  • 1. Data: 2012-09-24 14:32:13
    Temat: przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam
    wracając z wakacji miałem niemiłą niespodziankę... Szlag trafiło obudowę
    termostatu i płyn poszedł się kochać..
    Nie zauważyłem wzrostu temperatury na wskaźniku od razu, do czasu aż się
    nie zapaliła czerwona lampka i samochód zaczął na mnie krzyczeć.
    Wtedy to na luz i dotoczyłem się jakieś 500m bo akcja działa się w
    tunelu na autostradzie..
    Para leciała spod maski, silnik pracował normalnie.
    nie wyłączając silnika dolałem szybko 1l płynu który miałem na zapas,
    oraz ze 3l wody mineralnej niegazowanej(innej nie miałem a chyba każda
    lepsza niż żadna) Po wlaniu jak by nie było zimnej wody do gorącego
    silnika było słychać efekty akustyczne + parowanie i gotowanie.. Ale
    nadal wszystko działało tak jak należy.. Wskazówka temperatury opadła do
    normalnego stanu. Sprawdziłem olej, chwilę poczekałem jeszcze trcohę
    wody dolałem i ruszyłem dalej..
    Dojechałem do pierwszego pitstopu gdzie dotankowałem kolejne 1,5l wody,
    tym razem kranówy. Tak potoczyła się dalsza podróż jakieś 500km z
    przystankami co 15..20km na dolewkę 1,5..2l wody.

    W trakcie dolewek nie odpowietrzałem układu chłodzenia.
    Po ostygnięciu nie odpalałem jeszcze samochodu. Próba będzie za kilka
    godzin bo muszę go przestawić..

    Pytanie z gatunku wróżenia z fusów.. Czy takie jednokrotne, krótkotrwałe
    przegrzanie silnika, zalanie zimną wodą oraz późniejsze częstokrotne
    obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla
    silnika?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2012-09-24 14:49:02
    Temat: Re: przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..
    Od: Kajetan Malkontowicz <k...@m...org>

    W dniu 24-09-2012 14:32, Albercik pisze:

    > Pytanie z gatunku wróżenia z fusów.. Czy takie jednokrotne,
    To rzeczywiście wróżenie z fusów.

    > przegrzanie silnika, zalanie zimną wodą oraz późniejsze częstokrotne
    > obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    > pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki

    Może i nie musi. Nienajlepszym pomysłem było zalewanie go zimną wodą,
    kwestia jak bardzo zimną.
    Przypadek nr 1: Peugeot 305 z silnikiem benzynowym 1.6, silnik mimo
    normalnego chłodzenia przegrzany podczas wykopywania się z łąki. Niby
    temperatura tylko na chwilę była na czerwonym, ale pękł blok silnika,
    zaczął potem brać płyn itd. Silnik do remontu

    Przypadek nr 2: Ford Scorpio 2.5TD. W korku bez możliwości zjechania
    (wiadukty na Jerozolimskich w DC) stwierdziłem, że coś zalewa tapicerkę
    pod nogami. Rozszczelniła się nagrzewnica, w parę minut płyn poszedł w
    dywaniki. Temperatura parę razy skoczyła na czerwone, podczas
    podjeżdżania, ale w momencie gdy silnik pracował na luzie wskazówka
    opadała i jakoś tak się udało dojechać do miejsca gdzie dało się
    zjechać. Obwód z nagrzewnicą odcięty na szybko poprzez zmostkowanie węży
    na kawałku dyżurnej rurki i wlanie _ciepłej_ wody wyżebranej na stacji
    benzynowej. Konsekwencji nie było.

    Pozostaje Ci odpalić i obserwować, czy nadal będzie ubywało płynu.
    --
    pozdrowienia Kajetan
    http://www.psyniczyje.pl/ - przygarnij, choćby wirtualnie, psa

  • 3. Data: 2012-09-24 14:53:03
    Od: Iksiński <grupy_WYTNIJ_TO_@_WYTNIJ_TO_poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    > pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla

    Znajomy tak załatwił głowicę w Toyocie LC. Zalał zimną wodą i głowica pękła.

