  • 1. Data: 2010-01-22 13:59:32
    Temat: Spawarka domowa
    Od: "Artur\(m\)" <m...@i...pl>

    Zauważyłem w nieprzebranych zasobach piwnicznych
    sporą ilość traf toroidalnych.
    Kiedyś (raczej dawno:)) myślałem, aby zrobić sobie prostą niewielką
    spawarkę.
    Czy połączenie "szeregowo-równolegle 10 (maybe more), 200W trafek" da
    pozytywny efekt?
    A leży sobie taka ilość 12V. Czy "twarda" charakterystyka toroidu
    przeszkadza?
    Raczej z ciekawości pytam, bo raczej wydam "300 stówy", niż wezmę się za
    dłubanie (takie czasy:)).

    Artur(m)

  • 2. Data: 2010-01-22 14:48:11
    Temat: Re: Spawarka domowa
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > przeszkadza?
    > Raczej z ciekawości pytam, bo raczej wydam "300 stówy", niż wezmę się za

    Jak to ma być spawarka do spawania elektrodami otulonymi to twarda
    charakterystyka bardzo przeszkadza. Bez obciążenia ma być ponad 60V pod
    obciążeniem od kilkunastu do jakiś trzydziestu woltów. Zależy to do grubości
    elektrody czyli od prądu, od odległości elektrody od materiału. Przy opadającej
    charakterystyce jaką ma transformator spawalniczy jest coś takiego jak
    samoregulacja łuku. Przy płaskiej charakterystyce elektroda otuloną tylko
    maszyna może spawać bo człowiek nie potrafi z tak dużą precyzją utrzymać
    odległości elektrody od materiału.

  • 3. Data: 2010-01-23 14:38:01
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 22/01/2010 14:48, kogutek wrote:
    > Jak to ma być spawarka do spawania elektrodami otulonymi to twarda
    > charakterystyka bardzo przeszkadza. Bez obciążenia ma być ponad 60V pod
    > obciążeniem od kilkunastu do jakiś trzydziestu woltów.

    OIDP to napiecie spawania powinno byc 24+0.02*I [V].

    --
    Jerry1111

  • 4. Data: 2010-01-23 15:10:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Saturday, January 23, 2010, 3:38:01 PM, you wrote:

    > OIDP to napiecie spawania powinno byc 24+0.02*I [V].

    Jasne. I spawasz z amperomierzem i woltomierzem pod ręką oraz na
    bieżąco sterujesz spawarką i długością łuku, żeby dokładnie takie
    napięcie uzskać...

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-01-23 19:31:45
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/01/2010 15:10, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jasne. I spawasz z amperomierzem i woltomierzem pod ręką oraz na
    > bieżąco sterujesz spawarką i długością łuku, żeby dokładnie takie
    > napięcie uzskać...

    Jeden z podstawowych wzorow do spawania (nie, spawarki do spawania plotu
    tego nie spelniaja).

    Jesli zrodlo bedzie mialo taka charakterystyke, to jestes w samym srodku
    zjawiska samoregulacji luku dla elektrod (i tu moge nie pamietac) 3.2 i 4mm.

    I po cholere ironia? Skoro to dziala w tysiacach egzemplarzy to chyba
    prawde pisze? Chyba ze to nie ironia i masz patent jak zmusic dowolna
    spawarke do zmiany jej ch-ki przy pomocy rzeczonego woltomierza i
    amperomierza?

    --
    Jerry1111

  • 6. Data: 2010-01-23 20:53:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Saturday, January 23, 2010, 8:31:45 PM, you wrote:

> [...]
    > prawde pisze? Chyba ze to nie ironia i masz patent jak zmusic dowolna
    > spawarke do zmiany jej ch-ki przy pomocy rzeczonego woltomierza i

    A potrafisz zmusić _dowolnego_ _spawacza_ do utrzymania takiej
    długości łuku, żeby spełniać cudowny wzór? Bo ja sobie tego nie
    wyobrażam.

    Całkowicie pomyliłeś piękną teorię z praktyką.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-01-23 21:31:20
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/01/2010 20:53, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Jerry1111,
    > A potrafisz zmusić _dowolnego_ _spawacza_ do utrzymania takiej
    > długości łuku, żeby spełniać cudowny wzór? Bo ja sobie tego nie
    > wyobrażam.

    Wzor jest spelniony przy kazdej dlugosci luku (przydaje sie
    zabezpieczenie zeby nie 'wyciagac' luku ponad 40V, chociaz czasami
    potrzeba wiekszego napiecia przy specyficznych spawach). Spawacz
    dlugoscia luku reguluje sobie moc, czyli z grubsza mowiac glebokosc
    wtopienia.

    > Całkowicie pomyliłeś piękną teorię z praktyką.

    Skoro tak myslisz, to sprobuj spawac spawarka _znacznie_ odbiegajaca od
    tej ch-ki.

    --
    Jerry1111

  • 8. Data: 2010-01-23 21:42:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jerry1111,

    Saturday, January 23, 2010, 10:31:20 PM, you wrote:

> [...]
    > potrzeba wiekszego napiecia przy specyficznych spawach). Spawacz
    > dlugoscia luku reguluje sobie moc, czyli z grubsza mowiac glebokosc

    Czyli - Twoim zdaniem, zwiększanie długości łuku, powoduje
    automagiczne zwiększanie prądu?

    > Skoro tak myslisz, to sprobuj spawac spawarka _znacznie_ odbiegajaca od
    > tej ch-ki.

    Praktycznie każda spawarka ma charakterystykę znacznie odbiegającą od podanego
    przez Ciebie wzoru. Spawarką z podaną przez Ciebie charakterystyką nie
    zajarzysz łuku i go nie utrzymasz. Do utrzymania łuku konieczna jest
    dodatnia i dość wysoka rezystancja źródła a Twój wzór zakłada
    dynamiczną rezystancję źródła ujemną.

    Tak, jak napisałem poprzednio: całkowicie pomyliłeś piękną teorię z praktyką.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2010-01-23 23:10:31
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 23/01/2010 21:42, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Tak, jak napisałem poprzednio: całkowicie pomyliłeś piękną teorię z praktyką.

    Mozesz sie tego dowiedziec na 2 sposoby:
    1. Poszukaj se publikacji (polskich) n/t spawania MMA (powinienes tam
    znalezc _praktyczne_ doswiadczenia i pomiary).
    2. Wez _dobrego_ spawacza, zrodlo o regulowanej ch-ce, kaz mu spawac i
    podlacz se oscyloskop zeby widziec i prad, i napiecie. Jak bedziesz
    zmienial ch-ke to kaz mu mowic kiedy zaczyna byc dobrze.

    Zrobisz, zrozumiesz, bo naprawde mam wrazenie ze teoretyzujesz. Nie chce
    sie tu licytowac 'co kto kiedy ile zrobil albo nie' bo to nie o to chodzi.

    Dla mnie EOT.

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2010-01-23 23:20:20
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@t...much.spam.com>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Czyli - Twoim zdaniem, zwiększanie długości łuku, powoduje
    > automagiczne zwiększanie prądu?

    Nie znam się na spawaniu, ale łuk elektryczny ma ujemną rezystancję
    (dlatego np. świetlówki pracują z dławikiem). Jeśli przez oddalanie
    elektrody obniżamy natężenie, to napięcie będzie rosło.