  • 1. Data: 2018-11-20 21:12:17
    Temat: USB > RS232 ale odwrotny
    Od: wowa <w...@g...pl>

    Dzień dobry
    W skrócie mówiąc potrzebuję podłączyć urządzenie z USB do komputera
    (sterownika) z wyjściem RS232. Czy coś takiego istnieje w przyrodzie?
    Wolałbym kupić ale poskładać też nie ma problemu.
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 2. Data: 2018-11-20 21:35:10
    Temat: Re: USB > RS232 ale odwrotny
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Wojtek w skrócie mówiąc potrzebuję podłączyć urządzenie
    z USB do komputera (sterownika) z wyjściem RS232:

    > Czy coś takiego istnieje w przyrodzie?
    > Wolałbym kupić ale poskładać też nie ma problemu.

    Na USB mogą być różne rzeczy, więc jeśli to na przykład kamera
    lub pamięć masowa, to się nie da. Ale jeśli tam jest tylko
    komunikacja szeregowa (w sensie /dev/ttyUSB?) -- to się da.
    Wątpię, by ktoś robił gotowe, bo zapotrzebowanie przyzerowe,
    ale choćby socat na Orange Pi lub czymś innym za kilka dolarów
    powinien dać radę.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2018-11-20 22:00:09
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    wowa <w...@g...pl> wrote:
    > Dzie? dobry
    > W skr?cie m?wi?c potrzebuj? pod??czy? urz?dzenie z USB do komputera
    > (sterownika) z wyj?ciem RS232. Czy co? takiego istnieje w przyrodzie?
    > Wola?bym kupi? ale posk?ada? te? nie ma problemu.
    > Pozdrawiam
    > Wojtek

    USB jest dostateczne skomplikowane zeby urzadzenie zdolne do
    pracy jako "master" nazwac "komputer". Czyli potrzebujesz
    komputer z wyjsciem "master" USB i portem RS232. Do tego
    oprogramowanie ktore rozumie to co chcesz podlaczyc.
    Komputerow gotowych jest sporo, ale oprogramowanie zalezy
    od tego co sie pojawia na RS232 (czy masz swobode wyboru
    czy tez jakis narzucowny z gory protokol) i (istotniejsze)
    czego oczekuje urzadzenie USB. Nie podales tego, jak chcesz
    "uniwersalnie" to na komputerze potrzebujesz spory system
    operacyjny np. Linux. Wtedy z system przychodzi spora
    kolekcja driwerow do roznych urzadzen i mechanizm
    autokonfiguracji.

    Teoretycznie w popularnych przypadkack kombinacja
    komputer+oprogramowanie moze sprzedawana ukryta np.
    w kablu jako przejciowka (jesli dobrze kojarze byly
    takie dla myszek USB).

    --
    Waldek Hebisch

  • 4. Data: 2018-11-20 22:11:16
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    wowa <w...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > (sterownika) z wyjściem RS232. Czy coś takiego istnieje w przyrodzie?
    > Wolałbym kupić ale poskładać też nie ma problemu.

    W jakim sensie odwrotny? Istniejące przejściówki nie mają jakiegoś
    określonego kierunku. Może z wyjątkiem tego, że od strony USB zachowują się
    jako device a nie host. Czy o to chodzi? Czy to urządzenie to host czy
    device? Co to w ogóle za urządzenie, jeśli można wiedzieć?

    Przejściówki/ konwertery USB<->RS232 po stronie USB widoczne są jako
    urządzenie komunikacyjne klasy CDC. Gdy komputer widzi urządzenie tej klasy,
    tworzy wirtualny port szeregowy a działające na nim oprogramowanie może z
    tego portu korzystać jak z portu fizycznego. Jeśli Twoje urządzenie
    obsługuje klasę CDC, wystarczy Ci zwykła przejściówka. Po prostu podłączasz
    ją "odwrotnie": RS232 do komputera, USB do urządzenia.

    Generalnie wszystko zależy od tego, czego Twoje urządzenie się spodziewa na
    porcie USB. Jeśli nie spodziewa się CDC, to tak jak napisał Jarosław, będzie
    problem. Przejściówka musiałaby pakiety USB enkapsulować w jakiś protokół,
    przerzucać po serialu do komputera, który z kolei by je dekodował i
    obsługiwał. Dosyć karkołomne.

    Podsumowując: napisz co to za urządzenie :) Jeśli obsługuje USB CDC,
    wystarczy zwykła przejścówka. Jeśli nie, trzeba kombinować.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2018-11-20 22:14:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldek Hebisch napisał:

    > Teoretycznie w popularnych przypadkack kombinacja
    > komputer+oprogramowanie moze sprzedawana ukryta np.
    > w kablu jako przejciowka (jesli dobrze kojarze byly
    > takie dla myszek USB).

