  • 11. Data: 2016-10-06 13:22:54
    Temat: Re: python i stringi
    Od: Piotr Chamera <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-10-06 o 12:32, Roman Tyczka pisze:

    > Obiekt został zmieniony, ale nie w sensie adresu/instancji, lecz zmienił
    > się jego stan wewnętrzny, czyli tablica bajtów zawierająca łańcuch :-)

    Może trochę namieszałem. Chodzi o to, że do zmiennej ustr, przypisałeś
    zupełnie nowy obiekt, ciąg bajtów utworzony przez metodę encode,
    zawierający reprezentację stringa w postaci ciągu bajtów zgodnego
    z zadanym kodowaniem.

    Czyli to zdanie:
    jest nieprawdziwe. Oryginalny obiekt typu unicode nie został zmieniony.

    Pamiętaj, że zmienne w pythonie są tylko etykietkami (wskaźnikami) do
    obiektów.

    Rozważ taki ciąg działań

    >>> ustr = u"test ąę"
    >>> type(ustr)
    <type 'unicode'>

    >>> id(ustr)
    58766080L
    >>> ustr2 = ustr
    >>> id(ustr2)
    58766080L

    id obiektów podpiętych pod zmienne jest takie samo, obie pokazują na ten
    sam obiekt

    >>> ustr = ustr.encode('utf-16le')

    teraz do ustr przypisaliśmy nowy obiekt o innym id (trzeba pamiętać, że
    w pythonie 2.x typ 'str' i ciąg bajtów to to samo)

    >>> id(ustr)
    58767040L
    >>> type(ustr)
    <type 'str'>

    ale poprzedni obiekt pozostał niezmieniony, chociaż teraz jest już
    przypięty tylko do zmiennej ustr2.

    >>> id(ustr2)
    58766080L
    >>> ustr2