  • 1. Data: 2015-08-16 22:55:01
    Temat: niestabilny odbiór sygnału TV
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam kłopot z odbiorem sygnału TV naziemnej w altance na działce.
    Antena typu:
    http://www.mediamonter.pl/combo4w-antena-zewntrzna-p
    -247.html?gclid=COqD5M22rscCFQ3ItAod4EsN6Q
    ale kupiono sporo lat temu.
    Wzmacniacz w puszce antenowej 12V.
    Dekoder WIWA 50, telewizor z kineskopem.
    Zasilacz antenowy
    https://www.tim.pl/baterie-i-latarki/rtv/zasilacze-a
    ntenowe/?gclid=CP_-oN23rscCFSXJtAod3esPjw
    Mimo, że antena jest ustawiona na dobry kierunek (wiele prób szukania
    najlepszej pozycji nie daje rezultatu).
    Najpierw miałam prawie wszystkie programy TV naziemnej, ale z
    zakłóceniami, a programy TVN, TV4, TV6 (...) tak że nie dało się oglądać.
    Facet od napraw tv poradził mi, abym obracała anteną i szukała
    kierunku silniejszego sygnały. Twierdził że zasilacz jest dobry.
    Po różnych próbach ustawiania anteny, miedzy innymi wymiana dekodera na
    inną WIWĘ 50, nie spowodował stabilnej sytuacji w odbiorze sygnału.
    Raz był ładny obraz, raz z zakłóceniami, a często 'brak sygnału'.
    Wychodziłam z altanki 'brak sygnału', a następnego dnia po włączeniu
    jest obraz.
    Innego dnia na odwrót. Moje podejrzenia padły na kabel lub zasilacz.
    Poruszanie zasilaczem czasami zmieniało odbiór obrazu, ale nie była to
    zmiana stała.
    Wymieniłam kabel antenowy.
    Przez chwilę miałam sukces pokazały się wszystkie programy łącznie z
    czeskimi i to w dobrej jakości.
    I to był koniec sukcesu, zgubił się sygnał, poprawiłam podłączenie kabla
    antenowego przy antenie.
    Teraz łapię tylko 8 programów z jednego pakietu:
    http://www.cyfrowydoradca.pl/mux3.html.

    Zastanawiam się jakie powinnam podjąć dalsze kroki?
    Co u mnie nawala?
    Czy lepszy zasilacz antenowy poprawi sytuację.
    Może ktoś z Was miał podobną sytuacje i poradzi mi co powinnam
    zrobić.
    Nie chciałabym iść w koszty i zmieniać kolejne elementu składanki
    (zasilacz, antena, wyższe położenie anteny), na chybił trafił,
    bo nie znając przyczyny mogą tracić czas i nie osiągnąć sukcesu.

    Pozdrawiam Krycha.

  • 2. Data: 2015-08-17 09:21:06
    Temat: Re: niestabilny odbiór sygnału TV
    Od: pawell32 <p...@n...pl>

    W dniu 2015-08-16 o 22:55, Krycha pisze:
> [...]
    > Antena typu:
    > http://www.mediamonter.pl/combo4w-antena-zewntrzna-p
    -247.html?gclid=COqD5M22rscCFQ3ItAod4EsN6Q

    to nie jest antena - to jest siatka :)
    nie zda to egzaminu, szkoda czasu. wiele lat temu owszem,
    ale teraz wskazana jest antena kierunkowa pasywna.
    np. to co na szybko mogę wskazać o niedużych gabarytach:
    http://allegro.pl/antena-telewizyjna-dvb-t-dipol-11-
    elementowa-hd-hq-i5398801256.html

> [...]
    > Zasilacz antenowy
    > https://www.tim.pl/baterie-i-latarki/rtv/zasilacze-a
    ntenowe/?gclid=CP_-oN23rscCFSXJtAod3esPjw

    zasilacz na 100% jest niesprawny.
    po tylu latach jest wyschnięty kondensator, owszem na wyjściu
    jest 12V, ale jest tam dużo pozostałości.
    wzmacniacz łapie wszytko dookoła i przy odbiorze analogowym
    byłoby to zwyczajnie widoczne na obrazie, a tu obraz będzie zanikał.
    przy takim zasilaniu sygnał jest mocno przekłamany.
    być może wymiana zasilacza na nowy pomoże, ale zdecydowanie
    polecam zmianę anteny.

  • 3. Data: 2015-09-06 21:21:09
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-08-17 o 09:21, pawell32 pisze:
    (...)
    ntenowe/?gclid=CP_-oN23rscCFSXJtAod3esPjw

    > zasilacz na 100% jest niesprawny.
    > po tylu latach jest wyschnięty kondensator, owszem na wyjściu
    > jest 12V, ale jest tam dużo pozostałości.
    (...)

