  • 1. Data: 2006-04-30 21:08:24
    Temat: Samochod, DG i PCC
    Od: "Krzysztof Kowaluk" <c...@g...com.pl>

    Witam
    Był sobie samochod kupiony na mnie i żonę. Samochód został wcągnięty na
    firmę jako środekt trwały. Po pewnym okresie czasu został sprzedany fakturą
    VAT i tu zaczeły się
    problemy. Ponieważ na fakturze widniała moja firma (osoba fizyczna) a w
    dowodzie rejestracyjnym także widniała żona, wydział komunikacji nie chciał
    zarejestrować auta
    nowemu właścicielowi, mimo pisemnej zgody żony na sprzedaż auta. Wzwiązku z
    tym została
    sporządzona umowa kupna-sprzedaży, lecz faktura pozostała jako dowód
    sprzedaży.
    Czy w takim przypadku konieczne jest odprowadzenie podatku i wypełnienie PCC
    ?

    Moge zwrócić się z pismem do US ale odpowiedź potrwa. Pani w urzędzie od VAT
    mówi że można tak zrobić i nie trzeba nic wypełniać bo była faktura, pani od
    PCC że jak była umowa
    to PCC musi być odprowadzone. Czy ktoś może mnie nakierować na jedną albo
    drugą droge ?

    Krzysztof Kowaluk

  • 2. Data: 2006-04-30 21:31:11
    Temat: Re: Samochod, DG i PCC
    Od: "brzoskwiinia" <a...@N...alpha.net.pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kowaluk" <c...@g...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Był sobie samochod kupiony na mnie i żonę. Samochód został wcągnięty na
    > firmę jako środekt trwały. Po pewnym okresie czasu został sprzedany

    Witam::)chciałam zadać pytanie pomocnicze,jak wpisałeś do EŚT samochód,jak
    się domyślam w całości,którego jesteś współwłaścicielemi jak odliczyłeś vat
    przy zakupie?Pytam dlatego,że rozpratruję mozliwości zakupu auta i brałam
    juz pod uwagę rózne sposoby,ale w Twoim w/w wypadku jest największa
    komplikacja Bo IHMO jeśli jest wpółwłasnośc to każdy powien sprzedać to co
    jest jego.Niech sie wypowiedzą mądrzejsi ,ale myśle ,że dobrze gadam.
    pozdrawiam ania

  • 3. Data: 2006-05-02 08:47:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Apr 2006, Krzysztof Kowaluk wrote:

    > Moge zwrócić się z pismem do US ale odpowiedź potrwa. Pani w urzędzie od VAT
    > mówi że można tak zrobić i nie trzeba nic wypełniać bo była faktura, pani od
    > PCC że jak była umowa to PCC musi być odprowadzone.

    Diagnoza:
    Pani od VAT przeczytała ustawę o PCC, pani od PCC tego nie zrobiła ;>
    Przepis jest wyraźny:
    +++
    Art. 2. Nie podlegają podatkowi:
    [...]
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub
    jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z
    podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich
    części albo prawo użytkowania wieczystego,
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-05-02 08:56:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 30 Apr 2006, brzoskwiinia wrote:

    > Użytkownik "Krzysztof Kowaluk" <c...@g...com.pl> napisał
    >
    > Witam::)chciałam zadać pytanie pomocnicze,jak wpisałeś do EŚT samochód,jak
    > się domyślam w całości,którego jesteś współwłaścicielem

    Ja tak ni z gruszki i pietruszki, nieproszony :), rzucę cytatem:
    +++
    11. W razie gdy składnik majątku stanowi współwłasność podatnika,
    wartość początkową tego składnika ustala się w takiej proporcji
    jego wartości, w jakiej pozostaje udział podatnika we własności
    tego składnika majątku;
    zasada ta nie ma zastosowania do składników majątku stanowiących
    wspólność majątkową małżonków, chyba że małżonkowie wykorzystują
    składnik majątku w działalności gospodarczej prowadzonej odrębnie.
    ---

    > i jak odliczyłeś vat przy zakupie?

    W sumie mnie zaintrygowało skąd wydedukowałeś ze odliczył?
    Bo mi się wydało to mało prawdopodobne :)
    Obstawiam że to f-ra VAT ze stawką "zw" :)

> [...]
    > juz pod uwagę rózne sposoby,ale w Twoim w/w wypadku jest największa
    > komplikacja Bo IHMO jeśli jest wpółwłasnośc to każdy powien sprzedać to co

    Ale jakby chcieć tak podejść do sprawy, to CAŁY majątek który
    ma w DG a którego się dorobił po małżeństwie jest w połowie
    własnością żony.
    Wyszłoby że jak sprzedaje bułkę (bo handluje pieczywem) to pół
    bułki powinien zaliczyć pod VAT (bo to on sprzedaje) a pół
    zaliczyć osobiście żonie, nie uważasz ;)
    Fakt, poplątane to jest...
    Ale z przepisów o współwłasności małżeńskiej tak wynika.
    IMO "przypisanie" wynika z faktu ujęcia rzeczy w majątku
    przeznaczonym dla calów DG. I wtedy jego sprzedaż stanowi
    dochód z DG - tak stanowi art.14.2.1c ustawy o podatku
    dochodowym...
    I jako taka podpada "pod niego" jako podatnika VAT.

    Co w powyższym nie pasuje?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-05-02 08:59:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > zarejestrować auta
    > nowemu właścicielowi, mimo pisemnej zgody żony na sprzedaż auta.

    A tak z ciekawości: podali ci podstawę prawną?
    Bo urzędnicy to lubią tak "z kapelusza" coś wymyślić.
    Kilka razy na .prawo widziałem np. problem odmowy rejestracji bez
    przyniesienia dowodu zapłacenia lub złożenia deklaracji podatku PCC.
    I wychodzi że NIE MAJĄ PRAWA. Oczywiście podrzucić USowi celem
    sprawzenia dane stron umowy mogę :), ale nie mogą nakazywać "wg
    widzimisię" noszenia kwitków.

    I intryguje mnie jaki przepis pozwala nie honorować takiej f-ry.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-05-03 20:48:51
    Od: "Krzysztof Kowaluk" <c...@g...com.pl>

    Witam
    Dziekuje bardzo za odpowiedz.
    Co do podstawy prawnej to niepodali dokładnie, a ja już nie chciałem w to
    wnikać.
    W każdym razie teraz już wiem że nie trzeba odprowadzać podatku z PCC.
    Jeszcze raz dziekuję i pozdrawiam

    --
    Krzysztof Kowaluk