  • 1. Data: 2012-04-19 21:15:13
    Temat: winXP na ssd
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    witam

    http://www.proline.pl/?p=PTL1-25SAT3-64G
    czy na tym dysku może bez specjalnej szkody(przyśpieszonego zgonu) być
    zainstalowany windows XP?(wyłączona pamięć wirtualna/plik wymiany/czy
    jak tam się nazywa).
    Nie da się kupić innego windowsa bo zleceniodawca jest upartym emerytem
    i na dodatek trzeba go kochać.
    Da się kupić inny dysk, ale.... teraz było 40GB i wystarczyło, więc za
    tą samą (podobną) kasę lepiej jest kupić szybszy niż większy dysk.

    ToMasz

  • 2. Data: 2012-04-19 22:50:22
    Temat: Re: winXP na ssd
    Od: p0li <p...@a...SCHNITT.pl>

    T->Dnia 2012-04-19 21:15:13 niejaki ToMasz napisał:
> [...]
    > Da się kupić inny dysk, ale.... teraz było 40GB i wystarczyło, więc za
    > tą samą (podobną) kasę lepiej jest kupić szybszy niż większy dysk.

    można

    mam xp od 2 lat na ssd (wyłaczony swap) żadnych poblemów

    --
    P0zdrawiam
    p0li p0li(at)poczta.onet.pl

  • 3. Data: 2012-04-20 02:31:49
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-04-19 21:15, ToMasz pisze:
    > http://www.proline.pl/?p=PTL1-25SAT3-64G
    > czy na tym dysku może bez specjalnej szkody(przyśpieszonego zgonu) być
    > zainstalowany windows XP?(wyłączona pamięć wirtualna/plik wymiany/czy
    > jak tam się nazywa).

    Część oprogramowania tego nie lubi i potrafią przez to pojawiać się
    trudne do zdiagnozowania niestabilności. IMHO warto jednak zostawić
    sobie te 512 MB swapa.
    BTW:
    Będzie drugi dysk na TEMP? Jak nie i chcesz oszczędzać SSD to warto
    wrzucić sobie katalog TEMP i małego swapa na RAMdysk przy dzisiejszych
    cenach pamięci. Bardzo fajnie sprawdza się DataRAM Ramdisk - potrafi
    zrobić użytek z RAM >3GB nawet pod windows 32bit, ładnie (wcześnie na
    etapie rozruchu) startuje sterownik i spokojnie może służyć do TEMPA.

    > Nie da się kupić innego windowsa bo zleceniodawca jest upartym emerytem
    > i na dodatek trzeba go kochać.

    Klient nasz Pan :) Koniec końców zleceniodawca wie najlepiej, co
    najwyżej można mu wskazać inne możliwości wyboru. Wbrew pozorom to nie
    jest tak bez sensu - trudno polecać komuś wyłożenie ~750 zł na system
    tylko z powodu gorzej działających pod XP dysków SSD za ~270 zł.
    I tak zmieni przy okazji zmiany sprzętu, wtedy pewnie weźmie OEM a nie
    BOX, więc wyjdzie połowa tej kwoty - na dzisiejszy SSD wystarczy
    i jeszcze zostanie.

    > Da się kupić inny dysk, ale.... teraz było 40GB i wystarczyło, więc za
    > tą samą (podobną) kasę lepiej jest kupić szybszy niż większy dysk.

    Ale po co jak wystarcza. Sam jestem zwolennikiem na dziś kupowania
    małych (64GB) dysków pod sam system i najczęściej uruchamiane aplikacje
    zyskujące najwięcej z niskiego czasu dostępu SSD, a reszta na RAID
    (jakoś nie wyobrażam sobie przerzucania dziesiątek GB np: przy edycji
    wideo gdzie przed wypluciem pliku wynikowego często tworzy się
    kilkanaście/dziesiąt wersji roboczych pliku mającego na początku i
    kilkanaście GB (karty BlackMagic nie mają najlepszej kompresji na etapie
    roboczym.
    Przy cenie ~270 zł za 64GB SSD na system powoli można pogodzić się z tym
    że to produkt "o ograniczonej przydatności do spożycia" - jak padnie na
    gwarancji to OK, jak po to trudno - SSD na system nie kosztuje już >1000
    zł. No i robić backupy, ale to nie zależy od dysku - przy RAID0 czy
    nawet 10 też trzeba.

    --
    /MB

  • 4. Data: 2012-04-20 10:46:14
    Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    "Michal" <u...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > sensu - trudno polecać komuś wyłożenie ~750 zł na system tylko z powodu gorzej
    > działających pod XP dysków SSD za ~270 zł.

    w kwestii formalnej - czemu ~750 a nie 75000?

  • 5. Data: 2012-04-20 19:58:45
    Od: "Yakhub" <y...@g...pl>

    Co prawda trochę OT, ale pozwolę sobie wtrącić swoje 3gr:

    Użytkownik "Michal" napisał w wiadomości grup

    > Część oprogramowania tego nie lubi i potrafią przez to pojawiać się trudne
    > do zdiagnozowania niestabilności.

