  • 241. Data: 2010-02-09 20:50:13
    Temat: Re: kradzieżpr?du
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Można zacząć od prostego (ale skutecznego) modelu bezwymiarowego,
    > którego analogiem jest pojedynczy obwód RC. C odpowiada pojemności
    > cieplnej mieszkania, a R uśrednionej rezystancji termicznej ścian.
    > Odpowiednikiem ogrzewania jest tu mniej więcej źródło prądowe.
    > Dla algorytmu najistotniejsa jest wartość stałej czaswej RC, którą
    > da się wysnaczyć eksperymentalnie w pomiarach. Konkretne wartoći
    > R i C też się da.

    Dobra, ale wychodzi na to że to jest model z *jednym* wejściem. Taki
    model powinien MSZ uwzględniać nie tylko temperaturę zewnętrzną, ale np.
    wychładzanie części ścian przez wiatry, czy ich ogrzewanie przez słońce.
    Jak to jest robione w rzeczywistych systemach regulacji pogodowej -
    kilka czujników temperatury zewnętrznej ? W przypadku ogrzewania
    etażowego mieszkań wypadało by uwzględnić fakt, że sąsiad z góry/z dołu
    nie grzeje, bo wyjechał na pół roku.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 242. Data: 2010-02-09 21:51:47
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

> [...]
    > kilka czujników temperatury zewnętrznej ? W przypadku ogrzewania
    > etażowego mieszkań wypadało by uwzględnić fakt, że sąsiad z góry/z dołu

    Bo to jest układ z jednym wejściem, a przynajmniej nie odbiega od niego
    zbyt daleko. Mamy temperaturę zewnętrzną i do niej trzeba się dostosować.
    Istotną informacją pochodzącą z zewnętrznego czujnika jest nie tyle
    bezwzględna wartość temperatury, ale jej *zmiany*. Inaczej mówiąc --
    pierwsza pochodna. Mając te dane i znając stałą czasową związaną
    z pojemnością cieplną budynku, można wnioskować *kiedy* zmieniać moc
    grzania. I to zmienić radykalnie, bo w okresach przejściowych różnice
    między dniem a nocą mogą być bardzo duże. To są "decyzje strategiczne",
    a te "taktyczne" można już opierać o wewnętrzny czujnik temperatury.

    Oczywiście w dalszej kolejności można ten model bardziej urealniać
    i różnicować. Na przykład jeśli ściana jest ogrzewana przez słońce,
    to istotny jest pomiar temperatury tuż pod powierzchnia tynku.
    Przy temperaturze dajmy na to zero stopni, ściana może rozgrzać się
    nawet do kilkunastu stopni. Z sąsiadami problem jest najmniejszy --
    tam za ścianą nie ma gwałtownych zmian temperatury, tęsknote po
    sąsiedzie (sąsiadce?) skompensuje dodatkowa stała moc, do tego
    wystarczą dane z wewnętrznego termometru.

    --
    Jarek

  • 243. Data: 2010-02-10 06:18:36
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > między dniem a nocą mogą być bardzo duże. To są "decyzje strategiczne",
    > a te "taktyczne" można już opierać o wewnętrzny czujnik temperatury.

    OK, dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Tym niemniej nie wydaje mi się
    żeby w obiekcie wielkości 80 m^2 to miało jakiś wielki sens ekonomiczny,
    tym bardziej że kocioł nie jest przystosowany do reg. pogodowej ( chyba
    że ręcznej ).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 244. Data: 2010-02-10 19:33:13
    Temat: Re: kradzież prądu
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Araneus Diadematus wrote:

    > A jak to procentowo w innych krajach wychodzi?

    W Grecji pewnie blisko 100% bo podobno razem z energią elektyczną jest
    inkasowany. Powinni tak u nas zrobić - oczywiście doliczyć każdemu do
    rachunku tylko ten mały procent, który teraz sciągają - inaczej by się w
    tej TVP mercedesami albo ferrari pozabijali.

    Mirek.

  • 245. Data: 2010-02-10 20:28:21
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 04 Feb 2010 22:55:20 +0100, SP6STZ wrote:
    >To że nie da się
    >ściągnąć abonamentu świadczy tylko o nieudolności władz.

    Albo o demokracji.
    Obywatele sobie nie zycza jakis kontroli lazacych po domach, i
    demokratycznie wybrana wladza o tym wie :-)

    Szczegolnie ze o co ma walczyc .. o wysokie pensje dyrekcji i
    gwiazd TV ? :-)

    J.

  • 246. Data: 2010-03-29 09:07:20
    Od: "Decter" <d...@o...pl>

    kwestia reki - dla niej wszystko co ma ponad 36C to cieple, a
    > ponizej zimne.

    Zrób próbę bo to teoria .

    4980 (20100328) __________

  • 247. Data: 2010-03-30 05:42:39
    Od: "Qwinto" <q...@g...pl>

    "Decter" <d...@o...pl> wrote in message news:hopqkg$los$1@news.onet.pl...

    > __________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy
    > sygnatur wirusow 4980 (20100328) __________
    >
    > Wiadomosc zostala sprawdzona przez program ESET NOD32 Antivirus.

    Sugestia: http://img80.imageshack.us/img80/267/eset.jpg

    Qwinto