  • 1. Data: 2009-01-10 21:15:06
    Temat: procesor do obliczen MES
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Witam,

    szukalem w necie i nie znalazlem. Wiecie, gdzie mozna znalezc jakies
    testy/porownania/artykuly na temat wydajnosci procesorow przy obliczeniach
    za pomoca mesow? Za wszelkie informacje bede bardzo wdzieczny :)

    pozdrowienia

  • 2. Data: 2009-01-10 21:17:20
    Temat: Re: procesor do obliczen MES
    Od: "Ulf" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Ulf" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > testy/porownania/artykuly na temat wydajnosci procesorow przy obliczeniach
    > za pomoca mesow? Za wszelkie informacje bede bardzo wdzieczny :)

    Najlepej aktualne informacje, chodzi mi glownie o zastosowanie prockow
    dwurdzeniowych, lub porownanie ich z czterordzeniowymi, a juz w ogole byloby
    super, gdyby podana byla cala optymalna konfiguracja sprzetu do tego typu
    zagadnien :)

  • 3. Data: 2009-01-10 21:49:43
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Ulf pisze:

> [...]
    > dwurdzeniowych, lub porownanie ich z czterordzeniowymi, a juz w ogole
    > byloby super, gdyby podana byla cala optymalna konfiguracja sprzetu do

    Zapomnij. Kto taki test miałby opublikować? Producenci softu? Dostawcy
    sprzętu? Niezależne pismo? W każdym przypadku narobiliby sobie wrogów, a
    po co?
    Konrad
    PS jakie analizy masz na myśli?

  • 4. Data: 2009-01-10 22:25:24
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-01-10 22:15, Użytkownik Ulf napisał:
> [...]
    > testy/porownania/artykuly na temat wydajnosci procesorow przy
    > obliczeniach za pomoca mesow? Za wszelkie informacje bede bardzo

    Nawet gdyby coś takiego było to wynik będzie reprezentatywny tylko dla
    danego rodzaju obliczeń. Są sytuacje w których o wydajności decyduje
    procesor a są takie kiedy decydują inne podzespoły (pamięć, dysk). W
    pierwszym przypadku dostaniesz solidne przyspieszenie na szybszym
    procku, w drugim nie (bo wąskie gardło będzie gdzie indziej).

    Przykład:
    Jeżeli obliczenia idą w dużej ilości kroków czasowych a każdy krok
    czasowy liczy się dosłownie w paru iteracjach to decydować o wydajności
    może dysk (zapis wyników w każdym kroku)
    I odwrotnie - jeżeli kolejne kroki czasowe liczą się jak krew z nosa
    zanim się doiterują to decydujący będzie raczej procesor.

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

  • 5. Data: 2009-01-10 23:17:35
    Od: AL <a...@s...tam>

    Michał Grodecki pisze:

> [...]
    > I odwrotnie - jeżeli kolejne kroki czasowe liczą się jak krew z nosa
    > zanim się doiterują to decydujący będzie raczej procesor.

    IMHO krytycznym moze byc ilosc pamieci RAM

    Do autora watku:
    - pracujemy na stacjach roboczych - w srodku po dwa dwu korowe lub
    czterokorowe procesory Intel Xeon - poprzednio AMD Opteron (pamiec RAM
    od 16 GB w gore)

    Ni powiedziales w jakim programie pracujesz.
    Ale moze w orientacji problemu pomoze ci to:
    http://www.ansys.com/services/ss-110-SP1-platform-su
    pport.pdf
    http://www1.ansys.com//cgi-bin/HardwareSupport/recom
    mended/recommended.html

    Na stronach Intela znajdziesz porownanie m.in. dla MES - kliknij na
    linki to ci sie rozwina.
    Co prawda sa to dla HPC (rozproszone/rownolegle) - ale znajdziesz tez
    tam inne testy
    http://www.intel.com/performance/server/xeon/hpc.htm

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 6. Data: 2009-01-11 10:35:24
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to>

    Dnia 2009-01-11 00:17, Użytkownik AL napisał:

    > IMHO krytycznym moze byc ilosc pamieci RAM

    Bywa i tak. Ale to też zależy od tego czy liczymy zadanie o dużej
    liczbie stopni swobody raz (wtedy RAM-u trzeba od metra) czy mniejsze
    zadanie w wielu krokach czasowych (wtedy pamięci idzie zdecydowanie mniej).

  • 7. Data: 2009-01-11 10:51:50
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    Michał Grodecki pisze:

    > Bywa i tak. Ale to też zależy od tego czy liczymy zadanie o dużej
    > liczbie stopni swobody raz (wtedy RAM-u trzeba od metra) czy mniejsze
    > zadanie w wielu krokach czasowych (wtedy pamięci idzie zdecydowanie mniej).

