  • 1. Data: 2009-01-11 14:19:41
    Temat: Metoda TIG w praktyce. Opinie o inwerterze DEDRA
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    Cześć,
    Chciałem zapytać o praktyczną stronę spawania metodą TIG.
    Mam sporo prac wyjazdowych gdzie często "na kolanie" trzeba sobie pospawać
    jakąś kontrukcję wsporczą. Zazwyczaj nie przekracza to 0,5 - 1 m.b. spawu,
    ale jest konieczne do wykonania. Zazwyczaj z nowego materiału: kątownika,
    płaskownika lub profilu zamkniętego kwadratowego lub prostokątnego.
    Mam MAG-a i jestem z niego przezadowolony, ale on jest świetny w warsztacie
    a do zastosowań mobilnych nie mam nerwów go zabierać (gabaryty. masa, butla,
    reduktor...).
    Mam zwykłą transformatorówkę MMA do 130 A i ona w zasadzie daje radę, ale po
    pierwsze to chińszczyzna z aluminiowym trafo - dozowalność prądu jest taka
    sobie, stabilność łuku też i momentalnie się grzeje nie mówiąc o tym że już
    spawanie elektrodą 3,2 mm jest dla niej problemem. Druga sprawa to problem z
    elektrodami. Kilka razy zamokły mi w podróży, kilka razy kupiłem takie które
    musiały zawilgoitnieć w magazynie i potem żeby tego używać, trzeba spawać
    prądem który pali materiał.
    Pomyślałem wiec o TIGu. Za niewielkie pieniądze można kupić w castoramie
    inwerter 200A, do tego dokupić uchwyt TIG i ułatwić sobie robotę.
    Nie mam jednak żadnych doświadczeń praktycznych z tą metodą, więc pytam:
    na ile sprawnie i pewnie można spawać TIGiem samym łukiem - bez dodawania
    dodatkowego materiału z pręta
    Jak sprawdzi się TIG w spawaniu blach 0,5-1 mm grubości.
    Jak sprawdzi się TIG w spawaniu blach lub profili grubych o grubości 5-10
    mm.

    Czy stosowanie tej metody skompensuje mi dodatkową trudność logistyczną -
    zabieranie butli z gazem. Odpadną wprawdzie elektrody, inwerter jest
    znacznie lżejszy niż spawarka trafo ale butelkę trzeba będzie wziąć ze sobą.
    No i na koniec jak to wszystko sie ma do samego inwertera marki DEDRA.
    Nic droższego nie chcę kupować bo spawanie jest dla mnie tylko bardzo
    pomocniczym procesem który po prostu ułatwia mi życie -przeciętnie na 1
    montaż schodzi mi ok 0,5 m.b spawu.

    Dzięki za odpowiedzi
    --
    Jackare

  • 2. Data: 2009-01-11 14:51:18
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Jackare" <j...@...pl> wrote in message

    Mnie się wydaje, że TIG to jest cośtam Inert Gas i butlę to ty będziesz
    musiał wozić i nie jestem przekonany czy wystarczy ci CO2 jak do MAG-a ale
    będziesz musiał kupować gaz szlachetny :-) Idea SPAWANIA TIGIEM JEST W GAZIE
    WŁAŚNIE, A NIE W SPAWANIU NIETOPLIWĄ ELEKTRODĄ :-)

  • 3. Data: 2009-01-11 16:36:23
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Użytkownik "kiki" <...@...c> napisał w wiadomości

> [...]
    > będziesz musiał kupować gaz szlachetny :-) Idea SPAWANIA TIGIEM JEST W
    > GAZIE WŁAŚNIE, A NIE W SPAWANIU NIETOPLIWĄ ELEKTRODĄ :-)

    nie bardzo tig się sprawdzi spawa wolno trzaba ciągnąć gaz i i dodawać
    materiał do spawu
    w twoim przypadku poprostu dobry inwertor i dbać o elektrody
    nic nowego nie wymyślisz

  • 4. Data: 2009-01-11 16:59:31
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Szumek" <k...@i...pl> wrote in message

    > nie bardzo tig się sprawdzi spawa wolno trzaba ciągnąć gaz i i dodawać
    > materiał do spawu
    > w twoim przypadku poprostu dobry inwertor i dbać o elektrody
    > nic nowego nie wymyślisz

    MAG jest chyba bezkonkurencyjny, z aktywnym gazem CO2. Trzeba tylko robić
    osłonę podczas spawania na wietrze

  • 5. Data: 2009-01-11 19:11:05
    Od: Padre <P...@n...net>

    Jackare pisze:
    > Cześć,
    > Chciałem zapytać o praktyczną stronę spawania metodą TIG.

    Postulował bym zakup fabrycznego MMA/TIG-a 200A, nawet nie
    profesjonalnego skoro ma pracować czasami, przede wszystkim będziesz
    miał w spawarce zawór gazu i generator HF do zajarzenia łuku. Tam gdzie
    będziesz chciał spawać precyzyjnie cienkie blachy, TIG jest najlepszym
    wyborem, kiedy będzie do pospawania coś grubego użyjesz elektrody a tam
    inwerter sprawuje się również wyśmienicie, spawanie grubych elementów
    wymaga znacznie potężniejszego inwertera niż te tanie. Prosty inwerter
    bez HF używany jako TIG wymaga dość częstego ostrzenia elektrody jeśli
    zajarzamy łuk przez pocieranie. Wybierz taki który ma przełącznik
    TIG/MMA. Spawanie TIGiem bez podawania dodatkowego materiału wymaga
    specjalnego przygotowania połączenia do spawania, np wygięcia krawędzi
    cienkich blach, żeby miało się co stopić. Tig oddaje tu nieocenione
    przysługi ale w praktyce takie sytuacje należą do rzadkości. Za to
    spoiwo do spawania tigiem jest bez osłony i miedziowanie tak jak drut do
    MIGa więc wilgoć mu nie zagraża :)

