  • 111. Data: 2009-11-30 21:53:22
    Temat: Re: prosty odbiornik lampowy (reakcyjny?)
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciek napisał:

    > Cześć!
    > Mnie uczyli, że są miejsca, gdzie nawet 24V nie jest bezpieczne. Podobno
    > chodziło o robotników pracujących w zęzie statku - to najniższe miejsce
    > tuż nad kilem. Mieli się tam tak pocić, że 24V powodowało przepływ zbyt
    > dużego prądu i używali narzędzia na 12V. Tego nie potwierdzę, po prostu
    > cytuję nauczyciela, który nie był dla mnie zbyt wiarygodny.

    To, że 24V można poczuć mokrą dłonią, dość łatwo sprawdzić doświadczalnie.

    > Niedawno zmarło dziecko, które połknęło litową bateryjkę. Wszyscy
    > stawiali na wyciek i toksyczność litu. Tymczasem chodziło o uwięźnięcie
    > pastylki na jednym z końców żołądka i elektrolityczne wyżarcie ścianki
    > żołądka (kwas) aż do tętnicy. To już jest dla mnie bardziej
    > prawdopodobne - choć pochodzi z gazety.

    Niedawno jak niedawno, ze dwa lata minęły. I tutaj była na ten temat
    dyskusja. Zresztą sam ją wywołałem (Subject: napięcie bezpieczne,
    kwiecień 2008). Właśnie w celu uzmysłowienia PT dyskutantom, że 3V
    też może zrobić krzywdę. No i oczywiście może nie wszyscy, ale byli
    tacy, co to wierzyli w zatrucie litem.

    --
    Jarek

  • 112. Data: 2009-11-30 21:54:15
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Mon, 30 Nov 2009 21:48:28 +0000 (UTC) na fali pl.misc.elektronika
    stacja Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> nadala:

    > No to przecież mówę, że marny dydaktyk -- rzuci jakąś informację,
    > z której niewiele wynika, w dodatku w tak mało interesujący sposób,
    > że student nawet nie ma ochoty dopytywać się o szczegóły.

    Nie byłeś na wykładzie - nie wiesz. Nie metody zabicia człowieka
    jak najniższym napięciem były jego tematem. Gdyby ciągnąć każdą
    dygresję do absolutnego wyjaśnienia to poza prawo Ohma byśmy nie
    wyszli.

    Ale EOT, bo to OT :)

    --
    Tomasz Szczesniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 113. Data: 2009-11-30 22:08:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szczesniak napisał:

> [...]
    > jak najniższym napięciem były jego tematem. Gdyby ciągnąć każdą
    > dygresję do absolutnego wyjaśnienia to poza prawo Ohma byśmy nie

    Jasne, że nie byłem. Ale domyślam się, że wykładowca zakładał
    znajomość prawa Ohma u słuchaczy. Jeśli rzuca się jakąś dygresję,
    to w jakimś celu. Mam oczywiście na myśli dobrych dydaktyków.

    --
    Jarek

  • 114. Data: 2009-12-01 08:58:54
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@a...control.slupsk.pl>

    Użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

> [...]
    > Marna dydaktyka. W rozruszniku serca impulsy mają poziom jednego bądź
    > kilku woltów. Jak się je źle poda, to można pacjenta wykończyć.

    Przychodzi pacjent do lekarza:
    - Panie doktorze, chyba mój rozrusznik serca działa nieprawidłowo.
    - A z jakiego powodu Pan tak sądzi ?
    - Bo jak zakasłam, to mi się brama w garażu otwiera !!!

    :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 115. Data: 2009-12-04 14:49:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Robiłem dzisiaj małe porządki i natknąłem się na kolejne lampy, tym
    razem nieco inne. Nie mogę wygooglować co to takiego. Ktoś rozpoznaje?
    Coś przydatnego w radiotechnice?

    http://images48.fotosik.pl/234/c04b6d6c0c8677a2.jpg

    Na zdjęciu również transformatorek i dwie cewki (transformatory?) Coś z
    tego może się nadać do wspomnianych w tym temacie zastosowań?
    Transformatorek głośnikowy, tudzież dławik w obwodzie anody lampy
    głośnikowej?

  • 116. Data: 2009-12-04 20:51:33
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

> [...]
    > tego może się nadać do wspomnianych w tym temacie zastosowań?
    > Transformatorek głośnikowy, tudzież dławik w obwodzie anody lampy

    Subminiaturowa pentoda 5672 Philipsa?
    http://www.trioda.com/indexshop.php

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 117. Data: 2009-12-05 10:53:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Krzysztof Tabaczyński pisze:

    > Subminiaturowa pentoda 5672 Philipsa?
    > http://www.trioda.com/indexshop.php

    Już znalazłem. Wychodzi na to, że to ta lampa:
    http://tinyurl.com/ydfyndw

    W zastosowaniach radioamatorskich raczej się nie przyda?

  • 118. Data: 2009-12-05 23:26:54
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@p...com.pl>

    Dnia Sat, 05 Dec 2009 11:53:07 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    Atlantis <m...@w...pl> nadala:

    > Już znalazłem. Wychodzi na to, że to ta lampa:
    > http://tinyurl.com/ydfyndw
    > W zastosowaniach radioamatorskich raczej się nie przyda?

    Z żadnej strony. To tyratron (coś w rodzaju tyrystora) z zimną katodą,
    stosowany kiedyś w układach automatyki i impulsowych. Dławiki mogą
    się przydać, w obwodzie anody płynie niewielki prąd, więc się pewnie
    nie nasycą, ale muszą mieć indukcyjność co najmniej 10H.