  • 1. Data: 2010-06-03 14:12:42
    Temat: historyczne pytanie o przesyłanie wielu sygnałów jednym kablem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zastanawia mnie kwestia przesyłania wielu sygnałów telefonicznych jednym
    kablem. Chodzi mi o stosowanie modulowanej nośnej oraz filtrów
    wydzielających odpowiednią częstotliwość (czyli podobnie jak w radiu).
    Wiem, iż takie rozwiązania były stosowane i to od dawna (np. telegraf
    harmoniczny Aleksandra Grahama Bella). Spotkałem się także z informacją,
    iż przez w.cz. kablem telefonicznym przesyłano programy radiofonii
    przewodowej albo umożliwiano w ten sposób abonentowi jednoczesne
    podłączenie telefonu i dalekopisu - stosowano filtry dolnoprzepustowe,
    podobnie jak dzisiaj w przypadku ADSL.

    Ktoś z was dysponuje wiedzą odnośnie rozwiązań tego typu stosowanych
    niegdyś w telefonii?

  • 2. Data: 2010-06-03 14:46:01
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@s...com>

    W dniu 2010-06-03 16:12, Atlantis pisze:

    > przewodowej albo umożliwiano w ten sposób abonentowi jednoczesne
    > podłączenie telefonu i dalekopisu - stosowano filtry dolnoprzepustowe,
    > podobnie jak dzisiaj w przypadku ADSL.

    Ja spotkałem się z terminem TELEGRAFIA PODAKUSTYCZNA, więc rozumiem, że
    to dalekopis działał na paśmie powiedzmy 0-100 Hz, a pasmo 100-4kHz było
    przeznaczone na rozmowę. Ale nic więcej nie o tym wiem.

    Przed II W.Ś. zrobienie linii telefonicznej N+1 było nie lada
    osiągnięciem technicznym.

  • 3. Data: 2010-06-03 15:18:36
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

> [...]
    > kablem. Chodzi mi o stosowanie modulowanej nośnej oraz filtrów
    > wydzielających odpowiednią częstotliwość (czyli podobnie jak w radiu).

    Tradycyjna SSB, odstęp międzykanałowy 4 kHz, modulowana wstęga górna.

> [...]
    > informacją,
    > iż przez w.cz. kablem telefonicznym przesyłano programy radiofonii

    W rzeczy samej. Sam osobiście wizytując służbowo RTCN Rachocin pod
    Sierpcem, widziałem na stojaku urządzeń nośnych specjalną jednostkę do
    emisji radiofonicznej. Odszumianie też było tam załatwiane.

    > przewodowej albo umożliwiano w ten sposób abonentowi jednoczesne
    > podłączenie telefonu i dalekopisu - stosowano filtry dolnoprzepustowe,
    > podobnie jak dzisiaj w przypadku ADSL.

    Telegrafia podakustyczna, coś mi mówi o 24 kanałach, ale szczegóły
    techniczne mi umknęły, nie bijcie :). W każdym razie, rozstaw
    częstotliwości dla kanału mniejszy, niż przepływność bitowa (40 Hz wobec
    50 bps).

    > Ktoś z was dysponuje wiedzą odnośnie rozwiązań tego typu stosowanych
    > niegdyś w telefonii?

    No, szczegóły mi poumykały, dół kanału fonicznego to 300 Hz, góra 3400
    Hz. Hmm... te 24 kanały to chyba zamiast jednego fonicznego... Nie
    bijcie kochani, ostatni raz macałem to c.a. 17 lat temu :))
    Może ktoś jest świeższy, też się chętnie dowiem :)

    --
    ((*))
    ((+))

  • 4. Data: 2010-06-03 19:41:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-03 17:18, Araneus Diadematus pisze:

    > Tradycyjna SSB, odstęp międzykanałowy 4 kHz, modulowana wstęga górna.

    Może pamiętasz trochę więcej szczegółów? Może nawet nie tyle
    technicznych co czysto praktycznych, chociażby gdzie to stosowano? Bo
    jak podejrzewam, to nie chodziło raczej o łącza końcowe, dostarczane do
    abonenta? Jakieś połączenia między centralami? Ile rozmów mogło iść
    jednocześnie jednym kablem i jak zabezpieczano się przed "przesłuchami"?

> [...]
    > techniczne mi umknęły, nie bijcie :). W każdym razie, rozstaw
    > częstotliwości dla kanału mniejszy, niż przepływność bitowa (40 Hz wobec

    W przypadku telegrafii to sprawa była jeszcze w miarę prosta. Właśnie
    podczas prób znalezienia rozwiązania problemu jednoczesnej pracy kilku
    stacji na jednym kablu ALexander Graham Bell wpadł na pomysł telefonu. ;)

  • 5. Data: 2010-06-04 03:31:24
    Od: "brum" <b...@o...eu>

> [...]
    > abonenta? Jakieś połączenia między centralami? Ile rozmów mogło iść
    > jednocześnie jednym kablem i jak zabezpieczano się przed "przesłuchami"?

    gdyby abonent mial wystarczajaco duzo miejsca i energii, to moglby miec
    "prawie isdn"
    widzialem takie urzadzenia w pkp, laczyly dwie centrale dwunastoma kanalami

