  • 1. Data: 2010-05-01 10:31:01
    Temat: sprzedawane auta.
    Od: megrims <m...@i...pl>

    Podaje to jako ciekawostka, ale włos się trochę jeży.
    W latach 2000-2003 byłem szczęśliwym posiadaczem Opla
    Omegi B FL 3.0 (czy jak kto woli Omegi C) z 1999 roku.
    Kupiłem to auto jako 9 miesięczne z przebiegiem 40000 km.
    Salon Polska, gwarancja 1. właściciel - cacko ;)

    Robiłem dość duże przebiegi i auto sprzedałem w 2003 roku
    z przebiegiem około 250.000 km.

    W karcie pojazdu są dane właściciela, więc ktoś wpisał
    moje nazwisko, imię i miasto do googli i nagle dostaje
    mail'a typu, "Witam, był Pan kiedyś właścicielem Opla
    Omegi (....) Jaki to auto miało przebieg w momencie
    sprzedaży?"

    Zaczynam się zastanawiać: Serwisowane było w ASO, którego
    już nie ma. Faktur też już nie ma (minęło więcej niż 5 lat).
    Odpisuje, że auto miało w 2003 roku coś około 250.000 km.

    A on mi odpisał, że kupił to auto parę miesięcy temu
    z przebiegiem.. uwaga.. 160.000 km.

    Załamka, nic dodać nic ująć. To chyba standard.

    pozdrawiam
    ---------------------------------
    oklejone C63 2009 20kkm GDA****
    oklejone 535d 2007 55kkm PO*****

  • 2. Data: 2010-05-01 11:08:29
    Temat: Re: sprzedawane auta.
    Od: Marcin Jan <t...@g...pl>

    megrims pisze:
    /..../

> [...]
    >
    > A on mi odpisał, że kupił to auto parę miesięcy temu
    > z przebiegiem.. uwaga.. 160.000 km.
    >
    > Załamka, nic dodać nic ująć. To chyba standard.
    *
    kiedyś kiedyś mieliśmy golfa II, jak go wstawialiśmy do komisu to miał
    ca. 150. tys km i dość szybko został sprzedany. Po roku patrzę a ten
    nasz golf znów jest w tym samym komisie z przebiegiem 130 tys.
    pozdrawiam
    marcin

  • 3. Data: 2010-05-01 11:15:45
    Od: megrims <m...@i...pl>

    W dniu 2010-05-01 11:08, Marcin Jan pisze:
> [...]
    > ca. 150. tys km i dość szybko został sprzedany. Po roku patrzę a ten
    > nasz golf znów jest w tym samym komisie z przebiegiem 130 tys.

    Żona jeździ E90'2005 kupionym od nowości. Teraz ma 160kkm. Czasem
    oglądam takie auta z tego samego roku albo i młodsze z takim
    przebiegiem, to muszą mieć ze 300 albo więcej ale nie 160kkm. Łyse
    kierownice, pedały, dźwignie zmiany biegów itp. Masakra. No ale widać
    tak już jest.

    pozdrawiam
    ---------------------------------
    oklejone C63 2009 20kkm GDA****
    oklejone 535d 2007 55kkm PO*****

  • 4. Data: 2010-05-01 11:54:01
    Od: "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl>

    > A on mi odpisał, że kupił to auto parę miesięcy temu
    > z przebiegiem.. uwaga.. 160.000 km.

    Jest na to rada - stworzyć licznik, przy którym nie da się grzebać.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-05-01 11:56:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    M1SLQ wrote:
    > Jest na to rada - stworzyć licznik, przy którym nie da się grzebać.

    Masz jakiś pomysł jak to zrobić? Samochody sa głeboko impregnowane na
    wszelkie nowosci elektroniczne (tak, wiem co mówię). Mimo że niełamalne
    liczniki sa możliwe już od bardzo dawna to jakoś albo nikomu nie zależy
    albo jest to działanie z premedytacją.

  • 6. Data: 2010-05-01 12:02:26
    Od: "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl>

    > Masz jakiś pomysł jak to zrobić?

    Żadnego, ale to może być pole do popisu dla wynalazców, konstruktorów
    itp.

    > Mimo że niełamalne liczniki sa możliwe
    > już od bardzo dawna to jakoś albo nikomu nie zależy albo jest to
    > działanie z premedytacją.

    Ano właśnie. Traci na tym producent (marka X to padaka, bo przy 130 tys
    już się sypie) i konsument

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2010-05-01 12:14:24
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Sat, 01 May 2010 11:56:56 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wszelkie nowosci elektroniczne (tak, wiem co mówię). Mimo że niełamalne
    > liczniki sa możliwe już od bardzo dawna to jakoś albo nikomu nie zależy

    No to zaproponuj jakieś rozwiązanie. Tylko takie, które da się
    seryjnie produkować, nie będzie kosztowało $1000+ i wytrzyma od
    -50 do +80*C, dużą wilgotność, drgania i inne.

    r.
    _____________

  • 8. Data: 2010-05-01 12:39:54
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Robert Rędziak wrote:

    > No to zaproponuj jakieś rozwiązanie.

    Każde opierające się o szyforwanie i utrudnianie dostepu do pamięci
    nieulotnej. Koszt zapewne poniżej dolara.

    Zadziwiające jest że ogromna ilośc producentów _pozwala_ wymienić dane w
    pamieci układu liczącego. POZWALA. A nie musi. Najwyżej dostarczali by
    chipy z konkretnym przebiegiem startowym (aby mozna bylo wymienić
    "deskę" z licznikiem po naprawie w ASO, ale tylko tam) pasujący tylko do
    jednego egzemplarza komputera. Naprawdę, jedyne czego brakuje to chęci
    producentów. Rozwiązania elektroniczno/algorytmiczne które to
    umożliwiają znane sa od wielu lat. Swoja drogą sa troche już używane w
    samochodach, o ile wiem komputer w mojej lagunie wymienia zaszyfrowane
    komunikaty z blokadą kierownicy. Jaki problem, by robił to samo z
    licznikiem? Ano polityczny bo przecież nie technologiczny ...

    > Tylko takie, które da się
    > seryjnie produkować, nie będzie kosztowało $1000+ i wytrzyma od
    > -50 do +80*C, dużą wilgotność, drgania i inne.

    Żyjesz w innej rzeczywistosci jesl wydaje ci się że zrobienie licznika
    na dziesięć cyfr dziesiętnych _BEZ_ mozliwości zapisu jest aż takie
    trudne ... Układy 500 razy tańsze, działające w szerszych temperaturach
    , mające moc obliczeniową większą niż PC 15 lat temu i zjadające
    miliwaty leżą mi właśnie na biurku. I jest ich kilkanascie typów do
    kupienia od ręki. A licznik bez możliwości manipulacji byłby od nich
    kilkadziesiąt razy mniej skomplikowany. Wybacz więc, technologia uC od
    20 lat zrobiła całkiem spory postęp. Tylko w motoryzacji płynnie
    wyłaczające się światełko w kabinie jest wypasem, a gadający komputer to
    hi-tech.

    PS. Jestem elektronikiem. _WIEM_ co mówie i wiem co można zrobić. Gdyby
    tylko producentowi przyniosło to korzyść.

    PS2. Zerknij na to jak działają pamięci nieulotne w kasach fiskalnych.
    Da to pojęcie co można zrobić tanim kosztem.

  • 9. Data: 2010-05-01 12:52:49
    Od: Olek <a...@d...pl>

    On 2010-05-01 11:56, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > wszelkie nowosci elektroniczne (tak, wiem co mówię). Mimo że niełamalne
    > liczniki sa możliwe już od bardzo dawna to jakoś albo nikomu nie zależy

    hmmm ale to obecnie żaden problem i w sumie żadna nowość stworzyć taki
    licznik, jako np. nieulotny i nieprogramowalny chip, ukryty np. w
    karoserii :) ewentualnie ukryty gdzieś na płytce kompa/ECU i tyle.
    Dostęp do niego mają tylko odpowiednie czytniki i sprawa załatwiona.
    Ale tak jak piszesz raczej producentom na tym nie zależy.

  • 10. Data: 2010-05-01 13:19:14
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 01 May 2010 12:39:54 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    Tak jak piszesz, rozwiązania są ale nic to w praktyce nie da. Czemu -
    tak długo jak nie będziesz miał *pewnego* sposobu udokumentowania
    historii wymian samego licznika tak długo nie znasz faktycznego
    przebiegu samochodu, tylko stan od ostatniej wymiany.
    Jedyną pewną metodą są uregulowania prawne i/lub okresowe zachowywanie
    stanu licznika poza łapkiami użytkownika (np. zapis stanu podczas
    okresowych kontroli w jakimś centralnym rejestrze, jak to
    gdzieniegdzie bywa).
    --
    Grzegorz Krukowski