  • 1. Data: 2007-09-04 14:32:53
    Temat: obnizenie skladki na ubezpieczeni zdrowotne do wysokosci zaliczki na podatek dochodowy
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Witam!
    Jak wiadomo jezeli z tytulu uzyskanego wynagrodzenia zaliczka na podatek
    dochodowy jest nizsza on skladki na ub zdrowotne to skladkę te obniza
    sie do wysokosci zaliczki.
    Pytanie mam takie.
    Zalozmy ze pracownika zatrudnionego na umowe o prace dodatkowo
    'zatrudniam' na umowe zlecenie. W obu przypdakach inaczej wyliczam
    podatek dochodowy(zaliczke). I teraz czy
    w kazdym z tych tytulow osobno porownuje wysokosc zaliczki i skladki na
    ub zdrwootne odpowiednio zmniejszajac te ub jezlei jest wieksze od
    zaliczki? Czy przy porownywaniu wysokosci zaliczki i ub zdrowpotnego,
    sumuje ub zdrowotne (wyliczone) zarowno z wynagrodzenia ze stosunku
    pracy + z wynagrodzenia z umowy zlecenia, sumuje zaliczke na podatek z
    wynagrodzenia z umowy o prace oraz te wyliczona z wynagrodzenia z umowy
    zlecenia?

    P.

    --
    Czy rzekomo nieskazitelny minister sprawiedliwości prokurator generalny
    Zbigniew Ziobro brutalnie zamordował młodą kobietę? Czy naprawdę dokonał

  • 2. Data: 2007-09-04 20:04:47
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Witaj,

    Dnia Tue, 04 Sep 2007 16:32:53 +0200, Sowiecki Agent napisał(a):

> [...]
    > pracy + z wynagrodzenia z umowy zlecenia, sumuje zaliczke na podatek z
    > wynagrodzenia z umowy o prace oraz te wyliczona z wynagrodzenia z umowy

    IMO to nie łączysz tych dwóch składek, z przyczyn następujących:
    kod do ubezpieczenia - dwa zupełnie inne kody 01 10 00 i 04 11 00 (albo
    jakoś tak ;)), więc w deklaracji ZUS dwa osobne raporty z dwoma tytułami do
    ubezpieczenia.
    Podatkowo, przy umowie o pracę masz listę wynagrodzeń z rozliczeniem
    kosztów itd., przy zleceniu - zleceniobiorca wystawia rachunek z osobnym,
    innym rozliczeniem.
    Dwa źródła dochodu, odrębne składki, nawet dwie karty wynagrodzeń, czyż
    nie?
    Na zakończenie jeden zbiorczy druk PIT 11/8b, ale dochody w odrębnych
    rubrykach...
    Sam pewnie dobrze wiesz, że mimo, że to ta sama osoba, kwestia
    odpowiedzialności za obowiązki przy umowie o pracę i zleceniu też jest
    zupełnie różna.
    Zatem co do "łączenia" to tutaj widziałabym tylko jedno, mianowicie takie,
    że gdyby to było zlecenie u innego pracodwcy nie byłoby obowiązkowych
    składek na ubezpieczenia społeczne, a tak są :)
    choć z zupełnie innym kodem, na innych dokumentach.

    Zerknęłam w przepisy i nie znalazłam przeciwskazań do takiego postępowania,
    ale cóż - bywam omylna.
    Traktuj to więc jako moje widzimisię ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-09-05 10:25:16
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    > Zerknęłam w przepisy i nie znalazłam przeciwskazań do takiego postępowania,
    > ale cóż - bywam omylna.
    > Traktuj to więc jako moje widzimisię ;)

    a gdy zaliczka z wynagrodzenia z um o prace bedzie mniejsza od ub
    zdrowotnego co spowoduje ze musze ub zdrowotne obnizyc do wysokosci
    zaliczki to czy to samo wtedy robie przy rozliczneiu umowy zlecenie z
    tym pracownikiem ?(przy zalozeniu ze ub zdrowotne z tej umowy bedzie
    mniejsze od zaliczki na podatek z tej umowy czyli wtedy gdy nie
    obnizalbym skladki). Wiem mieszam ale chce przewidziec skrajne przypadki.

    P.

  • 4. Data: 2007-09-05 18:02:15
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    :)

    Dnia Wed, 05 Sep 2007 12:25:16 +0200, Sowiecki Agent napisał(a):

> [...]
    > mniejsze od zaliczki na podatek z tej umowy czyli wtedy gdy nie
    > obnizalbym skladki). Wiem mieszam ale chce przewidziec skrajne przypadki.

