  • 1. Data: 2009-11-25 17:07:49
    Temat: identyfikacja elementów indukcyjnych (filtrów p.cz.?)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Ostatnio, powoli (w miarę wolnego czasu) wracam do zabawy
    elektroniką na poziomie amatorskim. We wczesnej młodości (niemal
    dzieciństwie) interesowałem się tym dość mocno. Wtedy rzecz jasna z
    powodu braku odpowiednich narzędzi trudno było zrobić coś więcej niż
    prosty odbiornik AM z detektorem na diodzie germanowej + kolejne stopnie
    wzmacniacza m.cz.
    Dzisiaj co prawda mój "warsztat" też wygląda bardzo biednie, niemniej są
    w nim takie narzędzia o jakich niegdyś mogłem tylko marzyć - multimetr
    cyfrowy, miernik pojemności, licznik częstotliwości. Generator sygnałowy
    można w miarę łatwo sklecić. Powyżej pisałem już o moich planach
    złożenia odbiornika reakcyjnego na lampach, za co chciałbym sie zabrać w
    miarę możliwości i wolnego czasu.

    Jednocześnie można spróbować zrobić coś, co wtedy było nie do pomyślenie
    - superheterodynę, na początek na tranzystorach (i ewentualnie jakimś
    scalaku w roli wzmacniacza m.cz.).

    Zacząłem przetrząsać zbiór rupieci i znalazłem parę elementów, które
    wyglądają mi na filtry p.cz. Ktoś z was orientuje się w odczytywaniu
    oznaczeń? Na jaką częstotliwość są zestrojone?

    http://images45.fotosik.pl/232/30cf8d7a194420bd.jpg
    http://images42.fotosik.pl/143/780f840a1575ad71.jpg

  • 2. Data: 2009-11-25 20:47:05
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

> [...]
    > wyglądają mi na filtry p.cz. Ktoś z was orientuje się w odczytywaniu
    > oznaczeń? Na jaką częstotliwość są zestrojone?

    Wujek Google pomaga!
    http://radio.elektroda.net/pdf/cewki7x7.pdf

    Włodek
    P.S.
    nie we wszystkim niestety

  • 3. Data: 2009-11-25 23:37:51
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:
> [...]

    > wyglądają mi na filtry p.cz. Ktoś z was orientuje się w odczytywaniu
    > oznaczeń? Na jaką częstotliwość są zestrojone?

    Na jaką częstotliwość są zestrojone, to raczej nikt nie powie, bo to
    zależy choćby od pojemności zewnętrznych, ale spróbujemy ustalić w
    jakich zakresach częstotliwości były używane.

    L-9 4-27F2 to na 99% filtr pasmowy p.cz. na 10,7MHz z regulacją
    sprzężenia (ten kręciołek w środku)

    cewki 7x7 z serii 500 to obwody pracujące we wzmacniaczach p.cz. wizji.
    509 - pojedyncza cewka-pułapka 30MHz
    510 - pojedyncza cewka-pułapka 41,5MHz

    dwa srebrne filtry w dolnym prawym rogu zdjęcia wyglądają mi na filtry
    p.cz. 465kHz od rosyjskich odbiorników radiowych "Selga". Jeden nie ma
    rdzenia więc się raczej nie przyda.

    Tych z kolorowymi kropkami nie mogę zidentyfikować.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2009-11-25 23:39:27
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    P.S. Może się przydać:
    ftp://ftp.control.slupsk.pl/pub/elektronika/elementy
    /Cewki_7x7.pdf

  • 5. Data: 2009-11-26 00:00:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

    > dwa srebrne filtry w dolnym prawym rogu zdjęcia wyglądają mi na filtry
    > p.cz. 465kHz od rosyjskich odbiorników radiowych "Selga". Jeden nie ma
    > rdzenia więc się raczej nie przyda.

    Hmm... Czyli jednak nie ma niczego, co nadałoby się na filtry p.cz. do
    prostej superheterodyny. Nie zauważyłem, że w tym filtrze brakuje
    rdzenia - te dwa mogłyby się nadać. Ewentualnie pamiętam, że w którymś
    pudle były jakieś częściowo zdemontowane płytki - jakiś radioodbiornik
    pewnie się znajdzie. Może tam coś będzie.

