  • 1. Data: 2009-09-15 15:57:14
    Temat: jak policzyc oprocentowanie i zysk ?gdy...
    Od: "henk" <h...@i...pl>

    Witam
    Chcalbym sie dowiedziec jak mam policzyc na biezaco "procenty"w takim
    wypadku:
    Ktos mi pozycza 100zł ale nie na rok, a na jeden miesiac.
    Chcialbym policzyc ile musze mu dodac do tych 100zł oprocentowania ?
    Mam problem bo wszedzie podaja oprocentowanie w skali ROKU, A Ja chcialbym
    umiec przeliczca takie oprocentowanie od razu na ilosc miesiecy, ktore
    trzymam te 100zł u siebie, przypuscmy ze po miesiacu znajomy powie,ze moge
    je oddac za kolejny miesiac lub 3 miesiace itd...oprocentowanei chailbym
    uzyc jakies SREDNIE , ktore teraz oferuja banki.
    Dzikuje za lopatologiczne wytlumaczenie

  • 2. Data: 2009-09-15 16:09:50
    Temat: Re: jak policzyc oprocentowanie i zysk ?gdy...
    Od: Tomek z Wawy <t...@t...pl>

    On 15 Wrz, 17:57, "henk" <h...@i...pl> wrote:

    > Ktos mi pozycza 100zł ale nie na rok, a na jeden miesiac.
    > Chcialbym policzyc ile musze mu dodac do tych 100zł oprocentowania ?

    Myślę, że oddać masz pieniądze, a nie procenty...

> [...]
    > je oddac za kolejny miesiac lub 3 miesiace itd...oprocentowanei chailbym
    > uzyc jakies SREDNIE , ktore teraz oferuja banki.

    Najpierw musiałbyś w języku polskim opisać o co Ci chodzi. Bo nie
    widzę problemu w podzieleniu oprocentowania w skali roku przez liczbę
    12 miesięcy i doliczenia go do 100 zł...

  • 3. Data: 2009-09-15 16:20:18
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "henk" <h...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > je oddac za kolejny miesiac lub 3 miesiace itd...oprocentowanei chailbym
    > uzyc jakies SREDNIE , ktore teraz oferuja banki.

    zalozmy, ze pozyczasz na 10% rocznie czyli czyli twoje odsetki za caly rok
    100zl*10/100=10zl , nastepnie dzielisz przez 365 dni i mnozysz przez ilosc
    dni np 30. Reasumujac po miesiacu mialbys do oddania dodatkowo 0.8219zl od
    pozyczonych 100zl. Za kolejne miesiace masz wielokrotnosc tej sumy.
    Zakladamy, ze odsetki nie kapitalizuja sie po miesiacu, a jezeli tak to cale
    dzialanie dla nastepnego miesiaca przeprowadzasz od kwoty 100.8219zl co daje
    0.8286 zl odsetek za nowy miesiac i tak dalej zwiekszajac baze o narosle
    odsetki. Prosta matematyka.

  • 4. Data: 2009-09-16 06:57:03
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > 0.8286 zl odsetek za nowy miesiac i tak dalej zwiekszajac baze o narosle

    Jesli juz bawimy sie w kapitalizowanie 83 groszy, to uczciwiej jest
    powiedziec, ze w ogole przejscie z oprocentowania rocznego na
    odpowiednik w skali miesiaca - to NIE ZADNE DZIELENIE, ale uzycie
    wzoru

    p_mies = (p_rok + 1) ^ (1/12) - 1

    czyli uzywam pierwiastka 12 stopnia, co w tym przypadku da odsetki po
    miesiacu = 80 gr. A to juz nie to samo, a poza tym - liczy sie tez
    zrozumienie samego mechanizmu...

    > odsetki. Prosta matematyka.

    Prosta, ale juz nie tak banalna, jak by sie wydawalo...