    Nadal bym tego nie łączyła.
    Jeśli płaca z umowy o pracę będzie mniejsza niż najniższe wynagrodzenie, to
    zwykle to zdrowotne musi być obniżane do wysokości podatku, a często tego
    podatku zwyczajnie nie ma, tak jak i ubezpieczenia zdrowotnego.

    I nieważne, moim zdaniem, czy ze zlecenia składka wychodzi i czy ją też
    ograniczam, choć w tym przypadku to mniej prawdopodobne, bo nie ma ulgi
    podatkowej, NIE łĄCZYŁABYM tych źródeł i tak.
    Traktowałabym je jako dwie niezależne od siebie podstawy do naliczenia
    ubezpieczenia zdrowotnego stosując ograniczenie składki do wysokości
    podatku z każdego źródła.

    :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-09-05 21:04:00
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > kod do ubezpieczenia - dwa zupełnie inne kody 01 10 00 i 04 11 00 (albo
    > jakoś tak ;)), więc w deklaracji ZUS dwa osobne raporty z dwoma tytułami
    Tak było z 5 lat temu. Na ten moment, jeżeli pracownik podpisuje umowę
    zlecenie z własnym pracodawcą idzie na jednym raporcie z kodem 0110. Z umowy
    zlecenia podlega wszystkim składkom jak z umowy o pracę.

> [...]
    > choć z zupełnie innym kodem, na innych dokumentach.
    >
    > Zerknęłam w przepisy i nie znalazłam przeciwskazań do takiego

    Jeżeli zaniży się składkę na kasę chorych przez to, że braknie podatku to
    zaliczka na podatek od pracownika nie powinna wyjść (w jakimś tam przypadku
    może wyjść 1,25%).

    Zus przy pierwszej lepszej kontroli czepi się że kasa chorych jest obniżona
    (bo na rca jest jedna pozycja) w momencie gdy zaliczka na podatek została
    wykazana - po zsumowaniu z obydwu umów.

    Na moje oko to powinno być jednak połączone i kasa chorych pobrana z podatku
    "za miesiąc" a nie od umowy.

    --
    PawełJ

  • 6. Data: 2007-09-06 05:44:17
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Hej :)

    Dnia Wed, 5 Sep 2007 23:04:00 +0200, pawelj napisał(a):

    > Tak było z 5 lat temu. Na ten moment, jeżeli pracownik podpisuje umowę
    > zlecenie z własnym pracodawcą idzie na jednym raporcie z kodem 0110. Z umowy
    > zlecenia podlega wszystkim składkom jak z umowy o pracę.

    Być może masz rację, nie przeczę temu, ale w takim razie, czy wtedy w tym
    jednym raporcie z kodem 0110 nie sumuje się po prostu tych wartości z
    dokumentów wypłaty przy liście płac plus rachunek ze zlecenia, stosując
    wynikające z tego ograniczenie składki zdrowotnej?

    > Jeżeli zaniży się składkę na kasę chorych przez to, że braknie podatku to
    > zaliczka na podatek od pracownika nie powinna wyjść (w jakimś tam przypadku
    > może wyjść 1,25%).

    Moim zdaniem nie byłoby to zaniżenie składki (suma zdrowotnych z dwóch
    odrębnych umów), bo sam popatrz - jak to potem rozliczyć w kartach
    wynagrodzeń?
    doliczyć "nadwyżkę" ponad 9% do jednej z umów?
    nie podoba mi się ten pomysł...

    > Zus przy pierwszej lepszej kontroli czepi się że kasa chorych jest obniżona
    > (bo na rca jest jedna pozycja) w momencie gdy zaliczka na podatek została
    > wykazana - po zsumowaniu z obydwu umów.

    Niekoniecznie, bo przecież dopuszczalne jest wpisywanie tam wartości "z
    ręki" nie stosowanie funkcji "wylicz", a jako załącznik do rca przedkładasz
    przecież dokumenty źródłowe, w których nie może być przecież pokazane co
    innego niż w raporcie rca.
    A tak właśnie by było w tym przypadku.

    > Na moje oko to powinno być jednak połączone i kasa chorych pobrana z podatku
    > "za miesiąc" a nie od umowy.

    Nie jestem przekonana, choć dopuszczam, że to co mi się nie podoba, może
    być realne.
    W każdym bądź razie nie jest to opisane w przepisach.
    Zostaje więc telefon do ZUS, a może do NFZ? i zapytanie ich o opinię.

