  • 1. Data: 2014-12-04 20:41:04
    Temat: grzanie nietypowej trawiarki - jak?
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Witajcie,

    moja duża trawiarka po raz drugi zaczęła przeciekać na łączeniu więc
    stojąc przed potrzebą pilnego wytrawienia małej płytki odświeżyłem
    pomysł wykonania naczynka, pozwalającego na trawienie niewielkich płytek
    (do wymiarów ok. 10x10 cm). Na razie wyszła z tego jednorazowa
    prowizorka ale chciałbym pociągnąć temat dalej i mieć coś kompaktowego,
    spokojnie nadającego do trzymania się w szafce w domu. Naczyniem
    właściwym będzie pokrywa szklana od licznika energii elektrycznej - ma
    płaskie dno, dobrą wysokość i wymiary wewnętrzne 12x12 cm. Z
    napowietrzaniem i zawieszeniem płytki sobie poradzę, problemem pozostaje
    grzanie cieczy. Widziałbym to na dwa sposoby: na dno naczynia rezystory
    5W (białe cegiełki) lub odpowiednio docięta spirala grzejna w koralikach
    ceramicznych i zasypana piaskiem a na to docięta pod wymiar płytka z
    cienkiego szkła albo chyba jeszcze lepiej aluminium (ponoć nadsiarczan
    go nie rusza), całość solidnie uszczelniona dobrym silikonem by pod tę
    płytkę nie przesiąkł nadsiarczan. Odmiennie niż w dużej trawiarce,
    roztwór po zakończeniu trawienia będzie zlewany do słoika więc czas
    ekspozycji na chemię byłby stosunkowo krótki. Z obliczeń wyszło mi, że
    grzełka powinna mieć około 50W (zakładam zasilanie 24V). Da się to
    wszystko sensownie uszczelnić w warunkach domowych? Grzałka druciana
    dałaby chyba lepszą równomierność przekazywania ciepła ale jak podwójne
    dno zacznie przeciekać to będzie amba. Oporniki razem z połączeniami
    można potraktować jeszcze jakimś lakierem, co zminimalizuje straty w
    razie przecieku. Jak doprowadzić zasilanie? Czy przewody silikonowe
    (takie jak do mierników) będą wystarczająco wytrzymałe na chemię i
    podwyższoną temperaturę?

    Szkic poglądowy:
    http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/mala_traw
    iarka_szkic.png
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2014-12-04 20:47:33
    Temat: Re: grzanie nietypowej trawiarki - jak?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-04 20:41, badworm wrote:
    > grzanie cieczy.

    Kupiłem swego czasu podgrzewacze do lusterek samochodowych- cienka folia
    którą możesz podłożyć pod naczynie. Jakiś styropian pod to i działa. Nie
    wiem tylko do jakiej temperatury się spodziewasz nagrzać, folia
    samoczynnie stabilizuje na temperaturze coś kolo 40-50 stopni. Być może
    różne różnie mają.

    Coś takiego: http://tinyurl.com/lbj9l3z

  • 3. Data: 2014-12-04 23:15:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Dlaczego chcesz do środka wkładać grzałkę?
    Z zewnątrz np. promiennik (kwoka).

    Robert

  • 4. Data: 2014-12-05 16:59:11
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 grudnia 2014 20:39:53 UTC+1 użytkownik badworm napisał:
> [...]
    iarka_szkic.png
    > --
    > Pozdrawiam Bad Worm badworm[maupa]post{kropek}pl

    Na to trochę co potrzebujesz to bym wkładał do pojemnika z ciepła wodą. Bez grzania
    też trawi tylko wolniej. Jak nie jesteś z tych co zawsze muszą być pierwsi na
    czerwonym świetle to po co grzanie.

  • 5. Data: 2014-12-05 19:51:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-05 16:59, Zachariasz Dorożyński wrote:
    > Bez grzania też trawi tylko wolniej.

    Im szybciej trawisz, tym dokładniej odwzorujesz rysunek. Przy
    termotranferze to jest duża róznica czy kapiel ma 20 czy 80 stopni w
    jakości krawędzi scieżek.

  • 6. Data: 2014-12-05 22:08:16
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 5 Dec 2014 07:59:11 -0800 (PST), Zachariasz Dorożyński
    napisał(a):

    > Na to trochę co potrzebujesz to bym wkładał do pojemnika z ciepła wodą. Bez grzania
    też trawi tylko wolniej. Jak nie jesteś z tych co zawsze muszą być pierwsi na
    czerwonym świetle to po co grzanie.

    Ciepła woda niestety szybko stygnie - teraz, gdy potrzebowałem wytrawić
    płytkę to wstawiłem naczynie do umywalki - nawet gdy nalałem do niej
    praktycznie wrzątku to po kilkunastu minutach woda miała może 50 stopni.
    A utrzymywanie temperatury kąpieli wodnej będzie dosyć upierdliwe.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 7. Data: 2014-12-05 22:08:59
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Fri, 05 Dec 2014 19:51:46 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Im szybciej trawisz, tym dokładniej odwzorujesz rysunek. Przy
    > termotranferze to jest duża róznica czy kapiel ma 20 czy 80 stopni w
    > jakości krawędzi scieżek.

    80 stopni to nie będzie dużo za dużo dla nadsiarczanu? Kojarzę, że górna
    granica to bodaj 50-60 stopni.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 8. Data: 2014-12-05 22:11:56
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 04 Dec 2014 20:47:33 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

> [...]
    > wiem tylko do jakiej temperatury się spodziewasz nagrzać, folia
    > samoczynnie stabilizuje na temperaturze coś kolo 40-50 stopni. Być może

    Za mała moc a podejrzewam, że ze względu na zbliżone warunki pracy
    wszystkie ogrzewacze będą miały podobną. Myślałem nad grzeniem całego
    naczynia od spodu ale grzałka w środku zapewni szybszy przyrost
    temperatury na początku bo od razu ciecz będzie odbierać ciepło.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2014-12-05 22:31:45
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 5 grudnia 2014 19:51:48 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Im szybciej trawisz, tym dokładniej odwzorujesz rysunek. Przy
    > termotranferze to jest duża róznica czy kapiel ma 20 czy 80 stopni w
    > jakości krawędzi scieżek.

    Raz spróbowałem termotransferem, stwierdziłem że to gówno i dałem sobie spokój.
    Laminat z fabrycznie naniesioną emulsją i klisza z naświetlarki. To jest właściwa
    technologia a nie jakieś fajansiarskie metody.

  • 10. Data: 2014-12-05 22:42:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Biały napisał:

> [...]
    >sobie spokój. Laminat z fabrycznie naniesioną emulsją i klisza z
    >naświetlarki. To jest właściwa technologia a nie jakieś fajansiarskie

    Moze dlatego, ze nie podgrzales do 80 stopni :-)

    J.