  • 1. Data: 2003-05-15 07:24:51
    Temat: Pozew
    Od: "Seniorgrzes" <g...@w...pl>

    Mam problem. W skrócie.

    Spółka z o.o . ma do zapłaty kilka faktur. Jej kapitał zakładowy 4000zł.
    Zarząd jednoosobowy. Prezes potwierdził na piśmie zadłużenie. Suma faktur
    przewyższa kapitał spółki.

    Pytania:

    1. Pozywać prezesa - czy spółkę.?
    2 Jeśli spółkę to jest szansa na windykację więcej niż 4000zł.?
    3 Czy faktura zakupu jest traktowana jak umowa handlowa . Kiedy okres
    przedawnienia wynosi 2 a kiedy 3 lata.?

    --
    Pozdrawiam,
    Seniorgrzes gg2020830,

  • 2. Data: 2003-05-15 08:34:55
    Temat: Re: Pozew
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    > 1. Pozywać prezesa - czy spółkę.?
    najpierw trzeba pozwać spółkę - dopiero jak egzekucja będzie nieskuteczna -
    prezesa

    > 2 Jeśli spółkę to jest szansa na windykację więcej niż 4000zł.?
    to że faktury przewyższają kapitał spółki nie znaczy jeszcze że pasywa w
    spółce przewyższają aktywa. Spółka może mieć inne aktywa poza kapitałem
    zakładowym.

    > 3 Czy faktura zakupu jest traktowana jak umowa handlowa
    z tego co wiem prawidłowo wystawioną i podpisaną fakturę uważa się za
    zaakceptowany rachunek i nie ma generalnie problemów z dochodzeniem
    roszczeń na takiej podstawie. Na pewno można traktować ją jako pisemny dowód
    zawarcia umowy.
    Sam jestem ciekawy czy można traktować ją również jako umowę.

    > Kiedy okres przedawnienia wynosi 2 a kiedy 3 lata.?
    Podstawowa zasada w przypadku roszczeń wynikających z działalności to to że
    przedawniają się z upływem lat trzech.
    Ponadto istnieją wyjątki np:
    "Roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z takiego tytułu oraz
    roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z tytułu sprzedaży płodów rolnych
    i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch."
    Wszystko zależy od tego co było przedmiotem umowy.
    Tomek

  • 3. Data: 2003-05-15 08:36:55
    Od: "Seniorgrzes" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Tom" <...@f...pl> napisał w wiadomości

    | najpierw trzeba pozwać spółkę - dopiero jak egzekucja będzie
    nieskuteczna -
    | prezesa

    **** Już widzę, że to dojdzie do prezesa .( Nie da się na skróty? Znowu
    czas i koszty )

    **** Jak wyżej. Ogólna padaczka.

> [...]
    rolnych
    | i leśnych przedawniają się z upływem lat dwóch."
    | Wszystko zależy od tego co było przedmiotem umowy.

    Działalność , więc 3 lata .

    --
    Dzieki za to , czekam na jeszcze i pozdrawiam,

    Seniorgrzes gg2020830,

  • 4. Data: 2003-05-15 15:16:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Należałoby stwierdzić, czy wysokość zobowiązań przekroczyła majątek spółki.
    Jeśli tak, to można złożyć zawiadomienie do organów ścigania, albowiem
    spółka powinna zgłosić upadłość i nie powinna zaciągać nowych zobowiązań.
    Nieogłoszenie upadłości w tym wypadku jest przestępstwem z kodeksu spółek
    handlowych (art. 586 ksh), zaś zaciąganie nowych zobowiązań w tej sytuacji,
    to przestępstwo z art. 286 kk.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-