  • 1. Data: 2010-02-28 21:39:00
    Temat: Powolność programatora STK500v2
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Witam
    Od jakiegoś czasu używam programatorka z USB zakupionego na allegro.
    Emuluje on STK500v2. Flash AVR-ka programuje się błyskawicznie, ale
    eeprom koszmarnie wolno. Przykładowo 20kB flasha - 6,2s a jedyne 418
    bajtów eepromu ponad 40 sekund !!!. Czy to "urok" wszystkich STK500 czy
    tylko tego jednego ? Sklecone na szybko usbasp programuje bez porównania
    szybciej.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 2. Data: 2010-03-01 19:59:58
    Temat: Re: Powolność programatora STK500v2
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-02-28 22:39, Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > bajtów eepromu ponad 40 sekund !!!. Czy to "urok" wszystkich STK500 czy
    > tylko tego jednego ? Sklecone na szybko usbasp programuje bez porównania

    Powinno być znacznie szybciej. Poszukaj w archiwum grupy, w zeszłym roku
    był wątek o wydajności programowania AVRów różnymi programatorami.
    Wyszło na to, że im nowszy wynalazek Atmela tym szybszy - wygrały wtedy
    chyba AVR One oraz ISP mkII.

    Sprawdź przy okazji, co masz w środku programatora. Jeżeli popierdułkę w
    rodzaju USB obsługiwanego programowo przez AVRa (z prędkością LowSpeed
    czyli 1,5Mbps) to nic dziwnego. Ja mam klona gadającego jak STK500v2 ale
    na pokładzie jest układ FT232 i śmiga na 12Mbps. Ale to i tak wolno w
    miarę działa (w stosunku do wydajności programowania ograniczanej przez
    sam programowany AVRek) ze względu na algorytm STK500v2, zakładający
    m.in. komunikację z pecetem na 115200 bps przez "wirtualny" COM oraz
    mały bufor programowania (częste małe paczki danych i potwierdzenia do
    przesyłania z/do peceta).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2010-03-01 21:34:09
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:

> [...]
    > m.in. komunikację z pecetem na 115200 bps przez "wirtualny" COM oraz
    > mały bufor programowania (częste małe paczki danych i potwierdzenia do

    Właśnie mam wręcz przeciwnie i to mnie dziwi. Popierdułka sklecona na
    szybko z programowym USB (usbasp na ATmega8) popindala jak mały
    samochodzik, a klon z FT232 tak się ślimaczy ale tylko przy
    programowaniu eepromu. Programatorek to AVR PROG z firmy SIBIT. Teraz
    patrzę, że jest nowy firmware. Spróbuję zaaplikować i zobaczymy :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2010-03-02 00:18:36
    Od: rock <f...@g...com>

    Jeśli chodzi o programowanie EEPROM z poziomu nowszych AVR Studio
    to niestety tak będzie. Trochę szybciej (tak gdzieś z 50%) będzie z
    poziomu AVR DUDE.
    Po prostu Atmel w swoim środowisku stosuje z zapasem zalecane
    odstępy czasowe (Twd_eeprom) między kolejnymi bajtami podczas zapisu
    do pamięci EEPROM.
    To że USBASP zakaszania podczas zapisu do eeprom-u wynika tylko z
    niefrasobliwości
    twórców oprogramowania obsługującego ten standard.

    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2010-03-02 08:00:08
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 28 Feb 2010 22:39:00 +0100, Grzegorz Kurczyk wrote:
    >Emuluje on STK500v2. Flash AVR-ka programuje się błyskawicznie, ale
    >eeprom koszmarnie wolno. Przykładowo 20kB flasha - 6,2s a jedyne 418
    >bajtów eepromu ponad 40 sekund !!!.

    A sprawdzales czy to kazy bajt dlugo, czy czeka 39s, i dopiero zaczyna
    programowac ?
    Ewentualnie odwrotnie - programuje w sekunde, a potem czeka.

    Moze byc jakis problem z emulacja przerwan ..

    J.

  • 6. Data: 2010-03-02 08:27:06
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik rock napisał:
> [...]
    > niefrasobliwości
    > twórców oprogramowania obsługującego ten standard.

    To ze straaaaasznym zapasem. Wg specyfikacji Atmel zaleca 9ms. Dajmy dwa
    razy tyle plus dwie do równego rachunku czyli 20ms. Z tego wynika, że te
    400 bajtów powinno się zaprogramować w czasie ok 8s a nie 40s !
    Równoległy STK200 na kilku opornikach lub buforze też pocinał sporo
    szybciej :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2010-03-02 09:03:34
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Autopoprawka.
    Odpowiadam sam sobie :-)
    Problem dotyczy systemu Linux. Pod WinXP jest ok. Podejrzewam kwestię
    konfiguracji /dev/ttyUSB0

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 8. Data: 2010-03-02 22:22:59
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-02 10:03, Grzegorz Kurczyk pisze:

    > Autopoprawka.
    > Odpowiadam sam sobie :-)
    > Problem dotyczy systemu Linux. Pod WinXP jest ok. Podejrzewam kwestię
    > konfiguracji /dev/ttyUSB0

    Miło wiedzieć. Też mam ten USBowy programator firmy SIBIT i żadnych
    problemów (pod WinXP). Czy nowy firmware coś zmienia szczególnego?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2010-03-02 22:49:10
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Adam Dybkowski napisał:

    > Miło wiedzieć. Też mam ten USBowy programator firmy SIBIT i żadnych
    > problemów (pod WinXP). Czy nowy firmware coś zmienia szczególnego?

    Niestety pod Linuxem nadal to samo. Coś musi być z obsługą FTDI pod
    linuxem. Nie wgrywałem żadnych specjalnych sterowników. Linux
    (Ubuntu9.10) sam wykrył programator jako /dev/ttyUSB0 i tak ustawiłem
    avrdude. Ruszyło od pierwszego kopa, ale właśnie z taką niespodzianką.
    Coś mi się wydaje, że problem jest związany z buforowaniem w FTDI.
    Podczas programowania eepromu lecą krótkie paczki (programowanie bajt po
    bajcie). Przy programowaniu flascha lecą całe strony i bufor FTDI szybko
    się zapełnia i dane szybko pojawiają się po stronie RS-a.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 10. Data: 2010-03-03 23:44:44
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-03-02 23:49, Grzegorz Kurczyk pisze:

> [...]
    > bajcie). Przy programowaniu flascha lecą całe strony i bufor FTDI szybko
    > się zapełnia i dane szybko pojawiają się po stronie RS-a.

    W sterowniku dla Windows jest okienko ustawień zaawansowanych, gdzie
    można m.in. zmniejszyć czas oczekiwania przed wysłaniem danych (gdy
    bufor nie jest zapełniony, standardowo 16ms a minimalnie 1ms). Może masz
    gdzieś też upchnięte podobne ustawienia w Linuxie, albo można jest
    ustawić niestandardowym ioctl'em? Wtedy nie problem dodać to nawet w
    źródłach avrdude.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/