    Nie, nie było takich rzeczy. Przejścówki do myszek USB
    na PS/2 (w jedną i drugą stronę) to urządzenia całkiem
    pasywne, dopasowująte tylko fizyczne złącza. To sama mysz
    była dwujęzyczna, rozumiejąca język USB i PS/2, a nawet
    potrfiąca rozpoznać w którym do niej gadają. Podobnie z
    myszami dwusystemowymi PS/2 i RS232.

    Jarek

    --
    Mysz, choć podły zwierz i mały, ale wielkiej szkody czynicielka.

  • 6. Data: 2018-11-21 11:02:34
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    > Na USB mogą być różne rzeczy, więc jeśli to na przykład kamera
    > lub pamięć masowa, to się nie da.

    Wprost się nie da, ale ogólnie, to się da (np. pamięć masową wystawić po
    RS-ie protokołem NBD, a z kamery wypluwać w ten sposób ramki).

  • 7. Data: 2018-11-21 19:36:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg pisze:

    > Wprost się nie da, ale ogólnie, to się da (np. pamięć masową wystawić
    > po RS-ie protokołem NBD, a z kamery wypluwać w ten sposób ramki).

    Ogólnie da się wszystko. Znam przypadek transmisji dźwięku przez RS-232,
    ale nie jakimś surowym strumieniem, tylko ramkami w formacie JSON.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2018-11-21 20:34:03
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Podsumowując: napisz co to za urządzenie :) Jeśli obsługuje USB CDC,
    > wystarczy zwykła przejścówka. Jeśli nie, trzeba kombinować.

    Myślałem że to proste będzie. Chodzi o czytnik kart magnetycznych
    (prehistoria, wiem) który portem szeregowym był podpięty do sterownika
    na mikroprocesorze (jakaś większa odmiana 51). Sterownik to coś w
    rodzaju kontroli dostępu, klient przesunął kartę a sterownik radośnie
    pozwolił mu wykonać czynność. I to działało wiele lat aż się zużyła
    głowica. I teraz problem, nowe czytniki są tylko na USB. Są w ofertach
    na RS ale w absurdalnych wielotysięcznych cenach. Poprzedni sprzedawca
    twierdzi że można uruchomić produkcję ale od kilkuset sztuk :) No i
    szukam prostego rozwiązania. Dostęp do kodów źródłowych sterownika jest
    .
    Pozdrawiam
    Wojtek

  • 9. Data: 2018-11-21 20:41:59
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    wowa wrote on 21.11.2018 20:34:

> [...]
    > rodzaju kontroli dostępu, klient przesunął kartę a sterownik radośnie
    > pozwolił mu wykonać czynność. I to działało wiele lat aż się zużyła

    I nie można zdobyć/naprawić/wyczyścić takiej głowicy?

    > I teraz problem, nowe czytniki są tylko na USB. Są w ofertach

    Czemu nie poszukałes u majfrendów?

    https://www.aliexpress.com/item/New-Portable-RS232-M
    SR100-Hi-Lo-co-Mini-Magnetic-Stripe-Card-Reader-3-Tr
    acks/32319371610.html

    > na RS ale w absurdalnych wielotysięcznych cenach. Poprzedni sprzedawca
    > twierdzi że można uruchomić produkcję ale od kilkuset sztuk :) No i
    > szukam prostego rozwiązania. Dostęp do kodów źródłowych sterownika jest

    No to zacznij od analizy protokołu komunikacyjnego, bo skąd założenie że
    nowy czytnik od losowego dostawcy będzie gadał w tym samym dialekcie?

  • 10. Data: 2018-11-21 20:53:27
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 21 listopada 2018 13:34:04 UTC-6 użytkownik wowa napisał:

> [...]
    > twierdzi że można uruchomić produkcję ale od kilkuset sztuk :) No i
    > szukam prostego rozwiązania. Dostęp do kodów źródłowych sterownika jest

    Jak ten nowy czytnik ma obsluge arduino to powinno sie dac bez problemu i przy
    kosztach na poziomie 50-100-200pln.
    Trzeba sklecic program dla arduino obslugujacy ten czytnik i wystawiac dane dla tego
    sterownika po rs-ie.

    Do zrobienia przez ludzika w technikum elektronicznym o ile procedurka obslugi
    czytnika jest. A jak nie ma to mysle ze warto przestawic sie nie rfid-owe karty
    dostepu. Te maja obsluge arduino, sa tanie i mozna latwo napisac program ktory je
    obsluzy i wysle temu staremu sterownikowi odpowiednie info.

    Alternatywnie calosc aktualnego systemu dostepu wywalic i kupic nowy. Beda relatywnie
    niedrogie i do zrobienia w jedno popoludnie dla montera.