  • 11. Data: 2009-01-16 22:00:37
    Temat: Re: jak to jest z tym gazem?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Czepiasz sie, Konradzie.

    Jasne :-)

    > Mialem zaprojektowac spawane polaczenia w stacji kompresorowej?

    No ale tak po prostacku kołnierz na śruby?(mam na myśli przyłącze tego
    kompresora) Co ile takie stacje stoją?

    > W jaki sposob radzisz umozliwienie technicznemu personelowi
    > przeprowadzenie periodyczne obslugi systemu?
    > Rozcinac spaw za kazdym razem?

    A jak często się to rozbiera?

    > W twojej kuchni posiadasz polaczenia gazowe na gwint. Nie boisz sie?

    A jakie ja mam ciśnienie w kuchni?

    > Zapomnialem podac, ze bylem dyrektorem zabezpieczenia jakosci (QA)
    > europejskiej czesci gazociagu Jamal-Europa.

    Gratuluję fuchy.
    Konrad

  • 12. Data: 2009-01-17 00:21:20
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 16, 3:00 pm, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > Jasne :-)

    Napuszcze na ciebie moich zahartoiwanych albertanskich inspektorow,
    jak sie tylko poprawi sytuacja ekonomiczna na rynku :-)
    Szkolilem to bratctwo nalezycie.

    > No ale tak po prostacku kołnierz na śruby?(mam na myśli przyłącze tego
    > kompresora) Co ile takie stacje stoją?

    Co znaczy prostackie? Takie same jak w zaworach stosowanych w
    wellheads wg API 6A, RTJ polaczenia, stosuje sie do 10 ksi. Takie same
    polaczenia projektowalem dla Arabow w Libii i Algerii i u Saudow,
    Chodza do dzis, nikt od 16 lat nie kwiczy.

    Wlasciwie, proponowalem uzycie konektorow typu Securamax, ktore uzywam
    w domowych projektach ale ktos mnie zablokowal w Gazpromie.

    http://www.velan.com/products/pdfs/vel-sec-cjc-web.p
    df

    W jakim sensie "stoja"? Chodzi o rozmieszczenie?

    Niech to przelicze:

    1,900 mil na terenie Rosji, 370 mil na terenie Bialorusi i 420 mil w
    Polsce, czyli razem jakies 4,300 km (Nie wlaczylem w obliczeniu
    dlugosci rurociagu Jagal na terenie Niemiec, ktory jest podlaczony do
    jamalskiego)

    Lacznie dla utrzymania cisnienia w rurociagu zaprojektowano 31 stacji
    kompresowych (na terenie Polski znajduja sie piec silowni). Jak
    podzeilisz ilosc stacji na odleglosci to otrzymasz srednia. Tam wyjda
    roznice, gdyz w rachube wchodzi rodzaj terenu (gorki, pagorki,
    przejscia przez rzeki i mokradla itp).

    Wlasciwie nazwa gazociagu myli, Gaz byl dostarczany i chyba nadal tak
    jest z nadymskich obszarow gazowych znajdujacych sie w Tiumenskoj
    Oblasti na zachodzie Syberii.

    W przyszlosci zas gaz bedzie dostarczany z pol gazowych Bonankiewo na
    plw jamalskim, gdy zbuduja gazociag Bonanikowo - Uchta (bodajze 700
    mil dlugosci)

    > A jak często się to rozbiera?

    Polaczenia same sie nie rozbiera, czyb ze nastapil przeciek na zlaczu
    (wibracje w budynku silowni sa znaczne, moze nastapic rozluznienie,
    chocia wykonywalismy obliczenia na wypadek i ustawione sa pomiarowe
    czujniki akustyczne i wibracyjne).

    Kolnierze sa ustawione w celu obslugi kompresora, gdy np. zajdzie
    potrzeba jego zdemontowania.

    > A jakie ja mam ciśnienie w kuchni?

    Pal licho cisnienie, zatrujesz na amen domownikow i kota.

    > Gratuluję fuchy.

    Dzieki, To juz minelo 12 lat od ostatniej wizyty w bylym CCCP, ale nie
    trafilem do Polski, chociaz pozniej projektowalem kilka silowni i gas
    plant dla PGNiGu na zachodzie kraju.

