  • 1. Data: 2013-06-18 02:13:33
    Temat: jeśli nie TG-2 to co?
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Szukam znowu poręcznego aparatu, kilka lat temu poleciliście mi
    Lumixa FX-37, był ok, ale niestety zmarło mu się.
    Założenia takie same, jasny, szeroki, prosty, wygodny, dobry,
    bezproblemowy. Wstępnie padło na TG-2, co z nim nie tak? Jakie
    alternatywy w maksymalnie podobnej cenie? Taniej za to samo
    zawsze lepiej, ale nie taniej za byle co.
    Źle traktuję sprzęt, lumix nie był odporny na używane w ternie
    i mimo dość łatwego czyszczenia matrycy z kurzu, kulał z czasem
    mechanizm ostrości i poddał się w końcu mechanizm wysuwania
    obiektywu. Wilgoć i ogólnie woda też zrobiły swoje, stąd pomysł
    na TG-2 który wydaje się lepszy? do takiego traktowania.
    Kluczowy jest obiektyw, odpowiednik 25mm, to koniczne minimum,
    jasny obiektyw F2, to też zaleta w tej klasie, topienie b.mile
    widziane po przygodach z kurzącym się lumixem, choć nie
    konieczne.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 2. Data: 2013-06-18 02:44:50
    Temat: Re: jeśli nie TG-2 to co?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-06-18 02:13, kakmar pisze:
> [...]
    > alternatywy w maksymalnie podobnej cenie? Taniej za to samo
    > zawsze lepiej, ale nie taniej za byle co.
    TG-1. Prawie bez różnicy, ale jednak praktycznie w każdym detalu lepszy
    :) Mam wrażenie, że TG-2 zrobili by na czymś przyoszczędzić (np
    wyświetlacz już nie jest oled), a nie by cokolwiek poprawić (wszelkie
    bolączki TG-1 zostały bez zmian).

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 3. Data: 2013-06-18 13:36:51
    Od: m...@g...com

    > Kluczowy jest obiektyw, odpowiednik 25mm, to koniczne minimum,
    >
    > jasny obiektyw F2, to też zaleta w tej klasie, topienie b.mile
    >
    > widziane po przygodach z kurzącym się lumixem, choć nie
    >
    > konieczne.

    Pentax WG-3.

  • 4. Data: 2013-06-19 15:01:23
    Od: kakmar <k...@g...com>

    Dnia 18.06.2013 m...@g...com <m...@g...com> napisał/a:

    > Pentax WG-3.

    Wydaje się być ciekawą konkurencją, miałeś praktyczne porównanie
    tych modeli? Wersja z GPS jest trochę tańsza, więcej Mpikseli nie
    ma znaczenia, głównie chodzi o szybkość, jakość fotek i wygodę
    używania.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 5. Data: 2013-06-20 14:01:45
    Od: m...@g...com

> [...]
    >
    > tych modeli? Wersja z GPS jest trochę tańsza, więcej Mpikseli nie
    >
    > ma znaczenia, głównie chodzi o szybkość, jakość fotek i wygodę

    Porównania osobiście nie mam.
    Z informacji znalezionych w sieci wyszło mi, że WG-3 jest lepszy od TG-2 i WG-3
    zakupiłem.
    Co mogę powiedzieć. Ostatni kompakt jakiego posiadałem to Canon A60 jakieś 8 lat temu
    :D.
    Od tego czasu lustra Pentaxa aczkolwiek fanatykiem nie jestem i brałem pod uwagę
    TG-2, jakiegoś Panasonica i Nikona bo szukałem czegoś na basen z dziećmi, na rower i
    w góry.
    Jedyna wada WG-3 jaka mi naprawdę doskwiera to brak RAW.
    Z mniej istotnych minusów to:
    - filmy 60fps w 720p są mocno kompresowane, ale dla mnie akceptowalne. To i tak
    gadżet.
    - bateria w zasadzie na jeden dzień zabawy. Lustrzanki rozpieszczają pod tym
    względzie. Zresztą Canon A60 na dobry akumulatorkach AA też trzaskał 600-900 zdjęć.
    Na plus szeroki i jasny obiektyw, matryca jak dla mnie wystarczająca jeśli chodzi o
    szumy (na co dzień zdjęcia robię Pentaxem K-5). Wiele więcej od kompaktu bym nie
    oczekiwał. Jako jedyny aparat na pewno by mnie nie urządzał, ale jako zabawka na
    wygłupy z dziećmi idealny.
    No i przetestowałem go w basenie. Żadnych kłopotów.

  • 6. Data: 2013-06-27 14:47:39
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    kakmar <k...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >jasny obiektyw F2, to też zaleta w tej klasie, topienie b.mile
    >widziane po przygodach z kurzącym się lumixem, choć nie

    Mam TG-2 jako kolejny aparat w domu - kupilem pod wode, chociaz zdarza mi sie tez
    robic
    fotki poza.

