  • 1. Data: 2018-11-20 22:22:19
    Temat: pomysły na wykorzystanie anten ferrytowych
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    Czołem grupa!

    Przeglądając szpargały zauważyłem że mam trochę prętów ferrytowych
    wyszarpanych z przeróżnych radioodbiorników. Tylko tak właściwie nie
    wiem po co (jak 99% w naszych szufladach ze szpargałami).

    Czy da się zrobić z tego coś konstruktywnego, co będzie jakąś
    elektroniką, a nie instalacją artystyczną upamiętniającą radio analogowe
    w erze DABów? Czy taki pręt to tylko na antenę się nadaje i koniec?

    Jakub Rakus

  • 2. Data: 2018-11-21 10:18:28
    Temat: Re: pomysły na wykorzystanie anten ferrytowych
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-11-20 o 22:22, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > elektroniką, a nie instalacją artystyczną upamiętniającą radio analogowe
    > w erze DABów? Czy taki pręt to tylko na antenę się nadaje i koniec?

    Ostatnio (jakieś 15 lat temu) używałem takich prętów jak sobie robiłem
    odbiornik DCF podłączany do gniazda RS232 komputera (zasilany i
    odczytywany przez to gniazdo).
    P.G.

  • 3. Data: 2018-11-21 15:20:41
    Od: Tester <n...@v...pl>

    On 2018-11-20 22:22, Jakub Rakus wrote:
> [...]
    > elektroniką, a nie instalacją artystyczną upamiętniającą radio analogowe
    > w erze DABów? Czy taki pręt to tylko na antenę się nadaje i koniec?

    Kiedyś (ale to było jakieś ćwierć wieku temu) w rosyjskim Radio
    przeczytałem artykuł, że niektóre takie rdzenie mają właściwości
    magnetostrykcyjne, czyli zmieniają długość pod wpływem pola
    magnetycznego i można z nich zbudować przetworniki ultradźwiękowe. Ten
    artykuł wyglądał dosyć poważnie, były schematy i rysunki techniczne. Ale
    czy to jest konstruktywne wykorzystanie, to mam poważne wątpliwości :)

    Tester

  • 4. Data: 2018-11-21 20:29:06
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 21.11.2018 o 10:18, Piotr Gałka pisze:

    > Ostatnio (jakieś 15 lat temu) używałem takich prętów jak sobie robiłem
    > odbiornik DCF podłączany do gniazda RS232 komputera (zasilany i
    > odczytywany przez to gniazdo).
    > P.G.

    To znam. Ale znalazłem chyba coś ciekawszego, energy harvester:
    http://tinyurl.com/mjf6gje

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2018-11-21 20:58:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 21 Nov 2018 20:29:06 +0100, Jakub Rakus napisał(a):

    > To znam. Ale znalazłem chyba coś ciekawszego, energy harvester:
    > http://tinyurl.com/mjf6gje

    Wszystko cacy ale skąd tu teraz wziąć średnie czy długie fale? :)
    Zwłaszcza dosyć do tej zabawy silne.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2018-11-22 00:24:52
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > a nie instalacją artystyczną upamiętniającą radio analogowe w erze DABów?
    > Czy taki pręt to tylko na antenę się nadaje i koniec?

    Trafo bym zrobił.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 7. Data: 2018-11-22 09:09:48
    Od: Luke <l...@l...net>

> [...]
    > magnetostrykcyjne, czyli zmieniają długość pod wpływem pola
    > magnetycznego i można z nich zbudować przetworniki ultradźwiękowe.
    Takie coś wraz ze schematem było też w książce "Laboratorium fizyczne w
    domu".

    L.

  • 8. Data: 2018-11-22 10:01:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.11.2018 22:22, Jakub Rakus wrote:

    > Czy da się zrobić z tego coś konstruktywnego, co będzie jakąś
    > elektroniką, a nie instalacją artystyczną upamiętniającą radio analogowe
    > w erze DABów? Czy taki pręt to tylko na antenę się nadaje i koniec?

    Zawsze mnie zastanawiało, czy dałoby się takim (większym) pręcie
    ferrytowym zrobić względnie mobilną antenę do odbioru SAQ oraz innych
    stacji pracujących na VLF. Jako alternatywę dla sporych anten ramowych
    na to pasmo. Tylko pewnie uzwojenie wyszłoby dość spore. :)

    Drugi pomysł (który został już wymieniony) to antena do odbioru sygnału
    DCF77. Bo obecnie dostępne fabryczne moduły mają maleńkie antenki,
    mniejsze niż w dawnych radiach kieszonkowych.

  • 9. Data: 2018-11-22 10:45:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-11-21 o 20:29, Jakub Rakus pisze:

    > To znam. Ale znalazłem chyba coś ciekawszego, energy harvester:
    > http://tinyurl.com/mjf6gje

    Tylko czy energia zużyta na wytworzenie ustrojstwa nie będzie większa od
    pozyskanej.
    P.G.

  • 10. Data: 2018-11-22 14:39:01
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Wszystko cacy ale skąd tu teraz wziąć średnie czy długie fale? :)
    > Zwłaszcza dosyć do tej zabawy silne.

    1 mW na obciążeniu 1 kOm w odległości 9 km od nadajnika. Zastanawiam się,
    co można tym zasilić.

    Ciekawe czy to podpada pod kradzież energii ;)

    W sumie kiedyś zrobiłem urządzenie grające, które zadowalało się
    zasilaniem 82 uW (5x fotodioda BPW34 pod lampką -- 47 uA @ 1,75 V).
    To bym z 1 mW dwanaście takich zasilił ;)