    Konrad

    Pozdrawiam,

    Alec

  • 13. Data: 2009-01-17 04:47:56
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 16, 5:21 pm, Kazik <a...@s...ca> wrote:

    > Dzieki, To juz minelo 12 lat od ostatniej wizyty w bylym CCCP, ale nie
    > trafilem do Polski, chociaz pozniej projektowalem kilka silowni i gas
    > plant dla PGNiGu na zachodzie kraju.
    >
    >  Konrad

    Sprostowanie.

    Podziekowalem p.Konradowi Ankielowi nieopatrznie, nie rozumiejac
    wlasciwie slowa "fucha". Opuscilem Polske ponad 40 lat temu jako
    bardzo mlody czlowiek, i moj polski jest nieco zardzewialy.

    Myslalem ze slowo 'fucha' jest zwiazany z 'fachem', ale przeczytalem
    wyjasnienie w Slowniku Wyrazow obcych i wyrzow obcojezycznych"
    Wladyslawa Kopalinskiego ze slowo to ma negatywna konotacje i oznacza
    wg slownika: "1: chałtura; chałturszczyk"..

    Otoz chcialem cofnac slowa podziekowania p. Ankielowi.
    Zostalem wybrany na stanowisko dyrektora QA projektu jako jeden z
    wielu miedzynarorowych kandydatow. Wykonalem solidnie moja prace jako
    przystoi na zawodowego inzyniera. Sparzadzilem i wdrazylem system
    zabezpieczenia jakosci od podstaw, ktore obejmowal wszystkie dziedziny
    dzialalnosci od projektowania do zakonczenia prac. System zostal
    akredytowany. Wyksztacilem rowniez spora grupe mlodych rosyjskich
    inzynierow i technikow, j i jezeli gazociag i uzradzenia pracuja
    bezawaryjnie, jestem zadowolony, ze w tym jest rowniez i moja zasluga.

    Nie byla to wiec jednak fucha.

    Alec

  • 14. Data: 2009-01-17 09:44:38
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Kazik pisze:
    > Myslalem ze slowo 'fucha' jest zwiazany z 'fachem', ale przeczytalem
    > wyjasnienie w Slowniku Wyrazow obcych i wyrzow obcojezycznych"

    Ale to stary słownik. To słowo przez lata zmieniło się z obcego w
    swojskie, a konotacja na neutralną, a w żargonie na pozytywną, coś
    godnego pozazdroszczenia. To miałem na myśli. No offence, Alec.
    Konrad

  • 15. Data: 2009-01-17 09:58:56
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Kazik napisal:
> [...]
    > Wladyslawa Kopalinskiego ze slowo to ma negatywna konotacje i oznacza
    > wg slownika: "1: chałtura; chałturszczyk"..

    Przypuszczam, ze nie o to znaczenie slowa 'fucha' chodzilo.
    Slowniki nie nadazaja za zyciem. Pewnie uwzglednia nowe
    znaczenia za dziesiec lat. Sam czesto, w rozmowach ze studentami,
    musze prosic o opis znaczenia, bo wyczuwam kolizje semantyczne
    pomiedzy tym, jak ja odbieram wypowiedz, a tym co przypuszczalnie
    chcial nadac student.

> [...]
    > inzynierow i technikow, j i jezeli gazociag i uzradzenia pracuja
    > bezawaryjnie, jestem zadowolony, ze w tym jest rowniez i moja zasluga.

    Byla, w sensie, w ktorym obecnie coraz czesciej jest uzywane to slowo:

    bardzo dobrze platna robota, ktora trafia sie okazyjnie

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 16. Data: 2009-01-17 10:05:33
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Kazik pisze:

    > Napuszcze na ciebie moich zahartoiwanych albertanskich inspektorow,
    > jak sie tylko poprawi sytuacja ekonomiczna na rynku :-)
    > Szkolilem to bratctwo nalezycie.

