  • 1. Data: 2010-06-03 14:00:06
    Temat: napięcie zasilania UL149x a głośność
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kiedyś z nudów złożyłem sobie ten odbiorniczek superreakcyjny:
    http://www.mt.com.pl/archiwum/84-Nw-06-Superreakcyjn
    y_odbiornik.pdf
    Raczej z ciekawości i dla samej przyjemności złożenia czegoś takiego, a
    nie dla jakichś realnych "praktycznych" efektów. Układ uruchomiłem -
    udało mi się złapać PR1, Radio Maryja (najsilniejsze stacje w okolicy) i
    coś jeszcze (nie udało mi sie zidentyfikować stacji) jednak odbiór był
    dość słaby i cichy. Wtedy zrzuciłem to na odległość od nadajnika.
    Płytka wylądowała w szufladzie i tak przeleżała kilka miesięcy. Wyjąłem
    ją ostatnio i z nudów jeszcze raz podłączyłem. Tym razem coś rzuciło mi
    się w oczy (a raczej uszy) - gdy dotykam śrubokrętem trzymanym w palcach
    wejścia UL1496 słyszę brzęczenie 50Hz, słychać je jednak dosyć cicho.
    Już parę razy korzystałem z układów z serii UL149x w różnych
    rozwiązaniach i za każdym razem testowany w ten sposób wzmacniacz dawał
    o wiele większy hałas. Tyle tylko, że wtedy układy były zasilane
    napięciem 12V. Zasilanie tego odbiorniczka to 6V (4xAAA). Czy tutaj
    powinienem się dopatrywać tak diametralnej różnicy?

    Moją uwagę zwrócił też fakt, że rezystor przy nóżce 5 układu
    (określający wzmocnienie) ma 10 omów. W takim trnsceiverze Bartek było
    47 omów a pomimo tego sygnał był znacznie głośniejszy. Zastanawia mnie
    też nieco inny schemat w porównaniu do tego z karty katalogowej:
    http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/CEMI/mXyzt
    xvs.pdf

    Krótko mówiąc: Wiem, że niedoskonałości odbiornika superreakcyjnego
    (czułość, selektywność) nie przeskoczę, ale może dałoby się coś
    poradzić na problem cichego odbioru po stronie toru m.cz.?

  • 2. Data: 2010-06-03 15:33:32
    Temat: Re: napięcie zasilania UL149x a głośność
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 03 Jun 2010 16:00:06 +0200, Atlantis wrote:
> [...]
    >napięciem 12V. Zasilanie tego odbiorniczka to 6V (4xAAA). Czy tutaj
    >powinienem się dopatrywać tak diametralnej różnicy?

    A 12V bylo z sieci czy z baterii ?
    Bo wiesz - napiecie ma dwa konce :-)

> [...]
    >47 omów a pomimo tego sygnał był znacznie głośniejszy. Zastanawia mnie
    >też nieco inny schemat w porównaniu do tego z karty katalogowej:

    Glosnik do masy i bootstrap musieli zrobic inaczej.
    Ciekawe czemu, sensu to raczej nie ma.

    Tak sie patrze w te karte katalogowa .. i teraz widze kiepskie
    sprzezenie dla DC. Sprawdzales jaka jest skladowa skala na wyjsciu ?
    A jaki wielki sygnal wejsciowy ?

    A piloksztaltna skladowa nie zatyka wzmacniacza ?

    J.

  • 3. Data: 2010-06-03 18:36:46
    Temat: Re: napięcie zasilania UL149x a gło?no?ć
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-03 17:33, J.F. pisze:

    > A 12V bylo z sieci czy z baterii ?
    > Bo wiesz - napiecie ma dwa konce :-)

    Fakt napięcie 12V brałem z zasilacza. Tylko czy faktycznie różne źródło
    zasilania usprawiedliwia aż taką różnicę? W przypadku tych 12V po
    dotknięciu śrubokrętem wejścia wzmacniacza "brum" dosłownie miałem
    wrażenie, że zaraz przybiegnie rodzina sprawdzić co się dzieje. W
    omawianym superreakcyjniaku zasilanym 6V z baterii brzęczenie słychać,
    ale zdecydowanie nie tak głośno.

    > Glosnik do masy i bootstrap musieli zrobic inaczej.
    > Ciekawe czemu, sensu to raczej nie ma.

    Wersja z głośnikiem do masy też znajduje się w karcie katalogowej,
    jednak wygląda trochę inaczej. Nie ma chociażby kondensatora 0,1u w
    szeregu z rezystorem 1om między nóżką 12 a masą.

    > Tak sie patrze w te karte katalogowa .. i teraz widze kiepskie
    > sprzezenie dla DC. Sprawdzales jaka jest skladowa skala na wyjsciu ?

    Około 3V.

    > A jaki wielki sygnal wejsciowy ?
    >
    > A piloksztaltna skladowa nie zatyka wzmacniacza ?

