  • 1. Data: 2010-01-23 21:44:10
    Temat: ładowanie akumulatora samochodowego
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Zastanawiam się nad takim czymś.
    Mam prostownik do ładowania akumulatora.
    W dosłownym słowa tego znaczeniu - to jest trafo + prostownik no i jeszcze
    amperomierz.
    Na wyjściu z prostownika bez obciążenia jest ok 13V.
    Po podłączeniu du akumulatora takiego który już nie kręci rozrusznikiem
    bierze prąd ok 5 A
    Po ok 10-12 godz jest ok 1 A. i spada aż do ok 0,1 A - dalej nie mierzyłem.

    Czy takie ładowanie bardzo niszczy akumulator?
    Pojemność to 45 Ah więc prąd 5A to mniej więcej 1/10 -czyli przepisowo.
    Przeładowany też nie jest bo napięcie nie jest za wysokie.
    Czas ładowania to... właczony jutro rano na ok 20 godz.

    czy to może zaszkodzić akumulatorowi ?

    --
    Pawełj

  • 2. Data: 2010-01-23 22:28:32
    Temat: Re: ładowanie akumulatora samochodowego
    Od: Bogdan G <b...@i...pl>

    > Na wyjściu z prostownika bez obciążenia jest ok 13V.

    Zmierz jak podłączysz aku - zdziwisz się.

    > Po podłączeniu du akumulatora takiego który już nie kręci rozrusznikiem
    > bierze prąd ok 5 A

    Jeśli masz akumulator, który zwykle nie kręci rozrusznikiem to kup nowy.
    Jeśli tylko jeden raz zdarzyła się konieczność ładowania to uważaj żeby
    nie przeładować.

    > Po ok 10-12 godz jest ok 1 A. i spada aż do ok 0,1 A - dalej nie mierzyłem.
    >
    > Czy takie ładowanie bardzo niszczy akumulator?

    Ładowanie nie niszczy - niszczy przeładowanie albo nadmierne rozładowanie.

    > Pojemność to 45 Ah więc prąd 5A to mniej więcej 1/10 -czyli przepisowo.
    > Przeładowany też nie jest bo napięcie nie jest za wysokie.

    Raczej jest - mierz napięcie na akumulatorze, a nie na samym prostowniku.

    > Czas ładowania to... właczony jutro rano na ok 20 godz.
    >
    > czy to może zaszkodzić akumulatorowi ?

    Kontroluj napięcie w trakcie ładowania - jak dojdzie do 14-15 V to odłącz.
    Prostowniki tego typu mogą zniszczyć akumulator. Lepiej nim nie
    doładować niż przeładować.

  • 3. Data: 2010-01-23 22:37:22
    Od: r...@p...onet.pl

    > Kontroluj napięcie w trakcie ładowania - jak dojdzie do 14-15 V to odłącz.
    > Prostowniki tego typu mogą zniszczyć akumulator. Lepiej nim nie
    > doładować niż przeładować.

    Można dorobić stabilizacje np na LM317 i jakimś tranzystorze mocy, i ustawić
    na wyjściu 13,6 - 13,8V (2,25-2,3V na ogniwo)

  • 4. Data: 2010-01-24 04:13:30
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    pawelj wrote:

> [...]
    > Przeładowany też nie jest bo napięcie nie jest za wysokie.
    > Czas ładowania to... właczony jutro rano na ok 20 godz.

    na tak krotka mete nie, spowoduje tylko gazowanie (czyli elektrolize), czyli
    akku moze troche wyschnac. przy 0.1A nawet 20h 'przeladowywania' nie
    spowoduje jakiegos zauwazalnego ubytku wody (na dobra sprawe moglby byc tak
    przeladowywany duzo dluzej)

    nadmierne przeladowywanie moze powodowac tez korozje elektrod, ale to przy
    duzo wiekszych pradach i duuzo dluzszych czasach ladowania.

    a, i jedna z metod 'odsiarczania' akku jest wlasnie zostawienie go na
    ~miesiac na ladowaniu niewielkim pradem, tak zeby gazowal - z uzupelnianiem
    ubytkow wody oczywiscie :) przetestowane osobiscie, o ile akku nie jest
    'gleboko' zasiarczony i nie ma duzych roznic miedzy poszczegolnymi celami
    to daje sie tak 'odswiezyc' akku na jeszcze kilkanascie cykli (do ups'ow
    starcza)

  • 5. Data: 2010-01-24 10:49:00
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 Jan 2010 22:44:10 +0100, pawelj wrote:
    >Na wyjściu z prostownika bez obciążenia jest ok 13V.

