  • 1. Data: 2009-11-25 07:50:37
    Temat: Prowadzenie sygnałów analogowych na płytce i do płytki
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Witam,

    Stoję przed następującym problemem. Potrzebuję utworzyć szynę sześciu
    sygnałów analogowych o ampl. ok 4Vpp i częstotliwości od kilku (1-2)Hz
    do max. 60Hz. Ze względu na zakres częstotliwości sygnały te są
    szczególnie narażone na zakłócanie. Dodatkowo sygnały te będą prowadzone
    z osobnej płytki poprzez taśmę. Dodatkowa płytka zasilana jest z modułu,
    który projektuje. Na projektowanym module znajduje się uC (sygnały
    prowadzone do przetworników). Tam gdzie się da na obu płytkach
    zastosowana jest topologia gwiazdy. Ścieżki sygnałowe i zasilania są
    maksymalnie krótkie, masa analogowa i cyfrowa są osobne, połączone w
    jednym punkcie blisko wejścia zasilania całego układu zaraz za filtrem.
    Jednak mam obawy, że przy takim połączeniuzafunduje sobie pętle masy.
    Na razie jako wstępny pomysł rozważałem użycie taśmy 12 żyłowej, gdzie
    obok każdego sygnału będzie dla niego również masa, czy zda to egzamin ?

    Z góry dziękuje za pomoc,
    Pozdrawiam,
    Wojtek.

  • 2. Data: 2009-11-25 07:56:21
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Wojciech Bartczak pisze:
> [...]
    > Na razie jako wstępny pomysł rozważałem użycie taśmy 12 żyłowej, gdzie
    > obok każdego sygnału będzie dla niego również masa, czy zda to egzamin ?

    No to jest zajebisty problem faktycznie 60Hz.

    :):):):)

  • 3. Data: 2009-11-25 09:13:44
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Wojciech Bartczak" <o...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:heino0$22j$1@mx1.internetia.pl...
> [...]
    > Na razie jako wstępny pomysł rozważałem użycie taśmy 12 żyłowej, gdzie
    > obok każdego sygnału będzie dla niego również masa, czy zda to egzamin ?

    Rozumiem że zasilanie też idzie między tymi płytkami - w taśmie powinno być
    15 żył, aby każda linia (6 sygnałowych +zasilanie) miała po obu stronach
    masę.
    Jak myślę o zakłóceniach to na płytce robię całą jedną warstwę masy, a nie
    ścieżki.
    Najlepsze znane mi źródło informacji to seria artykułów "Advanced PCB ....":
    http://www.compliance-club.com/Search.aspx?keyword=A
    rmstrong

    P.G.

  • 4. Data: 2009-11-25 10:01:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr Gałka schrieb:

> [...]
    > nie ścieżki.
    > Najlepsze znane mi źródło informacji to seria artykułów "Advanced PCB

    Masy nigdy za dużo, podpisuję się obiema ręcami i wsiemi nogyma. Nie
    napisałeś jaka długa ta taśma i czym ją sterujesz (impedancja
    wyjściowa). Z doświadczenia osobistego: miałem rzadko kiedy problemy z
    pętlą masy, ale zajebiste problemy ze wzbudzającymi się wzmacniaczami
    operacyjnymi spowodowane pojemnościowym obciążeniem kablem (z
    "odstrzałem" OPsa włącznie). OK, moje taśmy miały ok. 5-15m długości,
    ale zdarzało mi się toto też na krótszych kablach.
    Jak masz rozdzielone płytkami część analogową i cyfrową, to przynajmniej
    na cyfrowej zrobiłbym całą powierzchnię masy. To samo z zasilaniem i do
    tego dość dużo kondensatorów. Ja wstawiam 0603 lub 0402 na sztorc przez
    płytkę. Nie zajmują miejsca, praktycznie takie via dla WCz. Masę
    analogową na płytce cyfrowej zostawiłbym luzem, ale też raczej duża
    powierzchnia niż gwiazda.
    Ewentualnie możesz rozważyć transmisję sygnałów różnicowo, o ile masz
    możliwość zmiany pierwszej płytki.
    Zasilanie ciągnąłbym niezależnie analogowe i cyfrowe, sprzęgnięte przez
    filtr LC (lub RC w ostateczności).

    Waldek

  • 5. Data: 2009-11-25 10:05:49
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:7n4dcuF3jo5htU1@mid.uni-berlin.de...
> [...]
    > tego dość dużo kondensatorów. Ja wstawiam 0603 lub 0402 na sztorc przez
    > płytkę. Nie zajmują miejsca, praktycznie takie via dla WCz.

    Jakiś automat może tak wstawiać kondensatory czy to rękodzieło ?
    P.G.

  • 6. Data: 2009-11-25 21:39:00
    Od: Wojciech Bartczak <o...@o...pl>

    Waldemar Krzok pisze:
    > [...]
    > Masy nigdy za dużo, podpisuję się obiema ręcami i wsiemi nogyma. Nie
    > napisałeś jaka długa ta taśma i czym ją sterujesz (impedancja
    > wyjściowa).

    każdy kabelek podpięty jest do wyjścia wzmacniacza op. TLC277P,
    nie jest obciążony dużą pojemnością (wyjście filtra). Kabelek
    powinien mieć nie więcej niż 5-10cm.

> [...]
    > pętlą masy, ale zajebiste problemy ze wzbudzającymi się wzmacniaczami
    > operacyjnymi spowodowane pojemnościowym obciążeniem kablem (z

    To jest niepokojące, ale jedynie do sprawdzenia w działającym układzie,
    ew. zostaje ekranowanie części analogowej, lub separacja dodatkowym
    wzmacniaczem i przesunięcie fazy.

    > Jak masz rozdzielone płytkami część analogową i cyfrową, to przynajmniej
    > na cyfrowej zrobiłbym całą powierzchnię masy.

    Na płytce analogowej nie mogę już ingerować, natomiast płytka cyfrowa
    posiada pow. masy, z rozdzieleniem na część cyfrową i osobno część
    analogową, połączone przy wejściu zasilania, za filtrami.

> [...]
    > płytkę. Nie zajmują miejsca, praktycznie takie via dla WCz. Masę
    > analogową na płytce cyfrowej zostawiłbym luzem, ale też raczej duża
    Gwiazda bardziej dotyczy "+" zasilania.

    > Zasilanie ciągnąłbym niezależnie analogowe i cyfrowe, sprzęgnięte przez
    > filtr LC (lub RC w ostateczności).
    Tutaj mam mieszane uczucia, po przebrnięciu postów na elektrodzie,
    obiło mi się o uszy, że filtr LC w układach z uC może być
    problematyczny(kwestia restartu lub blokowania się układu na starcie),
    natomiast zastosuje układ RC z małą rezystancją.

    Pozdrawiam,
    Wojtek.