    Sama jestem ciekawa :)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-09-06 07:17:13
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Jeszcze raz :)

> [...]

    > zlecenie z własnym pracodawcą idzie na jednym raporcie z kodem 0110. Z umowy
    > zlecenia podlega wszystkim składkom jak z umowy o pracę.

    Nie dało mi to spokoju :)
    Wiem już na pewno, że masz rację w punkcie tym, że pokazuje się te wartości
    na jednym raporcie rca z jednym kodem 0110,
    ale jeśli chodzi o resztę - stanowisko ZUSu w tej sprawie jest takie jak
    moje (hura!).
    /Moja radość nie wynika z tego, że Ty nie masz racji, ale z tego, że to
    jest uczciwe postawienie sprawy ;)/

    Przejrzałam jeszcze poradnik ZUS-u dotyczący zasad opłacania (dostępny na
    www.zus.pl), po czym pofatygowałam się telefonicznie i dowiedziałam się, że
    wyjaśnienie w tej sprawie jest w starym poradniku z 1999 roku i stosowane
    do tej pory.
    Zapis jest taki, że sumuje się składki z tych dwóch źródeł dochodu. SUMUJE,
    nie ustala się nowej wysokości, wartość musi być zgodna z dokumentami
    płacowymi. Prawo do obniżenia do wysokości podatku wynika oczywiście z art.
    83 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

    Czyli chyba mamy jasność :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 8. Data: 2007-09-06 07:34:00
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > płacowymi. Prawo do obniżenia do wysokości podatku wynika oczywiście z art.
    > 83 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

    ale sumuje przed porownaniem skadki z podatkiem czy pozniej ? :)
    bo zalozmy ze mamy z umowy o prace czesc przepracowanego miesiaca i
    czesc na chorobowym czyli zaliczka moze ne byc nizsza od ub zdr. podczas
    gdy z umowy zlecenia bedzie nizsza. I teraz zeby juz nie bylo
    watpliwosci, obnizam ub zdr tylko z tytulu umowy zlecenia do wysokosci
    podatku z tytulu umowy zlecenia?

    P.

  • 9. Data: 2007-09-06 07:48:25
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 06 Sep 2007 09:34:00 +0200, Sowiecki Agent napisał(a):

    > ale sumuje przed porownaniem skadki z podatkiem czy pozniej ? :)
    Po! :)
    czyli tylko to co już potrącamy z zaliczki. Jeśli nie ma zaliczki i nie ma
    zdrowotnego, nie ma czego sumować :)

    Tak :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 10. Data: 2007-09-06 14:57:27
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > art.
    > 83 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

    No mi też to spokoju nie daje.
    Ale jednak na zdrowy rozum biorąc przy łączeniu umów nie możesz ot tak po
    prostu zsumować podstaw i składek z umowy o pracę i zlecenia.
    Musisz zsumować podstawy i obliczyć od nowa składki. Potem od podstaw na
    społeczne musisz odjąć nowe składki emerytalne , rentowe i chorobowe i
    obliczyć nową podstawę zdrowotnego. Tak obliczona podstawa zdrowotnego
    będzie wg zus prawidłowa, jednak niekoniecznie będzie sumą podstaw z obu
    tytułów. Podobnie składki. Zsumowane składki nie zawsze dadzą to co wyjdzie
    po zsumowaniu podstaw i policzeniu od nowa składek. Wyjdzie grosz lub dwa
    różnicy -ale wyjdzie. Trzeba więc togo grosza gdzieś dołożyć albo skądś
    zabrać. Czyli trzeba obydwie listy połączyć - a dokładniej policzyć drugą
    "patrząc" na pierwszą.
    A z drugiej strony co przeszkadza połączenie wypłat z tyt. umowy o pracę i
    zlecenia na jednej kartotece? Są jakieś przeciwskazania?
    Bo ja widzę same plusy. Do podstawy chorobowego masz w jednym miejscu, do
    pita na koniec roku też.

    Tak więc ja jednak byłbym za połączeniem. Co się zaś samej składki tyczy
    nadal wg mnie trzeba to połączyć. I to nie tylko wg mnie. Na pewno gdzieś w
    jakiejś szkole podczas kontroli z ZUS były takie zalecenia. Niestety nie
    pamiętam podstawy tego a i znaleźć będzie to trudno bo nie pamiętam nawet w
    której to szkole.

    Mój powyższy wywód oczywiście nie jest podparty żadnymi konkretnymi
    przepisami a jedynie moim "tak mi się wydaje"

    pozdrawiam

    --
    PawełJ