  • 6. Data: 2010-06-04 08:35:18
    Od: "AW" <1...@t...pbz>

> [...]
    > podobnie jak dzisiaj w przypadku ADSL.
    >
    > Ktoś z was dysponuje wiedzą odnośnie rozwiązań tego typu stosowanych

    W Polsce powszechnie stosowano urządzenia teletransmisyjne
    krajowe systemu TN12/24 pracujące po kablach
    doziemnych zasięg około 20-30 km , oraz importowane
    systemy o nazwie chyba VBO 12 kanałowe pracujące
    po liniach napowietrznych .
    Urządzenia TN12/24 miały większe stopnie krotności np
    pięć grup 12 kanałowych tworzyło system TN60 .
    Oczywiście były również wyższe stopnie krotności w relacjach
    gdzie były takie potrzeby .
    Urządzenia te były bardzo uniwersalne , zazwyczaj pracowały
    po nich łącza międzycentalowe , ale nie było problemu z
    zestawieniem dowolnego rodzaju łącza np. dzierżawionego ,
    jedno lub dwutorowego o dowolnych poziomach sygnału
    na wejściach / wyjściach , z sygnalizacją 2 , 4 żyłową , prądem
    stałym , zmiennym . Konfiguracja odbywała się poprzez przeluto-
    wanie zworek na płytkach , wstawienie w tor lub wyłączenie tłumików itp.
    Można było nawet zestawić 3 kanały aby uzyskać pasmo 12 kHz dla
    transmisji wyższej jakości np. na potrzeby radiofonii .
    Do mniejszych miejscowości nadawały się urządzenia TN3K
    3 kanałowa urządzenie teletransmisyjne .
    teletransmisja analogowa .
    Podobnie w czasach stosowania dalekopisów rozwiązano
    system telegrafii nośnej . Były różne systemy np. kilku kanałowe
    lub 12 / 24 kanałowe pracujące na różnych częstotliwościach
    podnośnych w ramach kanału analogowego 03-3,4 kHz .

    --
    AW

  • 7. Data: 2010-06-04 08:50:31
    Od: "AW" <1...@t...pbz>

    Pod linkiem poniżej trochę wiedzy historycznej .
    http://www.sit.org.pl/index.php?option=com_content&t
    ask=view&id=67&Itemid=56
    Np. taki dokument :
    http://skocz.pl/dbzfe

    --
    AW

  • 8. Data: 2010-06-05 06:03:50
    Od: Marek <k...@p...onet.pl>

    AW pisze:

> [...]
    > lub 12 / 24 kanałowe pracujące na różnych częstotliwościach
    > podnośnych w ramach kanału analogowego 03-3,4 kHz .

    Witam
    12 kanałów tworzyło tzw. grupę pierwotną
    5 grup pierwotnych tworzyło grupę wtórna (12x5=60 kanałów)
    5 grup wtórnych tworzyło grupe trójną (5x 60=300 kanałów)
    powstały systemy transmisyjne wykorzystujące te grupy
    np. TN-960 (3x grupa trójna + 1x grupa wtórna=960 kanałów)
    ruski system K-1920 (1920 kanałów)
    polski TN2700 (2700 kanałow rozmównych)

    --
    Marek

  • 9. Data: 2010-06-06 21:36:57
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2010-06-05 08:03, Marek pisze:

> [...]
    > powstały systemy transmisyjne wykorzystujące te grupy
    > np. TN-960 (3x grupa trójna + 1x grupa wtórna=960 kanałów)

    Warto jeszcze dodać, że transmisja powyżej TN60 odbywała się wyłącznie
    poprzez parę kabli koncentrycznych ze wzmacniakami (w wyższych
    krotnościach nawet co 1,2 km). Strojenie i regulacja takich cudów
    wymagała dość dużych zdolności :-)
    Stosowało się rónież ułomne krotności, np. 2 czy 3 x 60.

  • 10. Data: 2010-06-07 20:09:34
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>
    napisał w wiadomości news:huh4ds$dn1$1@news.onet.pl...
> [...]
    > wymagała dość dużych zdolności :-)
    > Stosowało się rónież ułomne krotności, np. 2 czy 3 x 60.

    A jak śmiesznie potrafiła cała taka grupa wypierniczyć... Ci od nośnych
    to naprawdę czasem cuda robili.
    Hehe, raz dyspozytora opierdzieliłem, że mi wywalił cały kierunek, a
    nikt nie powiadomił (przy większych awariach my dzwoniliśmy do
    dyspozytora, a przy jakichś planowanych - a to był planowany ruch -
    dyspozytor dzwonił do nas i uprzedzał), ale nie pastwiłem się długo nad
    nim, lekka, acz konkretna dezaprobata i wyrażenie nadziei, że chłopaki
    szybko się uporają z robotą :) Rozstaliśmy się w zgodzie, jeszcze tylko
    IBN poinformowałem. OIDP, Wrocław, podebrali na rezerwę gdzieś-tam, a
    zwykle robili to później, niż wtedy (jak ruch po szczycie zmalał), ale
    jak już podebrali, to wszystko :)

    Nie pamiętam, ile ZAX miał... (to nie moja działka była) ten to lubił
    dość często i koncertowo wypierniczać... :) Może to coś z tej mańki, co
    podałeś?

    --
    ((*))
    ((+))