    Jak solver jest mądrze napisany, to też bez większego znaczenia. Ileś
    tam lat temu zbudowałem maszynę do bardzo ciężkich obliczeń w Proe,
    bardzo niskim kosztem. Otóż Promechanica wszystko dzieli sobie na małe
    ilości danych, zapisuje je w swoich plikach (a nie w systemowej pamięci
    wirtualnej) bardzo elegancko tym zarządzając. Wystarczyło te pliki
    zapisywać na szybkim RAID0, i proszę: bardzo duża geometria wygenerowała
    300 GB danych bez przerwy mielonych, ale solver leciał cały czas na 100%
    mocy procesora dwa tygodnie bez przerwy. I to był Barton, bez cachu 3L.
    Dlatego ja bym powiedział, że wszystko zależy najbardziej od softwaru-
    to pod konkretny program trzeba kupować sprzęt. Tylko, że w Polsce
    rzadko się zdarza dealer z taką wiedzą, żeby doradzić optymalne
    środowisko do zadania.
    Konrad

  • 8. Data: 2009-01-11 11:47:26
    Od: AL <a...@s...tam>

    Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > to pod konkretny program trzeba kupować sprzęt. Tylko, że w Polsce
    > rzadko się zdarza dealer z taką wiedzą, żeby doradzić optymalne

    to teraz jeszcze posc to samo zadanie bez uzywania tej pamieci dyskowej
    (mielenia dyskiem)
    Dopiero wowczas porownaj rezultat i wyciagaj wnioski, gdyz czesc mocy
    procesora szla na obsluge tych strumieni IO na/z dysku, a to jest
    najwolniejsze gardlo w Twoim rozwiazaniu.

    Z doswiadczenia powiem, ze dla zadan rownoleglych (na wielu komputerach
    jednoczesnie - cluster), zadanie tez jest dzielone przez master-node na
    wiele mniejszych i dystrybuowane na inne nody w clustrze. Tutaj
    krytycznym waskim gardlem jest predkosc sieci.
    Jesli to samo zadanie pozscsz jako rozproszone na jednej maszynie
    wieloprocesorowej - to czas obliczen drastycznie spada (nie ma potrzeby
    transferu zadan przez siec - krytyczne gardlo).
    W jednym i drugim przypadku obciazenie procesorow jest niemal caly czas
    maksymalne.

    Powyzszy przyklad podalem jako analalogie do podanego przez Ciebie
    przykladu - dla Ciebie waskim gardlem bedzie wlasnie transfer z/na dysk.

    (dodatkowo wspomniana przez ciebie ProMechanica wykorzystuje elementy z
    funkcjami ksztaltu wyzszych rzedow - model jest mniejszy przy zachowaniu
    tej samej dokladnosci odwzorowania geometrii (nie wiem, czy tak to mozna
    napisac) - sa to tzw p-elemnety (o ile dobrze pamietam). Inne systemy
    MES uzywaja h-elementow z funkcjami ksztaltu nizszego rzedu (czyli dla
    tego samego modelu bedzie ich znacznie wiecej) - a to tez ma wplyw na
    wilkosc modelu (zwieksza sie DOF dla modelu).

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 9. Data: 2009-01-11 11:52:37
    Od: AL <a...@s...tam>

    Michał Grodecki pisze:

    > Bywa i tak. Ale to też zależy od tego czy liczymy zadanie o dużej
    > liczbie stopni swobody raz (wtedy RAM-u trzeba od metra) czy mniejsze
    > zadanie w wielu krokach czasowych (wtedy pamięci idzie zdecydowanie mniej).

    autor nie wspomnial jak wielkie modele bedzie chce liczyc (o ileu DOF),
    jakich solverow bedzie chcial uzywac (iteracyjnych, czy bezposrednich), etc

    a wczesniej nikt nie wspomnial o parametrze ilosci RAM - w wielu
    sytuacjach moze byc on bardziej krytycznym parametrem niz predkosc
    procesora.

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 10. Data: 2009-01-11 17:06:33
    Od: Konrad Anikiel <...@...c>

    AL pisze:
> [...]
    > procesora szla na obsluge tych strumieni IO na/z dysku, a to jest
    > najwolniejsze gardlo w Twoim rozwiazaniu.

    Ale przecież ja wiem co i po co zrobiłem. Na pojedynczym dysku kolejka
    IO była w perfmonie 100%, procesor 5%. Po włożeniu kontrolera RAID i
    kilku dysków- system się radykalnie odkorkował.

> [...]
    > wiele mniejszych i dystrybuowane na inne nody w clustrze. Tutaj
    > krytycznym waskim gardlem jest predkosc sieci.

    O ile software to potrafi. Pytający nie napisał co i czym chce robić,
    więc nie ma się co wymądrzać.

    > Jesli to samo zadanie pozscsz jako rozproszone na jednej maszynie
    > wieloprocesorowej - to czas obliczen drastycznie spada (nie ma potrzeby
    > transferu zadan przez siec - krytyczne gardlo).

    O ile to się w tym komputerze zmieści. Skąd wiesz, czy on chce robić
    gwoździe papiaki, czy okręty podwodne?

    > W jednym i drugim przypadku obciazenie procesorow jest niemal caly czas
    > maksymalne.

    Jeden przypadek jest dla jednych zadań,drugi dla innych. Jak dysponujesz
    softem klasy Cosmos, to budujesz do niego mocną windowsową maszynę, a
    jak masz Comsola (żeby też było na C)- masz dużo więcej możliwości,
    można sobie optymalizować maszynę dla konkretnego zastosowania.

    > Powyzszy przyklad podalem jako analalogie do podanego przez Ciebie
    > przykladu - dla Ciebie waskim gardlem bedzie wlasnie transfer z/na dysk.

    Dla tamtego komputera wąskim gardłem był procesor. Po wymianie na 30%
    szybszy- analiza była 30% szybsza. Skąd Ty Sherlocku wywróżyłeś że ja
    dokładając RAID nagle miałem problem z transferem- nie wiem...

> [...]
    > tego samego modelu bedzie ich znacznie wiecej) - a to tez ma wplyw na
    > wilkosc modelu (zwieksza sie DOF dla modelu).

    W h-codzie masz ilość DOF-ów, w p-codzie rząd równań. Jeden grzyb, jakby
    któryś z nich był dużo lepszy to drugi by dawno zniknął z powierzchni ziemi.

    Konrad