    Najwieksze wady aparatu:

    - utrata ostrosci podczas filmowania. Najczesciej sie zdarza przy zwiekszonej
    ogniskowej.
    Czasami trwa to pol sekundy, a czasami aparat sie meczy, zeby ja znowu odzyskac
    - podczas filmowani nagrywa sie odglos "zoomowania"
    - brak RAWow, chociaz to akurat mozna sobie wyczytac wczesniej w specyfikacji
    - w okolicach gdzies od 7m cisnienie zaczyna dociskac szybke do ekranu i robi sie
    malutki "placek".
    Na szczescie nie ma to na nic wplywu (oprocz wizualnego)
    - preselekcja przyslony to tylko 2 czy 3 wartosci
    - aku bez szalu
    - irytujaca nieco lampa blyskowa; chodzi mi tutaj o to, ze w 2 na 3 trybach
    podwodnych
    (za kazdym razem jak sie je pokretlem ustawia albo wlacza aparat), to jednoczesnie
    lampa robi sie
    aktywna - nie ma przy tym znaczenia, ze ja wylaczylismy podczas ostatnienia
    fotografowania. A
    poniewaz uzywanie wbudowanej lampy pod woda jest najczesciej bez sensu, to za kazdym
    razem trzeba
    pamietac, zeby ja wylaczyc... na szczescie sa dwa tryby C1 i C2, gdzie mozemy
    podczepic aktualne
    ustawienia obojetnie jakiego trybu i jest to jak najbardziej satysfakcjonujace
    rozwiazanie
    - max. czas migawki 1/2000

    Zalety?
    - wyswietlacz OLED - niezle widac w wodzie
    - odpornosc do 15m zanurzenia (niedlugo bede go bral nieco glebiej, to moge
    napisac, czy wytrzymal :) )
    - niezle tryby fotografii podwodnej (balans bieli) - co prawda potem i tak trzeba w
    programie
    graficznym pobawic sie troche gamma czy kontrastem, ale to tez duzo zalezy tez od
    warunkow
    oswietleniowych oraz wizury wody.
    - szybki zimny start aparatu, dodatkowo tryb "akcji pod woda" dziala tak szybko, ze
    na poczatku
    nawet sprawdzalem ,czy w ogole rejestruje i zapisuje zdjecia :)
    - dokladny glebokosciomierz (sprawdzany z odczytami z komputera nurkowego). Info o
    glebosci
    zapisuje w zdjeciu - tylko tu mam maly zonk, poniewaz nie wiem gdzie: w exifie nie
    ma,
    a mimo wszystko z poziomu przegladania w aparacie to pokazuje, hmmm, musze sie
    dokladniej przyjrzec
    ocb
    - uzczelniania wydaja sie byc solidne, podwojne zatrzaski w dwie rozne strony na
    kazda z klapek,
    guma sprawia solidne wrazenie
    - jasny obiektyw
    - gps (nie szybki, nie wolny, fiksuje sie przecietnie szybko) i kompas
    - wyglad - wiem, ze de gustibus, ale fajny, nie jest przy tym w zadnej mierze
    plastikowy; mam duze
    grabie, ale aparat obsluguje sie ok, czasami moze byc tylko maly problem z pokretlem,
    ktore obraca
    sie dosc ciezko i sliskie moze sprawiac male problemy - na szczescie jest o co
    zaczepic paznokcie :)
    Pod woda jednak nie mialem wiekszych z tym problemow

    Jak cos jeszcze jest o czym nie napisalem to chetnie odpowiem.

  • 7. Data: 2013-06-27 19:18:32
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    I.Tichy napisał:
> [...]
    ma,
    > a mimo wszystko z poziomu przegladania w aparacie to pokazuje, hmmm, musze sie

    Z ciekawości - możesz podesłać przykładowy plik? Ciekaw jestem gdzie to
    schowali.

    m.

  • 8. Data: 2013-06-28 10:57:41
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mikolaj Machowski" <m...@w...pl> wrote:

    > Z ciekawości - możesz podesłać przykładowy plik? Ciekaw jestem gdzie
    > to schowali.

    No nie wiem, czy tak łatwo jeden wystarczy... :)

    W rzeczywistości może być potrzebnych kilka plików z kilkoma różnymi
    (i oczywiście znanymi) wartościami. A jeśli producent zmiksował tę
    wartość z innymi w jednym tagu w ramach oszczędzana (np. ze stopniem
    oceny biologicznej czystości wody albo jakości połączenia i transmisji
    do systemu PRISM, ;-) to i to może być za mało. :)

    No chyba że po prostu ExifTool to czyta... :D

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 9. Data: 2013-06-29 20:14:27
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Mariusz [mr.] napisał:

> [...]
    > do systemu PRISM, ;-) to i to może być za mało. :)
    >
    > No chyba że po prostu ExifTool to czyta... :D

    :)

    Teoretycznie w przestrzeni GPS jest miejsce na tego typu dane choć
    jest to chyba lekkie naciągnięcie - kombinacja GPSAltitude
    i GPSAltitudeRef. GPSAltitude nie przechowuje znaku więc nie ma szans
    samodzielnie pokazać wartości poniżej poziomu morza i stąd jest
    GPSAltitudeRef. Jeśli jednak w jakiś sposób damy wartości ujemne
    w GPSAltitude i wykorzystamy GPSAltitudeRef do zasygnalizowania, że
    zdjęcie jest robione pod wodą to wszystko da się zrobić.

    m.

  • 10. Data: 2013-06-29 20:58:13
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Mikolaj Machowski" <m...@w...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > GPSAltitude i wykorzystamy GPSAltitudeRef do zasygnalizowania, że
    > zdjęcie jest robione pod wodą to wszystko da się zrobić.

    Tak na poważnie, to nie wyobrażam sobie tego inaczej, niż "prywatny"
    czujnik głębokości.

    Który nb. producent pewnie także wykorzystuje do odrzucania napraw
    gwarancyjnych: - Było napisane w instrukcji 10 m? (przykładowo) A my tu
    mamy 12...

    A software'owo oczywiście - można w tym samym tagu np. 100
    najwyższych możliwych wysokości potraktować jako głębokości. I
    załatwione.

    [mr.]