    Niestety nie mam oscyloskopu... BTW przed chwilą zdjąłem zasilanie z
    części radiowej i kręciłem potencjometrem sprawdzając jak zmienia się
    głośność "brumu" - wszystko wygląda ok. Może faktycznie trochę ciszej
    niż przy zasilaniu 12V, ale jednak. Natomiast gdy próbowałem manipulować
    potencjometrem przy zasilanym detektorze superreakcyjnym zauważyłem
    występowanie naprawdę głośnych gwizdów i świstów. Wcześniej nie
    zwróciłem na to uwagi, bo głośność była ustawiona na jednym poziomie a
    ja kręciłem jedynie trymerem starając się wstroić w stację.

  • 4. Data: 2010-06-03 19:21:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze jedna rzecz rzuciła mi się w uszy. ;)
    Trochę poeksperymentowałem - wymieniłem m.in. samodzielnie wykonany
    dławik na fabryczny (najpierw 12uH, potem 18uH). Odbiornik działa
    stabilniej (mniej wzbudzeń) jednak gdy już słyszę w głośniku jakąś
    stację i próbuję podkręcić głośność na max urządzenie się wzbudza i
    zaczyna potwornie brzęczeć.

  • 5. Data: 2010-06-03 19:23:51
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 03 Jun 2010 20:36:46 +0200, Atlantis wrote:

    >Fakt napięcie 12V brałem z zasilacza. Tylko czy faktycznie różne źródło
    >zasilania usprawiedliwia aż taką różnicę?

    Usprawiedliwia - z jednej strony czlowiek, z drugiej masa wzmacniacza,
    polaczona przez pojemnosc trafa z faza w gniazdku - to czasem potrafi
    neonowke zapalic :-)

    >omawianym superreakcyjniaku zasilanym 6V z baterii brzęczenie słychać,
    >ale zdecydowanie nie tak głośno.

    Podlacz go jednym drutem do zasilacza :-)

    >Wersja z głośnikiem do masy też znajduje się w karcie katalogowej,
    >jednak wygląda trochę inaczej. Nie ma chociażby kondensatora 0,1u w
    >szeregu z rezystorem 1om między nóżką 12 a masą.

    Ten obwod zapobiega wbudzeniom, czy jakos tak.

    J.

  • 6. Data: 2010-06-03 20:35:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-03 21:23, J.F. pisze:

    > Ten obwod zapobiega wbudzeniom, czy jakos tak.

    Dziękuje za informację, okazała się bardzo pomocna. Wprowadziłem kilka
    przeróbek upodobniając wzmacniacz m.cz. do schematu aplikacyjnego.
    Dodałem 100uF między nóżką 2 a masą oraz ten kondensator z rezystorem
    między 12 a masą. Działa o wiele stabilniej, nie wzbudza się.
    Niemniej sygnał audio wciąż jest cichy. Jakiś tranzystorek w roli
    przedwzmacniacza miałby szansę pomóc? Choćby zmontowany w formie pająka
    na potencjometrze regulacji głośności?

  • 7. Data: 2010-06-03 20:54:13
    Od: "Krzysztof" <o...@w...pl>

> [...]
    > stabilniej (mniej wzbudzeń) jednak gdy już słyszę w głośniku jakąś
    > stację i próbuję podkręcić głośność na max urządzenie się wzbudza i
    Bardzo mozliwe, ze mechanicznie przenosi sie z glosnika na cewke L1 -
    sprobowac usztywnic klejem lub przynajmniej pararafina.

    K.

  • 8. Data: 2010-06-03 21:37:05
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-06-03 22:54, Krzysztof pisze:

    > Bardzo mozliwe, ze mechanicznie przenosi sie z glosnika na cewke L1 -
    > sprobowac usztywnic klejem lub przynajmniej pararafina.

    Jednak raczej winien był uproszczony schemat wzmacniacza m.cz. - to ta
    część się wzbudzała. Dodałem dwa kondensatory i jeden rezystor, aby
    wszystko zgadzało się ze schematem aplikacyjnym z karty katalogowej.
    Niestabilność znikła. Można spokojnie regulować głośność i przestrajać
    stacje i odbiorniczek nie zmienia się w generator hałasu przykuwającego
    uwagę otoczenia. ;)

    Sygnał jest ciągle cichy, niemniej słucha się o wiele przyjemniej.
    Zapewne w warunkach miejskich (bliżej nadajnika) byłoby lepiej. Może
    jakiś przedwzmacniacz?

  • 9. Data: 2010-06-03 21:57:47
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    A jaką masz rezystancję głośnika?
    Przy 6V zasilania to na wyjściu może masz z 1V amplitudy sygnału.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 10. Data: 2010-06-03 23:22:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On Thu, 03 Jun 2010 23:57:47 +0200
    "Andrzej W." <a...@w...pl> wrote:

    > A jaką masz rezystancję głośnika?
    > Przy 6V zasilania to na wyjściu może masz z 1V amplitudy sygnału.

    Glosnik standardowy, 8 omow.