiem, czemu administratorzy serwisów nei

    Myślę, że problem nie ma praktycznego, tj. finansowego przełożenia, bo
    najprawdopodobniej liczba osób konsekwentnie blokujących wszystkie
    reklamy jest marketingowo pomijalna, bądź nie jest targetem dowolnych
    reklam.

    --
    Marcin