    Alec, spodziewałem się że się pojawisz w tym wątku, ale nie z podstępnie
    zmienionym imieniem. Już kiedyś o tych inspektorach o wilczych zębach
    rozmawialiśmy- znam ich dobrze. Niejednego mnie nauczyli, i to w taki
    sposób że to się długo pamięta. Jak oni dadzą na coś CRN, to do
    pozostałych prowincji można wysłać pocięte gazety, nikt już papierów nie
    czyta, tylko stempluje, bo skoro AB klepnęła- to na 100% jest OK.

> [...]
    >
    > Wlasciwie, proponowalem uzycie konektorow typu Securamax, ktore uzywam
    > w domowych projektach ale ktos mnie zablokowal w Gazpromie.

    Rację mieli w Gazpromie. Ja w ostatnim projekcie (do podłodki) też to
    wstrzymałem. Nie nadaje się.

> [...]
    > podzeilisz ilosc stacji na odleglosci to otrzymasz srednia. Tam wyjda
    > roznice, gdyz w rachube wchodzi rodzaj terenu (gorki, pagorki,

    No tak, to nie jest mało. Więc nie może być strasznie drogie. Rozumiem.

> [...]
    >
    > W przyszlosci zas gaz bedzie dostarczany z pol gazowych Bonankiewo na
    > plw jamalskim, gdy zbuduja gazociag Bonanikowo - Uchta (bodajze 700

    A czytałeś że Ukraińcy twierdzą, że gaz nie płynie, bo... Rosja nie ma
    już gazu? Co za palanty!

> [...]
    > czujniki akustyczne i wibracyjne).
    >
    > Kolnierze sa ustawione w celu obslugi kompresora, gdy np. zajdzie

    Ja miałem na myśli czy ten kompresor się periodycznie rozbiera, bo
    wygląda na taki, że cały bok mu się odkręca w celu dostępu do środka.

    > Pal licho cisnienie, zatrujesz na amen domownikow i kota.

    No o to chodzi, przy małym ciśnieniu przeciek (objętościowo) też jest
    mały. Trzy czujniki mam na ścianie dla spokoju :-)
    Poza tym w kuchni nie występują jakieś szczególne różnice temperatur,
    żelastwo nie rozszerza się termicznie tak, żeby nagle mufka spadła z
    rury :-)

    Konrad

    PS zima w Albercie jeszcze trzyma?

  • 17. Data: 2009-01-17 12:56:29
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 17, 2:44 am, Konrad Anikiel <a...@...c> wrote:

> [...]
    > swojskie, a konotacja na neutralną, a w żargonie na pozytywną, coś
    > godnego pozazdroszczenia. To miałem na myśli. No offence, Alec.

    W takim razie zwracam honor, Konradzie.

    Nie mam od wielu juz lat stycznosci z zywa polska mowa.

    Pozdrawiam

    Alec

  • 18. Data: 2009-01-17 12:57:10
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 17, 2:58 am, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Byla, w sensie, w ktorym obecnie coraz czesciej jest uzywane to slowo:
    >
    > bardzo dobrze platna robota, ktora trafia sie okazyjnie

    Dzieki za wyjasnienie, panie Jacku

  • 19. Data: 2009-01-17 14:15:30
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 17 Jan 2009 09:44:38 +0000, Konrad Anikiel wrote:

    >Ale to stary słownik. To słowo przez lata zmieniło się z obcego w
    >swojskie, a konotacja na neutralną, a w żargonie na pozytywną, coś
    >godnego pozazdroszczenia. To miałem na myśli. No offence, Alec.

    Ciekawe czy o slowniku Kopalinski mowil "praca", "dzielo", "fucha" czy
    "chaltura" :-)

    J.

  • 20. Data: 2009-01-17 14:30:24
    Od: Kazik <a...@s...ca>

    On Jan 17, 3:05 am, Konrad Anikiel <a...@...c> wrote:

    > Alec, spodziewałem się że się pojawisz w tym wątku, ale nie z podstępnie
    > zmienionym imieniem.

    Konradzie,

    Nie mam najmniejszego pojecia skad ten Kazik wyskoczyl. Serwer, z
    ktorego uslug korzystam od dawna, a powininem wlasciwie zrezygnowac,
    nie pozwala mi korzystac z polskojezecznych grup zaczynajacych sie na
    'pl'. Pisze wiec przez Google discussion group,

> [...]
    > pozostałych prowincji można wysłać pocięte gazety, nikt już papierów nie
    > czyta, tylko stempluje, bo skoro AB klepnęła- to na 100% jest OK.

