  • 1. Data: 2010-06-04 20:18:00
    Temat: oslona przeciwsloneczna - oryginal czy zamiennik?
    Od: "friday" <f...@o...com>

    Witam. Prosze o porade czy warto doplacac do oryginalnej oslony czy kupowac
    od razu zamiennik za 1/4 ceny? Mam obiektyw EF-S 17-55 Canona. Dzieki,
    pozdr.

  • 2. Data: 2010-06-04 20:29:51
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-06-04 22:18:00 +0200, "friday" <f...@o...com> said:

    > Witam. Prosze o porade czy warto doplacac do oryginalnej oslony czy
    > kupowac od razu zamiennik za 1/4 ceny? Mam obiektyw EF-S 17-55 Canona.
    > Dzieki, pozdr.

    To kawałek plastiku. Jak siedzi na obiektywie i nie winietuje, nie ma
    powodu kupowania oryginału.
    Znaczy jest. Powodem jest chęć posiadania oryginału.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2010-06-04 22:00:12
    Od: "friday" <f...@o...com>

    Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    wszystko w porzadku - tylko pytanie jak siedzi ten zamiennik na obiektywie?!
    jak z jakoscia wykonania?!

    pozdr.
    f.

  • 4. Data: 2010-06-04 22:35:10
    Od: "d...@v...pl" <d...@v...pl>

    On 4 Cze, 22:29, JA <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    > To kawałek plastiku. Jak siedzi na obiektywie i nie winietuje, nie ma
    > powodu kupowania oryginału.
    > Znaczy jest. Powodem jest chęć posiadania oryginału.

    Zakładając że zamiennik lapie za bagnet tak samo jak oryginał i daje
    taką samą ochronę jak oryginał.
    Czyli jest jego dokładną kopią.
    Pozdro Marcin

  • 5. Data: 2010-06-05 13:06:52
    Od: "Ra-V \"Lightsensitive\" Charlikowski vel luxcamera" <r...@g...pl>

    friday pisze:
    > Witam. Prosze o porade czy warto doplacac do oryginalnej oslony czy
    > kupowac od razu zamiennik za 1/4 ceny? Mam obiektyw EF-S 17-55 Canona.
    > Dzieki, pozdr.

    Należałoby zadać sobie pytanie jaka jest skuteczność osłony -
    oryginalnej i nieoryginalnej - w sytuacji, której mamy do czynienia z
    obiektywem zmiennoogniskowym...?
    Ów fakt (zmiennoogniskowość) implikuje to, że osłona - nawet jeśli
    producent policzył ją idealnie - chroni tylko przy najszerszym kącie
    widzenia obiektywu zmiennoogniskowego. Tak być musi, bo gdyby była
    dostosowana do kątów węższych, to pojawiałoby się winietowanie przy
    kącie najszerszym.
    Oczywiście prawdziwe jest też założenie, że najszerszy kąt jest
    najbardziej narażony na zdradliwe promienie, ale w praktyce
    doświadczyłem tego, że przy takim zestawie - obiektyw zmiennoogniskowy +
    osłona - wcale nie zmniejszyła mi się częstotliwość dosłaniania ręką,
    pomagania sobie asystentem z jakąś płaszczyzną osłaniającą, czy w
    najgorszym wypadku zmiana założonego kadru ze wzglądu na szkodliwe
    odblaski, spadek kontrastu, itp.
    Rozwiązaniem najlepszym, ale bardzo nieporęcznym i IMHO niemożliwym do
    wykorzystania w reportażu, jest kompendium filtrowe z osłoną w postaci
    miecha. Dla przykładu: http://je.pl/xig5
    Miech umożliwia dostosowanie osłaniania do szerokiego zakresu kątów
    widzenia obiektywów.
    Dodam jeszcze, że korzystałem niegdyś z firmowych osłon i zawiodłem się
    na ich "idealności" nawet przy obiektywach stałoogniskowych.

