  • 1. Data: 2014-02-28 09:59:18
    Temat: ..ujowy prąd na wsi, co robić?
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Witam!
    Mam działkę z domkiem na wsi w pobliżu dwóch dużych miast. Ale wystarczyło
    kilka kilometrów (od miasta) aby cała siec energetyczna była do kitu. Co
    burza to przerwa prądu, co wiatr zawieje to dzieja się "cuda". A to ptak
    zewrze druty swoim martwym już ciałem (ostatnio bocian spowodował
    wielogodzinna awarie pradu), a to mokre liscie i gałezie rosnacych przy
    linii przesyłowej zwierają druty. Hitem jest prąd w sieci o napięciu chyba
    110 V albo mniej. Zwykłe zarówki ledwo się palą, TV jesli jest na
    nieszczescie wtedy włączony jakos tak dziwnie niby buczy, żarówki kompaktowe
    potrafią się uszkodzić (ostanio uwalila sie przetwornica w jednej). Pytanie
    jak zabezpieczyć się przed uszkodzeniem sprzętu gdy wystąpi awaria w sieci i
    zamiast około 230 V jest tam powiedzmny 110 V albo mniej. Czy są jakies
    gotowe zabepieczenia (niezbyt drogie), czy też trzeba samemu kombinować?

    Bedę wdzieczny za odpowiedz!

    pozdrawiam - Janusz

  • 2. Data: 2014-02-28 10:22:17
    Temat: Re: ..ujowy prąd na wsi, co robić?
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 28.02.2014 o 09:59 sofu <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > powiedzmny 110 V albo mniej. Czy są jakies gotowe zabepieczenia (niezbyt
    > drogie), czy też trzeba samemu kombinować?

    Duży UPS online, bateria aku, ale to trochę będzie kosztowało. Online
    dlatego że on wtedy "odśmieci" ci to co będziesz w gniazdku miał. Aby
    obniżyć koszty to dobrze by było wydzielić w domu obwód i tylko do niego
    podłączyć upsa i najwrazliwsze odbiorniki energi. Wszystkie pozostałe
    prądążerne podłaczyć poza ups-em.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2014-02-28 10:30:39
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-02-28 09:59, sofu pisze:
> [...]
    > powiedzmny 110 V albo mniej. Czy są jakies gotowe zabepieczenia (niezbyt
    > drogie), czy też trzeba samemu kombinować?

    ile to jest "niedrogie"?

    http://allegro.pl/ups-apc-smart-ups-rt-3000-fv-gw-kr
    k-zobacz-i3996417330.html

    albo większy, w zalezności od potrzeb. ale zawsze z "double conversion,
    online". podniesie napięcie w razie wroga w rozsądnych granicach, jak
    spadnie za bardzo, pojedzie z baterii.

    @

  • 4. Data: 2014-02-28 11:07:59
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-28 10:22, janusz_k pisze:
> [...]
    > obniżyć koszty to dobrze by było wydzielić w domu obwód i tylko do niego
    > podłączyć upsa i najwrazliwsze odbiorniki energi. Wszystkie pozostałe

    Zawsze też można kupić samą przetwornicę UPS-a (lub UPS z padniętymi
    akumulatorami) i podeprzeć ją akumulatorami samochodowymi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2014-02-28 11:16:50
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

> [...]
    > wystarczyło kilka kilometrów (od miasta) aby cała siec energetyczna była
    > do kitu. Co burza to przerwa prądu, co wiatr zawieje to dzieja się

    Zgłaszałeś do ZE?
    U rodziców notorycznie spadało do 200-208V i bardzo nierówno rozkładało
    na fazach. Coś niby na bieżąco poprawiali, a po kilku latach wymienili
    transformator, zrobili jakieś modernizacje linii i problemy znikły.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2014-02-28 11:31:08
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości
    W dniu 28.02.2014 o 09:59 sofu <m...@o...pl> pisze:

    >Duży UPS online, bateria aku, ale to trochę będzie kosztowało. Online
    >dlatego że on wtedy "odśmieci" ci to co będziesz w gniazdku miał.

    Online jest dla bogatych bo solidny sprzęt na potrzeby własne potrafi
    kotłować nawet kilka setek watów. A to w koszcie/mc prądu dla domku przy
    pracy non stop jest b. znaczące.

    Łukasz

  • 7. Data: 2014-02-28 11:45:53
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > Zawsze też można kupić samą przetwornicę UPS-a (lub UPS z padniętymi
    > akumulatorami) i podeprzeć ją akumulatorami samochodowymi.

    Tak się robi jak jest w pomieszczeniu wentylacja.
    Problem, że online chodzą z dużą ilością baterii w szeregu.
    APC RT 3-5 kVA 16 szt. RT 10 kVA 32 sztuki.

    Łukasz

  • 8. Data: 2014-02-28 11:59:34
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-02-28 11:45, Ukaniu pisze:

    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Tak się robi jak jest w pomieszczeniu wentylacja.
    > Problem, że online chodzą z dużą ilością baterii w szeregu.
    > APC RT 3-5 kVA 16 szt. RT 10 kVA 32 sztuki.

    Racja.
    Ja pomyślałem najpierw o Fideltronikach - one są zasilane 48V, czyli 4 w
    szereg. Można w nich zdefiniować próg przełączania na aku.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2014-02-28 12:31:31
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 28.02.2014 o 11:31 Ukaniu <l...@g...pl> pisze:

> [...]
    >
    > Online jest dla bogatych bo solidny sprzęt na potrzeby własne potrafi
    > kotłować nawet kilka setek watów. A to w koszcie/mc prądu dla domku przy

    Masz rację ale skoro on ma taki syf w sieci to offlinowy i tak się będzie
    non stop przełączał na baterie co spowoduje że szybciej padnie on jak i
    aku,
    onlinowemu to nie robi różnicy.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2014-02-28 13:41:58
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

> [...]
    >Masz rację ale skoro on ma taki syf w sieci to offlinowy i tak się będzie
    >non stop przełączał na baterie co spowoduje że szybciej padnie on jak i

    Ja nie neguje zalet bo to jest naprawdę dobre rozwiązanie. Przy bardzo złej
    sieci w zasadzie idealne ale niestety kosztowne jeśli chodzi o ilość
    baterii, straty i obsługe.
    Ja bym szedł w strone małych używanych onlineów tylko na krytyczne obwody
    wyłączanych wraz z odbiorem.
    Na całość najtańsza nowa 20kva z baterią ok 20 tys PLN netto. Do tego
    miesięcznie dodatkowo min 250 za prąd. Za 5 lat nowe baterie za 10 tys i
    przegląd.

    Łukasz