  • 1. Data: 2010-02-28 21:04:27
    Temat: uszkodzony kwarc?
    Od: ColdFire <r...@n...gov>

    Witam
    Czy typowy kwarc zegarkowy ~32kHz może się uszkodzić od upadku PCB, na
    której jest przylutowany? Miałem właśnie taką sytuację, patrzę, mierzę i
    wszystko wskazuje na to, że kwarc przestał działać...

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2010-02-28 21:06:55
    Temat: Re: uszkodzony kwarc?
    Od: ColdFire <r...@n...gov>

    Dodam jeszcze, że mierzę tylko czy połączenia nie są przerwane. Niby mam
    częstotliwościomierz w multimetrze, ale jakoś nie mam do niego zaufania.
    Pokazuje mi koło 50Hz - a z taką mniej więcej częstotliwością pracują
    LEDy w układzie.

  • 3. Data: 2010-02-28 22:17:51
    Od: "Krzysiek AV" <a...@a...pl>

    > Czy typowy kwarc zegarkowy ~32kHz może się uszkodzić od upadku PCB, na
    _________________________

    Tak, potwierdzeniem tego sa czeste uszkodzenia kwarcow w odbiornikach modeli
    latajacych po upadku na ziemie, na forum modelarskim pfmrc.pl jest to
    opisywane.

    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-02-28 22:19:02
    Od: Konop <k...@g...pl>

    ColdFire pisze:
> [...]
    > częstotliwościomierz w multimetrze, ale jakoś nie mam do niego zaufania.
    > Pokazuje mi koło 50Hz - a z taką mniej więcej częstotliwością pracują

    Multimetrowe częstotliwościomierze z reguły pokazują 50Hz ;)... i to nie
    ze względu na obecność diod LED, ale ze względu na wszędobylski BRUM.
    Jeśli podłaczasz multimetr do wysokiej impedancji, to będzie łapał
    50Hz... A odpowiadając na Twoje pytanie - tak, kwarc może się uszkodzić
    na skutek upadku... nie jest to drogi element, więc jeśli nie rzucają Ci
    się w oczy inne uszkodzenia, to zacznij od jego wymiany ;)...

    PS 50Hz dla LEDów to trochę mało... Jeśli nie będą w centrum pola
    widzenia to możesz dostrzec, że mrugają... poza tym, potrząśnij płytką z
    włączonymi LEDami i popatrz się ;)... najlepiej przy słabym oświetleniu
    zewnętrznym...

    Konop

  • 5. Data: 2010-03-01 16:43:49
    Od: ColdFire <r...@n...gov>

    Konop pisze:

> [...]
    > na skutek upadku... nie jest to drogi element, więc jeśli nie rzucają Ci
    > się w oczy inne uszkodzenia, to zacznij od jego wymiany ;)...

    Wymieniłem i działa. Dzięki koledzy za pomoc!
    Ciekawostka - kwarc ten podłączony jest do atmegi8. Na początku, jak po
    wymianie kwarcu, był za blisko procka - układ chodził za szybko.
    Wygiąłem nóżki w stronę od procesora i jak ręką odjął...

    Właśnie ten efekt fajnie wygląda :)

    Pozdrawiam!

  • 6. Data: 2010-03-01 20:08:50
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    > Ciekawostka - kwarc ten podłączony jest do atmegi8. Na początku, jak po
    > wymianie kwarcu, był za blisko procka - układ chodził za szybko. Wygiąłem
    > nóżki w stronę od procesora i jak ręką odjął...

    A ustawiłeś CKOPT na zero w procu? Jak jest na jeden to za szybko z reguły
    chodzi lub nie chodzi wcale.

    Piotrek

  • 7. Data: 2010-03-01 20:32:57
    Od: ColdFire <r...@n...gov>

    ulyssess pisze:

    > A ustawiłeś CKOPT na zero w procu? Jak jest na jeden to za szybko z reguły
    > chodzi lub nie chodzi wcale.

    Nie ustawiłem, ale właśnie zacząłem czytać dokumentację. Dzięki za
    podpowiedź.