    Rafał ,,Lightsensitive" Charlikowski
    www.luxcamera.com / www.luxcamera.eu / www.luxcamera.pl
    www.mylightsensitivity.blogspot.com
    Nie po to Bóg dał nam inteligencję, żebyśmy mieli ułatwiać sobie życie.

  • 6. Data: 2010-06-07 09:18:09
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik "friday" <f...@o...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> napisał w wiadomości

    > wszystko w porzadku - tylko pytanie jak siedzi ten zamiennik na
> [...]

    Dokładnie - kiedyś kupiłem zamiennik "w ciemno" i spędziłem dwie godziny na
    szlifowaniu mocowania, aby "toto" chodziło w miarę poprawnie. Skończyło się
    i tak zakupem używanego oryginału. Nie mówię, że tak jest zawsze, ale
    zamiennik lepiej sprawdzić przed ostatecznym zakupem...
    A ceny oryginalnych osłon są rzeczywiście mocno wygórowane.

    --
    Lol

  • 7. Data: 2010-06-07 09:51:46
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 7 Jun 2010 11:18:09 +0200, Lol napisał(a):

    > Dokładnie - kiedyś kupiłem zamiennik "w ciemno" i spędziłem dwie godziny na
    > szlifowaniu mocowania, aby "toto" chodziło w miarę poprawnie. Skończyło się
    > i tak zakupem używanego oryginału.

    A mi oryginał pękł przy drugiej próbie zamocowania :) To znaczy przy
    zamocowaniu roboczym jest ok, klik i się trzyma, ale jak chcę go schować i
    założyć w kierunku aparatu to się nie blokuje. Siły jakoś specjalnie nie
    używałem, a poszło chyba przez założony filtr

    --
    marcin

  • 8. Data: 2010-06-07 11:21:25
    Od: "gietrzy" <c...@g...pl>

    > Witam. Prosze o porade czy warto doplacac do oryginalnej oslony czy kupowac
    > od razu zamiennik za 1/4 ceny? Mam obiektyw EF-S 17-55 Canona. Dzieki,

    Pod swój 17-55 IS zapinałem zamiennik z foto-tipa. Jedyną wadą było spasowanie.
    Zrobione chyba "w mikronie". Bardzo trzeba było się starać by to poprawnie
    nakręcić i odkręcić.

    oryginał czy zamiennik: niech pieniądze zdecydują za ciebie ;)

    pozdrawiam,
    gietrzy

  • 9. Data: 2010-06-07 20:43:10
    Od: Andrzej <a...@m...To_tez_wywaL.pw.A_to_usuN.edu.pl>

    Ra-V "Lightsensitive" Charlikowski vel luxcamera pisze:
> [...]
    > widzenia obiektywu zmiennoogniskowego. Tak być musi, bo gdyby była
    > dostosowana do kątów węższych, to pojawiałoby się winietowanie przy

    No właśnie niekoniecznie. Kiedyś czytałem o takiej konstrukcji zooma, w
    której przesuwały się nie tylko soczewki względem korpusu aparatu, ale
    także obudowa (z bagnetem na osłonę przeciwsłoneczną) względem pierwszej
    soczewki. Efekt ponoć był taki, że zestaw dedykowana osłona + przednia
    część obudowy obiektywu dawał efekt jakby "zoomowanej osłony", bo przy
    wydłużaniu ogniskowej przednia soczewka chowała się wgłąb obudowy.

    Niestety nie pamiętam, ani o jaki obiektyw chodziło, ani gdzie natknąłem
    się na taką informację. Możliwe, że wiele lat temu tutaj, albo na
    p.r.foto. Niestety nigdy nie zetknąłem się osobiście z takim wynalazkiem.

    Andrzej

  • 10. Data: 2010-06-07 21:12:18
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-06-07 22:43:10 +0200, Andrzej
    <a...@m...To_tez_wywaL.pw.A_to_usuN.edu.
    pl> said:

    > Niestety nie pamiętam, ani o jaki obiektyw chodziło,

    Sigma 28-70/3,5-4,5.
    Na marginesie całkiem miłe optycznie szkło (na żelatynie), mechanicznie
    już sporo gorzej.