    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: krańcówka indukcyjna
    Date: Sat, 2 Mar 2013 21:29:28 +0100

    Mam przy maszynie takie krańcówki
    http://www.ifm.com/products/uk/ds/IS5026.htm
    Tu widać jak pracują
    http://youtu.be/Q3s5dni8y6Y
    Chodzi o krańcówkę nr 1.
    Służy do zerowania pozycji maszyny. Pozycjonowanie działa tak:
    Dojeżdża do czujnika z prędkością 50mm/s. U mnie reaguje czujnik na widoczny
    na filmie drucik. To jest pierwszy impuls. Maszyna zwalnia do 0,5 mm/s.
    Impuls trwa nadal aż drucik zjedzie z czujnika.
    Nadjeżdża śruba, która daje drugi impuls i zatrzymuje maszynę.

    Problem jest taki, że te krańcówki chyba nie mają żadnej histerezy. Jak na
    początku w maszynie zamiast tego drucika była druga śruba, to 80% zerowań
    pozycji maszyny kończyło się na opadającym zboczu pierwszego impulsu.
    Próbowałem zmieniać odległość tej śruby, wielkość, materiał (alu, miedź) nic
    nie pomagało.
    Dopiero ten drucik daje radę. Ale pewności na 100% nie mam, że raz na 100
    zerowań nie zatrzyma się wcześniej.

    Tu narysowałem to.
    http://img194.imageshack.us/img194/1010/kancowka.jpg

    Czego nie przykręcę zamiast śruby/drucika to nie mogę zwiększyć histerezy
    zadziałanie tej krańcówki. Ale ten drucik daje radę.
    Te krańcówki są tak czułe, że jak ręką nacicnę na bramę w osi Y (tam jest ta
    krańcówka) gdy maszyna stanęła po jej zadziałaniu to ona zmienia swój stan.
    A maszyna to żeliwo. I szacuję, że to są setne mm.

    Co można włączyć w obwód tej krańcówki, aby wyciszyć te stany na opadającym
    zboczu w czasie 5-30 ms.
    Równolegle kondensator? Elektrolit? Jaki duży? I żeby zbytnio to coś nie
    było zależne od temperatury. Bo drugi impuls zatrzymuje maszynę.

    Robert