  • 1. Data: 2011-06-19 10:44:02
    Temat: latarka z biedronki
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Dosyć pokaźna latarka "Comparator": z przodu reflektor z diodą "mocy".
    od spodu "matryca" 24 diodki i z tyłu czerwone migające.
    No i problem, bo dioda mocy już nie świeci. Sekcja wykazała: akumulator
    żelowy 4V 4Ah, rezystor 22R 5W do ładowania, rezystory do "matrycy",
    przerywacz do czerwonych i ... "na krótko" podłączona dioda mocy.
    I teraz pytanie: co z tym zrobić? - właściciel upiera się na naprawę.
    Nie wiem jakie parametry miała tamta dioda (nawet nie widziałem jak
    świeci), trochę mi szkoda podłączać 3 watową diodę (którą mam) i mierzyć
    jaki prąd płynie, a z kolei kupować większą nie ma sensu.
    Stabilizator prądu? Będzie trudno (4V) - nie wiadomo czy to ma sens -
    ile akumulator pożyje.

    Mirek.

  • 2. Data: 2011-06-19 11:15:03
    Temat: Re: latarka z biedronki
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.06.2011 12:44, Mirek pisze:
> [...]
    > jaki prąd płynie, a z kolei kupować większą nie ma sensu.
    > Stabilizator prądu? Będzie trudno (4V) - nie wiadomo czy to ma sens -
    Daj rezystor 5W w szereg tak, żeby poszło w diodę 1.5-2W i tyle. I tak
    będzie o wiele jaśniej niż z oryginalnej.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-06-19 11:39:07
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 19.06.2011 13:15, Michoo wrote:

    > Daj rezystor 5W w szereg tak, żeby poszło w diodę 1.5-2W i tyle.

    Nie takie proste jak by się wydawało. Akumulator świeżo po naładowaniu
    (nie podczas ładowania) ma przez chwilę jakieś 4,4V , potem spada dosyć
    szybko do 4,1V a później już powoli, prawie liniowo do 3,4V. Dioda w
    zależnośći od prądu i temperatury ma spadek 3,5 - 3,8V. Dochodzi jeszcze
    rezystancja wewnętrzna akumulatora - zależna pewnie od stopnia zużycia i
    temperatury.

    Mirek.

  • 4. Data: 2011-06-19 19:28:38
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 19.06.2011 13:39, Mirek pisze:

> [...]
    > zależnośći od prądu i temperatury ma spadek 3,5 - 3,8V. Dochodzi jeszcze
    > rezystancja wewnętrzna akumulatora - zależna pewnie od stopnia zużycia i
    Przecież to jest zwykła, tania latarka a nie projekt dla NASA... ;)

    (4.4-3,5) = ~0.9V w skrajnym przypadku.
    Dajesz 1/1.5 oma/5W i nie powinno być problemu.

    Michoo

  • 5. Data: 2011-06-20 05:49:23
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

> [...]
    > i temperatury ma spadek 3,5 - 3,8V. Dochodzi jeszcze rezystancja wewnętrzna
    > akumulatora - zależna pewnie od stopnia zużycia i temperatury.

    Najlepiej by było zastosować jakiś prosty driver prądowy. Utrzyma on przez
    dłuższy czas Typowy przykład do AMC7135. Można kupić na alledrogo odpowiednie.
    Mają one niewielki drop-out, czyli generalnie nadają się do tego dobrze. Poza
    tym diody LED potrafią mieć ok. 3,2V a nawet mniej napięcia przewodzenia. Zależy
    od diody.
    EM

  • 6. Data: 2011-06-20 23:12:01
    Od: <a...@g...pl>

> [...]
    > odpowiednie. Mają one niewielki drop-out, czyli generalnie nadają się do
    > tego dobrze. Poza tym diody LED potrafią mieć ok. 3,2V a nawet mniej

    http://www.lediko.com/Zasilanie_diod_LED/61/
    schemat na samym dole strony

  • 7. Data: 2011-06-21 00:16:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Jun 2011 01:12:01 +0200, <a...@g...pl> wrote:

    >http://www.lediko.com/Zasilanie_diod_LED/61/
    >schemat na samym dole strony

    I to jest to co polecasz w tym przypadku ?

    J.

  • 8. Data: 2011-06-21 06:46:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Adamschodowy,

    Tuesday, June 21, 2011, 1:12:01 AM, you wrote:

    > http://www.lediko.com/Zasilanie_diod_LED/61/
    > schemat na samym dole strony

    3V dodatkowo potrzeba.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-06-21 17:27:29
    Od: Bassteq <b...@o...pl>

    > http://www.lediko.com/Zasilanie_diod_LED/61/
    > schemat na samym dole strony

    Może i tak... ale jak czytam o chipach w diodach... ech szkoda gadać.

    Pozdrawiam
    Bassteq

  • 10. Data: 2011-06-24 11:03:50
    Od: <a...@g...pl>

    > I to jest to co polecasz w tym przypadku ?

    po dogłębnej analizie przypadku to raczej jeden rezystorek - 4v i pół do
    ampera, ciasno, a niewykluczone że po prostu żarówkę