    A tak swoją drogą nie dałoby się zastosować drabinkowego filtru z
    rezonatorów kwarcowych albo ceramicznych 455kHz?

  • 6. Data: 2009-11-26 07:00:45
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Atlantis napisał:

    > A tak swoją drogą nie dałoby się zastosować drabinkowego filtru z
    > rezonatorów kwarcowych albo ceramicznych 455kHz?

    Oczywiście. Uzyskasz wtedy tzw. wzmacniacz pośredniej częstotliwości o
    selektywności skupionej. Od dłuższego czasu tylko tak się realizuje
    wzmacniacze p.cz. Nikt już się nie bawi w stado filterków pokręcanych
    śrubokrętem. Są gotowe filtry na częstotliwość 455kHz firmy MuRata np.
    takie:
    http://www.allegro.pl/item824190035_filtr_ceramiczny
    _455khz_3khz_murata_455ht.html
    stosowane powszechnie w torze odbiorczym CB-radio, odbiornikach do
    zdalnego kierowania modeli, starszych telefonach bezprzewodowych itp. Na
    dzień dzisiejszy odbiornik superheterodynowy to jeden scalak (np. TCA440
    dla AM i MC3361 na FM), ceramiczny filtr p.cz. (choć niekoniecznie)
    cewka oscylatora lub kwarc i dosłownie kilka elementów. Można to
    zmontować i uruchomić w kilka godzin. Ale moim zdaniem jest to mało
    pouczające :-( patrząc na czarną obudowę scalaka jakoś nie widać zasady
    działania klasycznej superheterodyny.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2009-11-26 08:26:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > TCA440 dla AM i MC3361 na FM), ceramiczny filtr p.cz. (choć
    > niekoniecznie) cewka oscylatora lub kwarc i dosłownie kilka

    Wiem, już zmontowałem Librę 80 i RX Taurusa 20. ;)

    > Można to zmontować i uruchomić w kilka godzin. Ale moim zdaniem jest
    > to mało pouczające :-( patrząc na czarną obudowę scalaka jakoś nie
    > widać zasady działania klasycznej superheterodyny.

    Dlatego właśnie w założeniach są tranzystory. ;) Mogłoby być nawet
    odrobinę "retro" gdybym wykorzystał germanowe - wczoraj przeglądałem
    zawartość pudełek ze starymi elementami i jest ich tam trochę. Chociaż
    najprawdopodobniej użyję nowych, coś jak 2N2222 czy 2N3904.

  • 8. Data: 2009-11-26 11:40:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Aha, jeszcze jedno mnie zastanawia. Potrzebuję dwóch takich filtrów na
    każdy stopień p.cz. (wejście + wyjście) czy może wystarczy jeden? W tym
    drugim przypadku gdzie powinien był włączony?

  • 9. Data: 2009-11-26 12:26:09
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

> [...]
    (ciap)
    >Ale moim zdaniem jest to mało
    > pouczające :-( patrząc na czarną obudowę scalaka jakoś nie widać zasady

    Ja w sprawie konstrukcji pouczających,
    kojarzy może ktoś z Was taka książkę z przełomu lat 60-70, niemiecki autor
    chyba, taki radiotechniczno-fizyczny Adam Słodowy do kwadratu!
    nawet konstukcje wkładek mikrofonowych i słuchawkowych były, wszystko od
    podstaw!
    Charakterystyczne (ZTCP) wykorzystanie aluminiowych obudów kondensatorów
    elektrolitycznych jako osłon na (a jakżeby inaczej) wykonane filtry do
    odbiornika radiowego ( w tym dokładny opis jak dolutować do aluminium
    nagwintowane pręty == mocowanie do chassis ).
    Nawijarka do cewek == precyzyjnie wycinane z bakielitu kółka zębate
    licznika.
    Itd itp

    Włodek

  • 10. Data: 2009-11-26 19:21:25
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    > Hmm... Ostatnio, powoli (w miarę wolnego czasu) wracam do zabawy
    > elektroniką na poziomie amatorskim.

    (ciap)

    Tak przy okazji, poszukiwałem kiedyś danych filtrów TOKO (pełno tego w
    jamnikach i temu podobnych),
    i dziś trafiłem
    http://www.temwell.com.tw/

    :-)