    To jest napiecie srednie. Podlacz kondensator elektrolityczny i
    zobaczysz z 18V szczytowego.

> [...]
    >Po ok 10-12 godz jest ok 1 A. i spada aż do ok 0,1 A - dalej nie mierzyłem.
    >Czy takie ładowanie bardzo niszczy akumulator?

    Takie nie, dalsze niszczy

    >Pojemność to 45 Ah więc prąd 5A to mniej więcej 1/10 -czyli przepisowo.

    Swoja droga ciekaw jestem ile w tych zaleceniach prawdy.
    Samochod jakos pradu nie reguluje.

    >Przeładowany też nie jest bo napięcie nie jest za wysokie.
    >Czas ładowania to... właczony jutro rano na ok 20 godz.
    >czy to może zaszkodzić akumulatorowi ?

    Twojemu aku byc moze juz nic nie zaszkodzi.
    Te 20h to moze byc ciut za dlugo - ale tu pytanie czy chcesz naladowac
    aku na zimowy postoj w garazu, czyli raczej do pelna, czy od jutra
    bedziesz jezdzil i reszte moze doladowac alternator w samochodzie
    bez nadmiernego gazowania.

    J.

  • 6. Data: 2010-01-24 13:49:15
    Od: r...@p...onet.pl

    > Swoja droga ciekaw jestem ile w tych zaleceniach prawdy.
    > Samochod jakos pradu nie reguluje.

    za alternatorem siedzi stabilizator napięcia 14,4V
    konstrukcja alternatora (moc) ogranicza maksymalny prąd.

  • 7. Data: 2010-01-24 17:15:06
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Użytkownik wrote:

    > za alternatorem siedzi stabilizator napięcia 14,4V
    > konstrukcja alternatora (moc) ogranicza maksymalny prąd.

    Jesli dobrze kojarze to prad ladowania w samochodzie moze
    osiagnac maksymalna moc alternatora np. w Skodzie Felicji
    to ok 70 A przy akumulatorze 45Ah.
    Gdy akumulator jest rozladowany (10-11,5V) w pierwszym
    momencie po rozruchu (jesli zalapie) pelne 70A idzie na jego
    ladowanie, jednak po chwili gdy wzrosnie napiecie na jego
    zaciskach do ok 14,4V regulator ogranicza prad wyjsciowy
    aby napiecie dalej nie wzrastalo skutkujac ladowaniem
    akumulatora mniejszym pradem, gdy przestanie pobierac
    prad sie naladuje :-)
    W/g mnie jest to ladowanie metoda napieciowa ktora
    nadaje sie tylko dla akumulatorow kwasowych.
    --
    pzdr, j.r.

  • 8. Data: 2010-01-24 18:07:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jan 2010 14:49:15 +0100, r...@p...onet.pl

    >za alternatorem siedzi stabilizator napięcia 14,4V

    No powiedzmy w alternatorze i stara sie ustalic napiecie w ukladzie
    wlasnie na tych 14.4V, sam alternator ma napiecie pulsujace.

    >konstrukcja alternatora (moc) ogranicza maksymalny prąd.

    Tylko ze to ograniczenie jest na 50-100A obecnie.

    J.

  • 9. Data: 2010-01-24 21:43:32
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik Bogdan G napisał:

    > Kontroluj napięcie w trakcie ładowania - jak dojdzie do 14-15 V to odłącz.
    > Prostowniki tego typu mogą zniszczyć akumulator. Lepiej nim nie
    > doładować niż przeładować.

    Czytanie ze zrozumieniem w narodzie zanika...

    Jakie napięcie końcowe ładowania ma kontrolować jak prostownik daje mu
    napięcia rozwarciowego raptem 13V? Toż to mniej jak typowe ładowanie
    buforowe! Ile by nie ładował - nie przeładuje, nie naładuje nawet w pełni!

    --
    Darek

  • 10. Data: 2010-01-24 21:55:36
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jan 2010 22:43:32 +0100, Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]
    >napięcia rozwarciowego raptem 13V? Toż to mniej jak typowe ładowanie
    >buforowe! Ile by nie ładował - nie przeładuje, nie naładuje nawet w pełni!

    A jednak .. szczytowe ma wyzsze.

    J.