    Potwierdzam.

> [...]
    > zrobić użytek z RAM >3GB nawet pod windows 32bit, ładnie (wcześnie na
    > etapie rozruchu) startuje sterownik i spokojnie może służyć do TEMPA.

    Owszem, działanie RAMdysku jest nie do przecenienia - system działa istotnie
    szybciej.
    Szczególnie wyraźny efekt jest, jeżeli wrzucimy na niego swap przeglądarki -
    Firefox dostaje potężnego kopa.

    ALE

    Raz na kilkadziesiąt (?) uruchomień sterownik nie zdąży się załadować, a
    system już chce z TEMPa korzystać. W efekcie robi się z systemem coś
    strasznie dziwnego.
    Zdarzyło mi się to 2 razy i skutecznie zniechęciło mnie do tego rozwiązania.
    Ale może to ja miałem pecha.

    --
    /MB

  • 6. Data: 2012-04-23 11:40:18
    Od: Rafal <b...@N...gazeta.pl>

    Yakhub wrote:

> [...]
    > strasznie dziwnego.
    > Zdarzyło mi się to 2 razy i skutecznie zniechęciło mnie do tego rozwiązania.

    tak jest na WinXP.
    Na Win7 problem już nie występuje.

    Warto też zwrócić uwagę, że RAMDysk, a ściślej jego działania
    dyskowe bardzo obciążają procesor. (HDD, czy SSD nie obciąża
    procesora).
    W niektórych aplikacjach tych które ze względu duże zapotrzebowanie
    na RAM wymuszają działanie SWAP i przy okazji coś liczą może być tak,
    że RAM dysk zwyczajnie spowolni ich pracę.

  • 7. Data: 2012-04-25 18:45:40
    Od: <news>

    Użytkownik "Rafal" napisał:
    > Warto też zwrócić uwagę, że RAMDysk, a ściślej jego
    > działania dyskowe bardzo obciążają procesor.

    Faktycznie, ciekawe dlaczego RAMdysk tak obciąża procesor a sam RAM tego
    procesora nie obciąża?

  • 8. Data: 2012-04-25 19:15:25
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-04-25 18:45, news wrote:

    > Faktycznie, ciekawe dlaczego RAMdysk tak obciąża procesor a sam RAM tego
    > procesora nie obciąża?

    Może poprzednikowi chodziło o to, że wykorzystując ramdysk w 100%
    (wydajność) obciążenie procesora jest większe niż w przypadku dysku
    HDD/SSD, tyle że ram ma wielokrotnie większa przepustowość. Innymi słowy
    przy transferach na poziomie SSD różnica pomijalna, jeżeli zaś coś jest
    10x szybsze, to i 10x szybciej skonczy operacje odczyt/zapis, także
    nawet jak wygeneruje pik obciazenia CPU nie bedzie to specjalnie zauwazone.

  • 9. Data: 2012-04-25 19:36:42
    Od: <news>

    Użytkownik "Rafal Lukawski" napisał:
> [...]
    > coś jest 10x szybsze, to i 10x szybciej skonczy operacje odczyt/zapis,
    > także nawet jak wygeneruje pik obciazenia CPU nie bedzie

    Nie nie, operacje kopiowania/kasowania do ramdysku nie wiedzieć czemu
    strasznie obciążają procesor!
    Na dodatek obciążenie to wcale nie ustaje zaraz po ustaniu
    kopiowania/kasowania ale trwa jeszcze długo po tym opadając powoli,
    strasznie to dziwne, czyżby to był efekt kiepskiego darmowego sterownika
    ramdysku?
    Nie za bardzo wiem jak sprawdzić efekt kopiowania do samego RAMu bo bym
    porównał, ale kopiowanie na dysku twardym prawie nie obciąża procesora a to
    minimalne obciążenie ustaje natychmiast po zakończeniu kopiowania.
    W każdym razie ciekawa zagwozdka.

  • 10. Data: 2012-04-25 19:42:13
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-04-25 19:36, news wrote:

> [...]
    > porównał, ale kopiowanie na dysku twardym prawie nie obciąża procesora a
    > to minimalne obciążenie ustaje natychmiast po zakończeniu kopiowania.

    Ostatnio RamDysk uzywałem na Amidze, więc było to jakiś czas temu. Jedno
    przychodzi mi do głowy - procesor poprzez sterownik RamDrive przęłącza
    się między róznymi trybami adresowania tak by zaadresowac bezpośrednio
    okreslone miejsce pamięci fizycznej. Może to miec miejsce w systemach
    32bitowych, aczkolwiek nie chce rozsadzac, bo w wirtualnej przestrzeni
    mozna zmapowac dowolny obszar pamieci fizycznej, wiec tak czy owak
    zwiazane jest to IMHO z softem.

    Zapis na dysk wykorzystuje DMA, wiec praktycznie nie rusza CPU, co do
    ramdysku, to jaki soft do tego wykorzystujesz? Jak rozumiem XP32bit?