    Sprawdziłam na nowym zasilaczu i nie ma poprawy, więc stary zasilacz
    dobry. Trwało to trochę zanim się za to wzięłam.

    > być może wymiana zasilacza na nowy pomoże, ale zdecydowanie
    > polecam zmianę anteny.

    Wychodzi na to, że trzeba się wziąć za antenę.
    Ale zanim to zrobię muszę kupić/zrobić wyższy wysięgnik do zamontowania
    anteny.
    Przy moim tempie prac nad anteną (przetwarzanie plonów z działki ma
    priorytet najwyższy) może to trwać do następnego roku ;-).

    Krycha.

  • 4. Data: 2015-09-10 11:36:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-06 o 21:21, Krycha pisze:
> [...]
    >
    > Sprawdziłam na nowym zasilaczu i nie ma poprawy, więc stary zasilacz
    > dobry. Trwało to trochę zanim się za to wzięłam.

    Zasilacz stabilizowany?

    > Wychodzi na to, że trzeba się wziąć za antenę.
    > Ale zanim to zrobię muszę kupić/zrobić wyższy wysięgnik do zamontowania
    > anteny.

    Ogólna reguła: im wyżej, tym lepiej. Ale nie zawsze. Łapiąc sygnał z
    odbicia, może się okazać, że lepsze miejsce jest blisko gruntu (tak,
    znam to z autopsji w kilku miejscach w Polsce).

    Drugi aspekt: uważaj, aby anteny nie zamienić na piorunochron ;)

    > Przy moim tempie prac nad anteną (przetwarzanie plonów z działki ma
    > priorytet najwyższy) może to trwać do następnego roku ;-).

    Nie napisałaś, gdzie chcesz odbierać TV - można by doradzić rodzaj anteny.

    Generalnie, lepiej sprawdza się odpowiednio dobrana (pod względem
    skuteczności) "czysta" Yaga - czyli bez aktywnego wzmacniacza, niż
    antena szerokopasmowa typu "siatka" ze wzmacniaczem. Chyba, że do
    nadajnika masz tylko kilka kilometrów z widocznością.

    Przykład Yagi:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_19-el
    ementowa_dipol_19-21-60_A1910R.htm
    albo krócej:
    http://jagusia.urwij.pl

    Przy okazji dzięki węższej wiązce w przypadku Yagi "odsiejesz"
    zakłócenia z boku.
    Jest to o tyle ważne, że w transmisji cyfrowej nie jest ważna ogólna moc
    sygnału (sic!) tylko różnica pomiędzy sygnałem a szumem/zakłóceniami.

    A może warto "za flaszkę" zamówić kogoś z miernikiem sygnału, aby
    sprawdził miejsce i zasugerował typ anteny?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2015-09-10 21:53:54
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-10 o 11:36, Adam pisze:
> [...]

    > znam to z autopsji w kilku miejscach w Polsce).
    >
    > Drugi aspekt: uważaj, aby anteny nie zamienić na piorunochron ;)

    Słuszna uwaga.

    > Nie napisałaś, gdzie chcesz odbierać TV - można by doradzić rodzaj anteny.

    W altance na działce, która jest usytuowana 14 km na południowy wschód
    od Krapkowic.
    Nasz fachowiec od telewizorów był, widział i radził pobawić się w
    szukanie najsilniejszego sygnały kierując antenę na Krapkowice (on nie
    ma czasu na taką zabawę, czekają go ważniejsze prace).

    Uprzedzał jednak, ze las który mam przed anteną może "zasłaniać" sygnał,
    szczególnie teraz gdy pełno liści na drzewach.

> [...]
    > antena szerokopasmowa typu "siatka" ze wzmacniaczem. Chyba, że do
    > nadajnika masz tylko kilka kilometrów z widocznością.

    Najbliższy sygnał jest z Chrzelic.
    http://old.radiopolska.pl/wykaz/pokaz_lokalizacja.ph
    p?pid=6
    http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR
    _S1C
    Do stacji w Katowicach mam ok. 74 km, więc myślę, że lepszy sygnał
    powinnam "łapać" z Chrzelic.
    (...)
> [...]
    >
    > A może warto "za flaszkę" zamówić kogoś z miernikiem sygnału, aby
    > sprawdził miejsce i zasugerował typ anteny?

    Czasami warto, ale nie ma (nie znam) chętnych do takiej zabawy, a poza
    tym lubię próbować sama rozwiązywać problemy.
    Ponieważ posiadanie grającego TV na działce nie ma wysokiego priorytetu,
    to bawię się w rozwiązywanie sprawy (między innymi z waszą pomocą,)w
    miarę wolnego czasu od ważnych prac ogrodniczych oraz przetwórczych,
    właśnie owoce śliwy węgierki zamieniam na powidła :-).

    Krycha.

