  • 1. Data: 2012-09-27 20:07:24
    Temat: nieizolowane napiecie zarzenia wyswietlacza na obudowie amplitunera.
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    witam,

    ponad rok temu nabylem sobie w pewym sklepie rtv amplituner celem przyszlego
    zamontowania w pokoju po remoncie mieszkania. kilka miesiecy pozniej,
    gdy nadeszla wlasciwa chwila, zainstalowalem sprzet i sie zaczelo...

    okazalo sie, ze w jednym kanale slychac brum sieci, gdy urzedzenie jest
    w stanie czuwania, lub gdy odcina sygnal wejsciowy o zbyt niskim poziomie.
    zdecydowalem, ze oddam to do serwisu.

    przy odkrecaniu kabli glosnikowych cos mnie "skubnelo" w reke. z poczatku
    myslalem, ze po prostu zadrapalem sie o kant aluminiowej obudowy,
    ale blizsze ogledziny probnikiem wskazaly, ze na srubkach mocujacych
    obudowe do podstawy oraz na kantach (najciensza warstwa farby) samej
    obudowy probnik sie swieci. nie bylo to co prawda 220V, ale jednak
    szczypalo po skorze. dalsze ogledziny wykazaly, ze tylko w jednym
    polozeniu wtyczki zasilajacej (plaska, bez uziemienia) w gniazdku
    to napiecie sie pojawia na obudowie.

    z szerokim opisem towar poszedl do serwisu. pierwszy odbior - nic nie
    naprawili - zlewka kompletna. druga iteracja z adnotacja, ze nic
    nie naprawili - wymiana plyty glownej, przebicia na obudowie nie
    stwierdzono. trzecia iteracja z kolejna adnotacja, ze przebicie
    sie pojawia tylko w konkretnym polozeniu wtyczki i dzis dostalem
    listem poleconym od *sklepu* informacje, ze w tym modelu obecnosc
    pewnego napiecia na obudowie jest zjawiskiem normalnym, a nie wynikiem
    usterki i jest to napiecie zarzenia wyswietlacza, ktore nie jest
    izolowane od sieci.

    wtf? nieizolowane napiecie na obudowie, ktore szczypie po rece jest
    zjawiskiem normalnym? a co gdyby dotknelo sie tego male dziecko,
    albo ktos z rozrusznikiem serca?

    czy amplitunery tak sie teraz robi, czy sklep z serwsiem chca mnie
    spuscic na drzewo?

  • 2. Data: 2012-09-27 20:16:53
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Paweł pisze tak:

    > czy amplitunery tak sie teraz robi, czy sklep z serwsiem chca mnie
    > spuscic na drzewo?

    przede wszystkim podaj jaki to pewny amplituner z pewnego sklepu? :)

    może da się znależć schemat w goglarce

    --
    Piter

  • 3. Data: 2012-09-27 20:31:29
    Od: Paweł <r...@1...0.0.1>

    PiteR wrote:

    > przede wszystkim podaj jaki to pewny amplituner z pewnego sklepu? :)
    >
    > może da się znależć schemat w goglarce

    http://diora.eu/
    "Zestaw kina domowego 5.0 z amplitunerem - AWS 001 / ZGB 001"

    sprzet zakupiony w tesco, ktorego dystrybutorem byla manta sp. z o.o.
    pisze byla, bo od serwisu diory dowiedzialem sie, ze zerwali wspolprace
    z manta kilka miesiecy po tym jak zakupilem sprzet.
    podejzewam wiec, ze chinskie lapki nie przylozyly sie do produkcji
    i przyoszczedzili na jakis elementach :/

  • 4. Data: 2012-09-27 21:08:39
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-09-27 20:31, Paweł pisze:

> [...]
    > podejzewam wiec, ze chinskie lapki nie przylozyly sie do produkcji
    > i przyoszczedzili na jakis elementach :/

    Ja bym założył, że to kondensator w filtrze sieciowym daje taki efekt.
    Obrócić wtyczkę tak aby nie szczypało. Albo dać transformator separujący.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2012-09-27 21:40:18
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Paweł pisze tak:

    > i jest to napiecie zarzenia wyswietlacza, ktore nie jest
    > izolowane od sieci.

    nie no, raczej jest izolowane.

    nikt Ci nie zabroni połączyć obudowę do bolca w gniazdku.

    --
    Piter

  • 6. Data: 2012-09-27 22:00:25
    Od: "kk" <...@...pl>

    > nikt Ci nie zabroni połączyć obudowę do bolca w gniazdku.

    Jak go ma.

    Często takie napięcie przenosi się na instalację antenową.
    Jeżeli ktoś podłaczony jest do kablówki może zostać popieszczony napięciem
    od sąsiada.

    Mnie kiedyś kopał komputer stacjonarny. Okazało się, że napięcie przenosiło
    się z modemu kablówki po ekranie kabla RJ.

  • 7. Data: 2012-09-27 22:15:10
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-09-27 22:00, kk pisze:

> [...]
    >
    > Mnie kiedyś kopał komputer stacjonarny. Okazało się, że napięcie
    > przenosiło się z modemu kablówki po ekranie kabla RJ.

    Jak masz kompa nie podłączonego do bolca PE to może kopać z powodu
    kondensatorów w filtrze. Masz wtedy 115V na obudowie. Jak urządzenie
    wymaga przewodu ochronnego to nie powinno się go podłączać do gniazdka
    bez PE.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 8. Data: 2012-09-27 23:12:20
    Od: "kk" <...@...pl>

> [...]
    > kondensatorów w filtrze. Masz wtedy 115V na obudowie. Jak urządzenie
    > wymaga przewodu ochronnego to nie powinno się go podłączać do gniazdka bez

    Po zmianie kabla RJ na zwykły bez ekranu nic nie kopie.

  • 9. Data: 2012-09-28 01:14:57
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości

    > nie no, raczej jest izolowane.
    >
    > nikt Ci nie zabroni połączyć obudowę do bolca w gniazdku.

    Pod bardzo istotnym warunkiem, że nie będzie równocześnie zastosowanego
    zerowania. albo-albo...
    A jak jest instalacja antenowa, to oplot może być uziemiony, wtedy przy
    jednoczesnym zerowaniu, pomijając, ze jest to bardzo niebezpieczne (na
    szkoleniu SEP miałem to dość szeroko omówione), to przyczyni się do niekiedy
    znacznych zakłóceń akustycznych w postaci przydźwięku. Przetestowane, jak
    jeszcze nie wiedziałem o sile ryzyka.

  • 10. Data: 2012-09-28 07:31:27
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2012-09-28 01:14, Anerys pisze:

> [...]
    > niekiedy znacznych zakłóceń akustycznych w postaci przydźwięku.
    > Przetestowane, jak jeszcze nie wiedziałem o sile ryzyka.

    A jak to jest w przypadku TV, które mają wtyczkę z bolcem zerującym?
    Jest separacja galwaniczna ekranu anteny?

    Do Pawła - zmierz prąd płynący od obudowy do bolca. Nie znam wartości
    dopuszczalnego prądu w takich sytuacjach, ale jeśli jest kilka mA to już
    chyba za dużo.

    Michał