  • 4. Data: 2012-09-24 14:57:37
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie z gatunku wróżenia z fusów.. Czy takie jednokrotne, krótkotrwałe
    > przegrzanie silnika, zalanie zimną wodą oraz późniejsze częstokrotne

    Czasem pojawiają się pęknięcia głowicy w okolicach zaworów jak leje się
    zimną wodę w gorący silnik.
    Zależy to od samej konstrukcji układu i w którym miejscu wchodzi zimna woda
    do silnika i jak szybko.
    Generalnie nic się stać nie powinno. Mnie po podobym zdarzeniu zaczęła sie
    domagać wymiany tylko uszczelka pod głowicą. Po utracie wody głowica
    dostaje szybko temperatury i dość mocno się rozszerza ujawniając wszystkie
    wady w tej okolicy.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-09-24 15:15:13
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-09-24 14:32, Albercik pisze:

> [...]
    > obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    > pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla

    Różnie bywa, poczynając o wszystko będzie ok, aż po zapieczone
    pierścienie i rozwaloną głowicę. Nikt Ci nie wywróży tego.

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 6. Data: 2012-09-24 15:29:29
    Od: "tck" <t...@t...WytniJ.net.pl>

> [...]
    > obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    > pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla

    skoro ubywa to albo uszczelka pod glowica powiedziala papa- jej wystarczy
    samo przegrzanie albo glowica/blok od zimnej wody...
    woda moze leciec np do oleju (sprawdz czy nie masz 'majonezu' na bagnecie)

    --
    pozdr

    tck(at)top.net.pl

  • 7. Data: 2012-09-24 15:35:03
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 24.09.2012 15:29, tck pisze:

    > skoro ubywa to albo uszczelka pod glowica powiedziala papa- jej
    > wystarczy samo przegrzanie albo glowica/blok od zimnej wody...
    > woda moze leciec np do oleju (sprawdz czy nie masz 'majonezu' na bagnecie)

    Jak wyżej...

    Olej sprawdzałem jeszcze kilkukrotnie na trasie.. Nie omieszkam
    sprawdzić dziś jeszcze raz.

    Pod koniec podróży woda się lała strumieniami z okolic termostatu.

  • 8. Data: 2012-09-24 15:40:34
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    > pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla

    Kiedyś z kumplem jechaliśmy do Krakowa i pękł wąż gumowy. Po dwóch
    miesiącach uszczelka pod głowicą poszła.

    Marek

  • 9. Data: 2012-09-24 15:46:19
    Od: Albercik <n...@g...pl>

> [...]

    > obniżenie się poziomu chłodziwa poniżej minimum(wskazówka cały czas
    > pokazywała normalną temperaturę) może mieć jakieś brzemienne skutki dla

    Dzięki, widzę że rozrzut ewentualności dosyć spory...
    Pytanie zatem nieco inne.. bo i tak już nic nie zmienię...
    ale aby wiedzieć na zaś, co w takiej sytuacji robić?

    Czyli:
    jedziemy sobie szybko, nagle olśnienie - wody w chłodnicy niema.
    Wskazówka na czerwonym, dym spod maski, zakładam że nie jest za późno na
    uratowanie silnika.

    A - wyłączmy silnik jak najszybciej, nawet jeszcze przed zatrzymaniem się
    B - nie wyłączamy silnika, ale nie katujemy go ofcorse

    A.1 czekamy aż silnik ostygnie po czym dolewamy wody o temperaturze
    zbliżonej do silnika
    A.2 nie czekamy aż silnik ostygnie tylko dolewamy wody jak najszybciej,
    jak najcieplejszą
    A.3 nie czekamy aż silnik ostygnie, dolewamy co popadie a się nadaje

    B.1 - uzupełniamy jak najszybciej brak wody czymkolwiek co się nadaje
    B.2 - szukamy ciepłej wody.. ciężko będzie znaleźć taką o temp kilkuset
    st. w rozsądnym czasie:)

    C - jeszcze inaczej - jak?

    *)niepotrzebne usunąć

    Michała rady w stylu "nie przejmujemy się kontrolką i jedziemy dalej"
    nie uwzględniam:)

  • 10. Data: 2012-09-24 15:48:21
    Od: "Chris" <c...@s...pl>

    Albercik nabazgrał(a):

    > C - jeszcze inaczej - jak?

    Bierzemy tel do ręki i wykręcamu numer assistance :)