eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieCzy kompozyty (poliamid) są lepsze od stopów metali? › Re: Czy kompozyty (poliamid) są lepsze od stopów metali?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Czy kompozyty (poliamid) są lepsze od stopów metali?
    Date: Fri, 29 Mar 2024 09:56:07 GMT

    On 2024-03-28, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
    > Ostatnio wymieniałem stare rolki w bramie i ku mojemu zaskoczeniu nowe
    > dostałem z kompozytu (oryginalne sprzed nastu lat były metalowe ocynkowane).
    >
    > Ochy i achy, że lepsze, samosmarujące się, wytrzymalsze...
    >
    > Faktycznie prawda to, czy po prostu...tańsze w produkcji?
    >
    > Bo wiecie, dziwnym trafem akurat ostatnio podnoszą uprawnieniami koszty
    > produkcji wszystkich metali, CO2...no może zbieg okoliczności ;-)
    >
    > - https://poliamid24.pl/tworzywa-konstrukcyjne-zastepu
    ja-metale/
    > -
    > https://www.ensingerplastics.com/pl-pl/polwyroby/two
    rzywa-konstrukcyjne/pa-poliamid
    > - https://termoplastik.pl/ultramid-a3w-poliamid-ktory-
    zastepuje-stal/

    Poliamid jako material np. na kółka różnych ciężkich wózków typu
    przemysłowego jest stosowany chyba od lat 60. więc nie do końca rozumiem
    z czego wynika narracja, jakby to było jakieś objawienie ostatnich lat.
    Wzmocnienia włóknem szklanym to też jest licząca z ćwierć wieku
    praktyka. Takm że można stosować zamiast metali jako materiał na kółka. Czy
    wytrzymalsze, zależy jaki metal i jakie zastosowania, ale zwykle nie. Przy czym
    niekoniecznie ma to jakieś znaczenie.

    --
    Marcin