  • 6. Data: 2009-01-11 19:13:03
    Od: Padre <P...@n...net>

    Chyba zapomniałem o najważniejszym, Tigiem można spawać nawet w stołowym
    pokoju w garniturze i w lakierkach :)

  • 7. Data: 2009-01-11 19:28:11
    Od: "kiki" <...@...c>

    "Padre" <P...@n...net> wrote in message
    > Chyba zapomniałem o najważniejszym, Tigiem można spawać nawet w stołowym
    > pokoju w garniturze i w lakierkach :)

    Widzę, że się troszkę znasz :-) Weź wyjaśnij kiedy użyć MMA, kiedy MAG'a
    kiedy MiG'a a kiedy TIG'a ? MiG i MaG to tylko rodzaj gazu ale do dziś nie
    czuję tych niuansów co i czym spawać :-)

  • 8. Data: 2009-01-12 07:33:49
    Od: Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > Nic droższego nie chcę kupować bo spawanie jest dla mnie tylko bardzo
    > pomocniczym procesem który po prostu ułatwia mi życie -przeciętnie na 1

    1. Spawanie TIGiem wymaga większej wprawy niż MAG, chociaż jest
    łatwiejsze niż MMA.

    2. Spawanie TIGiem jest stosunkowo wolne.

    3. TIG jest bardzo niewygodny do heftowania, ze względu na ręczne
    podawanie drutu - spawacz ma zajęte obie ręce, a rozpoczęcie spawu to
    podgrzanie materiału, podanie drutu w odpowiednim momencie tid. Z tego
    powodu w wielu wypadkach stosujemy heftowanie MAGiem a potem kładzenie
    zasadniczej spoiny TIGiem.

    4. Inwerter o którym myślisz to zasadniczo urządzenie MMA z możliwością
    pracy TIG. Ma bardzo ograniczone nastawy - z mojego doświadczenia
    spawarka TIG powinna mieć przynajmniej regulację miękki/twardy start,
    bardzo przydaje się też pulsacja (jeżeli mówimy o stali, do aluminium
    niezbędny jest prąd zmienny). Prawdopodobnie ma zapalanie łuku
    zwarciowe, co jest bardzo uciążliwe, trzeba często ostrzyć elektrody,
    spaw jest często zanieczyszczony wolframem, łatwo przepalić cienkie
    elementy.

    5. TIG jest wrażliwy na przeciągi, chyba bardziej niż MAG.

    6. Jakość spawu TIGiem jest znacznie lepsza niż MMA i MAG.

    7. TIG nadaje sę zarówno do cienkich jak i grubych elementów - spawarką
    200A spawamy od 0,5 do 18mm. Można też spawać małe elementy (bardzo
    cienki łuk, przy spawarcze z puslacją można jego wielkość i kształt
    regulować).

    8. Jeżeli chodzi o koszty eksploatacyjne, to z mojego doświadczenia, co
    ciekawe TIG jest tańszy niż MMA, chociaż droższy niż MAG. Używamy dużej
    butli z argonem. Przy małej butli wyjdzie pewniw na to samo co MMA.

    Podsumowując, do Twojego zastosowania polecał bym raczej mały (120-150A)
    inwerter i spawanie elektrodami (MMA).

    Pozdrawiam,
    Maciek

  • 9. Data: 2009-01-12 08:00:52
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    > Podsumowując, do Twojego zastosowania polecał bym raczej mały (120-150A)
    > inwerter i spawanie elektrodami (MMA).

    Bardzo dziękuję za wszystkie wypowiedzi. Wiem już że raczej jednak skłonię
    się ku zakupowi TIGa, ale wiem że na pewno odpuszczę rozwiązanie kombinowane
    i poszukam sobie inweretra dedykowanego do TIGa z bezstykowym zajarzaniem
    łuku i podawaniem gazu przez spawarkę. Ta moja spawarka MMA drażni mnie po
    prostu swoją nieciekawą kulturą pracy a jeżeli już będę wymieniał to wolę
    kupić coś o nieco szerszych możliwościach. Jakiejś super-profi maszyny nie
    kupię ale coś sobie na pewno znajdę. Wstępnie biorę pod uwagę inwertey
    "Zosia" i Dedra Desti:
    http://www.allegro.pl/item520663634_spawarka_inwer_t
    ig_200a_dedra_desti200.html
    http://www.allegro.pl/item520041373_inwerter_spawaln
    iczy_zosia_spawarka_tig_160a_nowa.htmlJeżeli jeszcze ktoś ma ochotę dodać jakieś
    uwagi (najlepiej praktyczne napodstawie własnych doświadczeń) na temat tych
    konkretnych modeli - będęwdzięczny.Jeżeli znacie źródła zakupu tańsze niż allegro też
    będe wdzięczny. Wiem npże "zwykły" inwerter Dedra jest w castoramie tańszy niż na
    allegro, ale tamnie widziałem dedr "tigowych"--Jackare

  • 10. Data: 2009-01-12 08:45:11
    Od: Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>

    Jackare wrote:
    > bezstykowym zajarzaniem łuku i podawaniem gazu przez spawarkę. Ta moja
    > spawarka MMA drażni mnie po prostu swoją nieciekawą kulturą pracy a
    > jeżeli już będę wymieniał to wolę kupić coś o nieco szerszych

    Spróbój gdzieś pospawać inverterem i elektrodą - w porównaniu ze zwykłym
    trafo to zupełnie inna bajka.

    Maciek