  • 6. Data: 2015-09-11 09:32:47
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Sep 2015 11:36:22 +0200, Adam napisał(a):

> [...]
    > antena szerokopasmowa typu "siatka" ze wzmacniaczem. Chyba, że do
    > nadajnika masz tylko kilka kilometrów z widocznością.

    Potwierdzam. To powinin być punkt wyjścia każdej instalacji antenowej
    TV. Wzmacniacze stosuje się zasadniczo tylko przy długaśnych fiderach
    (kablach), po to by pokryć straty sygnału. Np. mieszkasz na parterze a
    dom ma 12 pięter...
    O wiele częściej spotyka się przypadki kiedy wzmacniacz szkodzi aniżeli
    kiedy pomaga. No i cena - ta 19-el. Yagi to 31 zł a jakiś drapak
    100-200.
    Najczęstszy powód takigo zmiennego odbioru to brak kontaktu (ew.
    zwarcie) między kablem i wtyczką lub kablem i anteną. Bywa że nakłada
    się na to zmienność odbioru kiedy na osi anteny rosną drzewa. Obecność
    liści, zwłaszcza zmoczonych deszczem wnosi spore tłumienie.

    --
    Jacek
    Dziesięć przykazań ma 279 słów.

  • 7. Data: 2015-09-12 09:08:39
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > TV. Wzmacniacze stosuje się zasadniczo tylko przy długaśnych fiderach
    > (kablach), po to by pokryć straty sygnału. Np. mieszkasz na parterze a

    Gdy w sklepie z telewizorami i osprzętem pytałam o anteny z
    symetryzatorem powiedziano mi, ze na naszym terenie raczej nie
    sprawdzają się.

> [...]
    > się na to zmienność odbioru kiedy na osi anteny rosną drzewa. Obecność
    > liści, zwłaszcza zmoczonych deszczem wnosi spore tłumienie.

    I to może mieć duży wpływ w moim przypadku. Mam las przed soba w
    odległości jakieś 40 m oraz pojedynczy świerk ok 12 m.
    Namawiam sąsiada, na działce którego on rośnie, aby wystąpił o zgodę na
    wycięcie tego drzewa. Ale nie podejmuje działań.

    Krycha.

  • 8. Data: 2015-09-12 17:01:35
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Sep 2015 09:08:39 +0200, Krycha napisał(a):

    > Gdy w sklepie z telewizorami i osprzętem pytałam o anteny z
    > symetryzatorem powiedziano mi, ze na naszym terenie raczej nie
    > sprawdzają się.
    Pieprzenie w bambus :)

> [...]
    > Namawiam sąsiada, na działce którego on rośnie, aby wystąpił o zgodę na
    > wycięcie tego drzewa. Ale nie podejmuje działań.
    Szkoda świerka, weź antenę na wysoką tyczkę i ustaw ją tak by oś anteny
    przypadała z boku świerka. Azymut wyznacz za pomocą kompasu. A tyczka ci
    dodatkowo wystawi antenę ponad las. Tak już niestety jest że antena
    powinna być tam gdzie jest sygnał a nie tam gdzie nam wygodnie :)

  • 9. Data: 2015-09-12 22:25:21
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    > Pieprzenie w bambus :)

    Być może, ale nie jestem pewna czy powinnam przetestować, czy to prawda,
    bo jak antena z symetryzatorem nie da rad, to będę musiała kupowac nową
    antenę

> [...]
    > dodatkowo wystawi antenę ponad las. Tak już niestety jest że antena
    > powinna być tam gdzie jest sygnał a nie tam gdzie nam wygodnie :)

    Czy tak wysoko wyniesiona antena nie będzie stanowiła piorunochronu?

    Krycha.

  • 10. Data: 2015-09-12 22:44:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 12 Sep 2015 22:25:21 +0200, Krycha napisał(a):

    > Być może, ale nie jestem pewna czy powinnam przetestować, czy to prawda,
    > bo jak antena z symetryzatorem nie da rad, to będę musiała kupowac nową
    > antenę
    Nie rozumiem. Symetryzator to urządzenie które dostosowuje antenę
    symetryczną (praktycznie każdą dziś produkowaną) do niesymetrycznego
    kabla (koncentrycznego, praktycznie jedynego dziś stosowanego). Musisz
    go mieć w każdym przypadku kiedy te dwie rzeczy zestawiasz z sobą. W
    antenach ze wzmacniaczem też jest, wbudowany weń.

    > Czy tak wysoko wyniesiona antena nie będzie stanowiła piorunochronu?
    Zapewne. Ale nie przejmowałbym się tym ponieważ praktyka wykazuje że
    domy z piorunochronami czy antenami występującymi w tej roli nie są
    częściej rażone niż takie bez nich.
    Piorunochron służy nie zmniejszeniu szans na rażenie tylko
    zminimalizowaniu strat kiedy piorun uderzy. Wystarczy zwykła ostrożność.