  • Data: 2015-07-17 21:03:45
    Temat: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Od: Chris94 <c...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 17 Jul 2015 13:18:07 +0200, J.F. napisał(a):

    > No widzisz - Grecy zdaja sie tego nie wiedziec, Tsipras zdawal się
    > tego nie wiedziec,
    > a ciekaw jestem, czy Marek o tym wie, piszac ze sa na drachme skazani

    Ja też jestem przekonany, że są na drachmę skazani. Nie wierzę, że uda
    im się wdrożyć te wszystkie planowane oszczędności, jednocześnie
    pozostając przy euro.

    > Ale caly pomysl z drachma ma sens tylko, jesli sie dopusci obnizanie
    > kursu.

    Dokładnie tak! Bo w przeciwnym razie nici z oszczędności, a bankructwo
    Grecji tylko zostanie nieco opóźnione.

    > Wiec oficjalny jest w jednym dniu, w kolejnym inny, beda inne
    > procenty - a w moim pomysle klient mialby wybor czy chce przewalutowac
    > i zgodzic sie na inne odsetki czy nie...

    I kto by ustalał wysokość kursów przeliczeniowych oraz wysokość odsetek?
    Tutaj występują zbyt duże sprzeczności interesów rozmaitych grup
    wpływów, żeby to mogło dobrze działać.
    Przypomnę charakterystyczną sytuację jaka miała miejsce w Polsce. Chyba
    gdzieś po dwóch latach od końskiej kuracji zaserwowanej nam przez
    Balcerowicza i utrzymywaniu na siłę stałego kursu złotówki wobec dolara,
    zapadła decyzja o dewaluacji złotówki (piszę z głowy) o ok. 10%.
    Rozmaici Bardzo Ważni Politycy w nocy wywlekali z łóżek właścicieli
    kantorów żeby kupić dolary, zanim rano wiadomość o dewaluacji zostanie
    opublikowana.
    Przypuszczam, że w Grecji mogłoby to zjawisko przybrać znacznie bardziej
    drastyczny i bulwersujący przebieg.

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof