  • 1. Data: 2010-01-22 15:30:52
    Temat: teoria i praktyka - timer555
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam
    Dlaczego dla ukladu generatora przedstawionego jak ponizej na schemacie
    http://www.przeklej.pl/plik/schemat555-jpg-00089o75t
    6jo
    wypełnienie przebiegu na wysciu OUT ukladu timera w fizycznie zmontowanym
    ukladzie wynosi okolo 60%.
    Teoria i programy symulacyjne (LTSpice) pokazuja ze wypełnienie powinno
    wynosic 50%.
    O wypełnieniu decyduje tutaj tylko rezystor R2 i kondensator C2.
    Teoretycznie kondensator C2 jest ladowany przez R2 do napiecia 0,666 VCC a
    nastepnie rozladowywany przez ten sam rezystor R2 do wartosci 0,333 Vcc wiec
    wypelnienie powinno wynosic 50%.
    Dlaczego wiec w zmontowanym ukladzie wypelnienie wynosi 60%. Tolerancja
    elementow C2 i R2 nie da az tak znacznego bledu.

  • 2. Data: 2010-01-22 15:43:49
    Temat: Re: teoria i praktyka - timer555
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "roxy" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Dlaczego wiec w zmontowanym ukladzie wypelnienie wynosi 60%. Tolerancja
    > elementow C2 i R2 nie da az tak znacznego bledu.

    W tolerancji C2 i R2 niczego się nie doszukasz, bo jaka by nie była to i tak
    wypełnienie powinno być 50%.
    Ja bym szukał przyczyny w zmianie napięcia zasilania pod wpływaem
    przełączanego obciążenia.
    P.G.

  • 3. Data: 2010-01-22 16:43:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl>
> [...]
    > była to i tak wypełnienie powinno być 50%.
    > Ja bym szukał przyczyny w zmianie napięcia zasilania pod wpływaem

    ewentualnie w niskim napieciu zasilania w ogole i duzym wplywie
    spadkow napiecia na stopniu wyjsciowym - zmierzyc dokladnie
    napiecia na wyjsciu w obu stanach.

    J.

  • 4. Data: 2010-01-23 05:39:58
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >

    > ewentualnie w niskim napieciu zasilania w ogole i duzym wplywie spadkow
    > napiecia na stopniu wyjsciowym - zmierzyc dokladnie napiecia na wyjsciu

    Cześć!
    Miałem podobne problemy przy prostym migaczu na NE555. Miał migać dwiema
    diodami LED na przemian, co jedną sekundę. W sumie czas świecenia obu
    diod zgadzał się ale nie było pełnej symetrii - nie było idealnego
    podziału. Gołym okiem było widać tą asymetrię. Poddałem się i zrobiłem
    migacz na dwóch tranzystorach, który miał idealną symetrię.
    Czemu w ogóle o tym wspominam, choć nie potrafię podać rozwiązania?
    Dlatego że zasilanie miało pochodzić z baterii 9V. Diody pobierały około
    10mA. Naraz świeciła tylko jedna. Układ sprawdzałem na zasilaczu i potem
    na nowej, alkalicznej baterii. Ani to niskie napięcie, ani brak
    wydajności prądowej ze źródła. Czy powodem mogło być zasilanie diod
    bezpośrednio z wyjścia układu (wiadomo, przez rezystor) a nie przez
    dodatkowy tranzystor? Tego nie sprawdziłem, bo wydawało mi się, że tyle
    może dawać.
    Maciek

  • 5. Data: 2010-01-23 06:25:03
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    > ewentualnie w niskim napieciu zasilania w ogole i duzym wplywie spadkow
    > napiecia na stopniu wyjsciowym - zmierzyc dokladnie napiecia na wyjsciu w
    > obu stanach.
    >
    > J.

    Progi przelaczania wynosza zawsze 0.666VCC i 0,333VCC wiec zmiana napiecia
    zasilania niw wplywa na wypelnienie.
    Jedynie co mi przychodzi do glowy to to ze C2 jest ladowany nie pradem
    ograniczonym przez R2 z wyjscia NE555 na ktorym jest o okolo 1,4V napiecie
    niższe od VCC.
    Czyli ładowanie jest C2 jest wolniejsze niż jego rozładowanie. Ale to znowu
    tylko moja teoria - niekoniecznie musi sie zgadzac z praktyka.

  • 6. Data: 2010-01-23 10:13:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 23 Jan 2010 07:25:03 +0100, roxy wrote:

> [...]
    >niższe od VCC.
    >Czyli ładowanie jest C2 jest wolniejsze niż jego rozładowanie.

    O to to to - o to mi wlasnie chodzilo.

    J.

  • 7. Data: 2010-01-23 10:45:07
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Progi przelaczania wynosza zawsze 0.666VCC i 0,333VCC wiec zmiana napiecia
    > zasilania niw wplywa na wypelnienie.

    Zmiana napięcia zasilania między ładowaniem i rozładowaniem jak najbardziej
    wpływa na wypełnienie.
    Dla uproszczenia załóżmy, że w jednym stanie Vcc=6, a w drugim Vcc=9.
    Gdy Vcc=6 C2 się rozładowuje - próg jest 2V. Po zmianie stanu C2 się ładuje,
    ale Vcc skacze do 9V. Próg ładowania będzie 6V. Więc na C2 napięcie pływa od
    2V do 6V. Rozładowanie od 6V do 2V ze źródła 0V przez R2 oznacza
    rozładowanie od pewnego U(6V) do U/3 (2V). Ta 1/3 decyduje o czasie
    rozładowania. Ładowanie od 2V do 6V ze źródła 9V odpowiada rozładowaniu od
    9-2=7V do 9-6=3V a więc do 3/7 pierwotnego napięcia.
    Czasy będą jednakowe jeśli 1/3=3/7 a to chyba nie jest prawda.

    > Jedynie co mi przychodzi do glowy to to ze C2 jest ladowany nie pradem
    > ograniczonym przez R2 z wyjscia NE555 na ktorym jest o okolo 1,4V napiecie
    > niższe od VCC.

    To zdanie nie jest 100% jasne. Oczywiście niesymetria Uwy względem Vcc
    wpłynie na niesymetrię wypełnienia. Zastosowanie 555 CMOS może dać poprawę.

    P.G.

  • 8. Data: 2010-01-23 10:54:58
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyjścia układu (wiadomo, przez rezystor) a nie przez dodatkowy tranzystor?
    > Tego nie sprawdziłem, bo wydawało mi się, że tyle może dawać.

    Ile może dawać, a jakie jest wtedy napięcie na wyjściu to dwie różne sprawy.
    Obciążenie wyjścia jak najbardziej mogło i prawie na pewno było przyczyną.
    Ostatni bipolarny 555 użyłem ze 20 lat temu i zapomniałem, że bipolarne w
    ogóle istnieją. Nie chce mi się sprawdzać, ale CMOS-owe (słabo obciążone)
    mają pewnie znacznie lepszą symetrię napięć.
    P.G.