    Masz racje jest cos w tej AB, Niedawno zostalem zaproszony do
    arbitarcji. Przywiziono zbiornik cisnieniowy wykonany w Toronto, ktory
    uztawiano an skidzie, gdzie reszta urzadzen zostala zmontowona przez
    firme w Calgary. Inspector klienta odmowil przyjecie zbiornika, ktory
    byl zatwierdzony przez wszystkie instancje w Ontario.
    Rzeczywiscie, wzrokowo widoczne defekty przekraczaly specyfikacje
    klienta, i zaproponowalem, azeby wykonawca wynajal miejska firme, zeby
    dokonala napraw namiejscu ale zadna firma nie zgodzila sie na naprawe
    zbiornika wykonanego przez inna firme. Skonczylo sie na tym, ze
    wykonawca zabral do siebie zbiornik.
    Bylo mi przykro, gdyz inspektor byl jednym z moich bylych sluchaczy w
    college, ale nie mialem moralnego prawa wplynac na jego decyzje.

    Musze przyznac, ze mialem do czynienia z polskim Dozorem Technicznym z
    Plocka i Dolnego Slaska i nie bylem wielce zachwycony. Mam nadzieje,
    ze nie wszyscy w UDT sa tacy

    pdf

    > Rację mieli w Gazpromie. Ja w ostatnim projekcie (do podłodki) też to
    > wstrzymałem. Nie nadaje się.

    Wszystkie palaczenia 1500# i 2500# w rafinerii Lloydminster w
    Saskatchewan zostaly wykonane tymi wlasnie konektorami (lata
    1989-1991), i wszyscy operatoryu sie ciesza do dnia dziszejszego.

    Nie napisales zas przy tym, jakie rozwiazanie ty proponujesz zamiast
    mojego "prostackiego". Czyzby "O" ring?.
    Z checia sie czegos naucze.

    > No tak, to nie jest mało. Więc nie może być strasznie drogie. Rozumiem.

    > A czytałeś że Ukraińcy twierdzą, że gaz nie płynie, bo... Rosja nie ma
    > już gazu? Co za palanty!

    Nie wnikam w sprawy polityczne. Ale z raportu inzynierow Gazpromu,
    ktorzy dokonali auditu na terenie trasy ukrainskiej ze wzgledu na
    domniemane przecieki i pretensje Ukraincow, usmialismy sie zdrowo.

    > Ja miałem na myśli czy ten kompresor się periodycznie rozbiera, bo
    > wygląda na taki, że cały bok mu się odkręca w celu dostępu do środka.

    Kompresor i motor sa podawane takim samym codziennym obslugom jak np.
    silnik samolotowy. Wykonawca jest odpowiedzialny za overhaul, nie
    pamietam jakie sa interwaly, ale 'bok' sie odkreca.

> [...]
    > Poza tym w kuchni nie występują jakieś szczególne różnice temperatur,
    > żelastwo nie rozszerza się termicznie tak, żeby nagle mufka spadła z

    Zelastwo rurociagowe siedzi pod ziemia i rowniez nie jest podane
    wahaniom temperatury. Czesc nadziemna jest odizolowana od wahan
    temeratury rowniez.
    Moge cie zapewnic, ze czujnikow naladowano w gazociagu wiecej niz
    borowkow w Bieszczadach

    > Konrad
    >
    > PS zima w Albercie jeszcze trzyma?- Hide quoted text -

    Wrocilem w czwartek s Manitoby, tam bylo -48 C (-55 C z wplywem
    wiatru). Znany zart w Manitobie, ze robotnicy wchodza do srodka
    przemyslowych lodowek, azeby sie ogrzac. Wszyscy zas psiocza na
    naukowcow, ktorzy pisza i mowia o ociepleniu.

    W Albercie temperatura znosna, mamy jednak wplyw halniaka z Gor
    Skalistych, ktory lagodzi temperature na poludniu prowincji, Na
    polnocy jednak zimno tak jak i w calej prerii.

    Trzymaj sie cieplo

    Alec