  • 1. Data: 2012-02-07 05:46:16
    Temat: www a platformy mobilne
    Od: gierrro <g...@g...pl>

    Tak ogólnie chciałem zapytać, bo zupełnie nie jestem zorientowany.
    Robiąc WWW zwracamy uwagę (testujemy) z 5 przeglądarek +- tam 2 wersje
    niektórych, czyli powiedzmy: mamy tam pi razy drzwi z 8 "platform" do
    przetestowania. Reszta, taka jak OS nas nie obchodzi.

    Czy w urządzeniach mobilnych jest tak samo? Też te same przeglądarki a
    rodzaj urządzenia, czy OS są bez znaczenia?

    Czy jest jakoś inaczej?

  • 2. Data: 2012-02-07 15:59:14
    Temat: Re: www a platformy mobilne
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...pl>

    W dniu 2012-02-07 06:46, gierrro pisze:
> [...]
    >
    > Czy w urządzeniach mobilnych jest tak samo? Też te same przeglądarki a
    > rodzaj urządzenia, czy OS są bez znaczenia?

    Jest inaczej. Oprócz typowych problemów, że coś może nie być w
    przeglądarce zaimplementowane lub źle działać, dochodzi Ci jeszcze masę
    problemów z usability i accessibility. Przykłady z mojego doświadczenia
    na Samsungu Galaksy Tabie:

    * Zbyt małe obszary klikalne; ciężko czasem trafić
    * Zbyt gęsto upakowane linki, np. często linki do podstron są tak gęsto
    ułożone, że nigdy nie trafisz w tę cyfrę, co chcesz.
    * Brak linku w stopce, który prowadzi do góry. Czasem trzeba się naście
    razy napracować paluchem, zanim przewinie się do samej góry.
    * Zbyt dużo flash-a. Generalnie flash "zabija" mi tab-a i tak spowalnia,
    że włączam go tylko na moje żądanie.
    * Źle lub wcale nie obsługuje się drop-down menu.

    itd...

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 3. Data: 2012-02-07 17:29:08
    Od: Mirosław Zalewski <miniopl@CUT_THIS.gmail.com>

    wtorek, 7 lutego 2012 16:59. Wielka mądrość na czytelników pl.comp.www
    spłynęła, gdy tako rzekł(a) Cezary Tomczyk:

> [...]
    > * Brak linku w stopce, który prowadzi do góry. Czasem trzeba się naście
    > razy napracować paluchem, zanim przewinie się do samej góry.

    Przy czym te punkty dotyczą jedynie urządzeń z dotykowymi wyświetlaczami.
    Telefony bez nich nie mają tego problemu, ponieważ mają normalny kursor
    którym kieruje się przy pomocy pada, odpowiednich klawiszy czy czego tam
    jeszcze. Ale -- o ile dobrze pamiętam -- pomimo istnienia kursora na obsługę
    :hover (czy innego zdarzenia MouseIn) nie ma co liczyć.
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 4. Data: 2012-02-07 22:02:37
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Tue, 07 Feb 2012 05:46:16 -0000, gierrro <g...@g...pl> wrote:

    > Czy w urządzeniach mobilnych jest tak samo? Też te same przeglądarki a
    > rodzaj urządzenia, czy OS są bez znaczenia?
    >
    > Czy jest jakoś inaczej?

    Zależy, co robisz i jak wiele urządzeń chcesz wspierać.

    Jak zwykłą stronę typu tekst + obrazki + linki i nie obchodzą cię bardzo
    przestarzałe telefony, to wystarczy przetestować w kilku reprezentacyjnych
    (iOS Safari, Opera Mini, Firefox Mobile) i można założyć, że reszta da
    radę (z wyjątkiem BlackBerry 4, ale przeglądarka w tym to i tak rupieć
    niewarty nerwów).

    Jeśli używasz masy skryptów, CSS3, multitouch i innych szeroko pojętych
    bajerów "HTML5", to niestety musisz testować najróżniejsze przeglądarki na
    różnych telefonach, bo nawet "WebKit" nie jest wszędzie taki sam i różne
    wersje są różnie zbugowane i wybrakowane.

    Poza tym jeśli chcesz wyświetlić grafiki dokładnie w skali 1:1 z pikselami
    ekranu (gdy udajesz "natywny" interfejs), to trzeba się namęczyć. Różne
    wielkości ekranów + bardzo różne DPI + "wirtualne" wielkości strony
    (viewport i zoom) + niestandardowe <meta viewport> z różnymi jego
    interpretacjami + przeglądarki rutynowo kłamiące w screen.width i
    podobnych + obracanie ekranu, kiedy góra jest bokiem, szerokość wysokością
    i wszystko jeszcze bardziej się miesza i rozciąga.

    --
    regards, porneL

  • 5. Data: 2012-02-08 05:39:54
    Od: gierrro <g...@g...pl>

    W dniu 2012-02-07 23:02, porneL pisze:

> [...]
    > screen.width i podobnych + obracanie ekranu, kiedy góra jest bokiem,
    > szerokość wysokością i wszystko jeszcze bardziej się miesza i rozciąga.

    Oho, puszka pandory. To może odwrócę trochę pytanie: na jakie urządzenia
    mobilne warto zwrócić uwagę? Pomijam sytuację w której klient mówi, zrób
    mi portal na blackberry. Chodzi o stronę ogólnodostępną.

    Ja to niestety rozróżniam: komputer(stacjonarny), laptop i telefon.
    Na te wszystkie pady, pody, nety, booki, androidy się jakoś nie
    załapałem, więc zastanawiam się od której strony to najprościej ugryźć.

  • 6. Data: 2012-02-08 22:46:03
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Wed, 08 Feb 2012 05:39:54 -0000, gierrro <g...@g...pl> wrote:

    > Ja to niestety rozróżniam: komputer(stacjonarny), laptop i telefon.
    > Na te wszystkie pady, pody, nety, booki, androidy się jakoś nie
    > załapałem, więc zastanawiam się od której strony to najprościej ugryźć.

    Najprościej ściągnąć symulator Opery Mobile i Firefox Mobile, odpalić
    on-line symulator Opery Mini. W kilka minut zobaczysz jak wygląda twoja
    strona na różnych komórkach.

    Przy testowaniu myszą na ekranie nie będzie rzucał się problem zbyt małych
    linków i przycisków dla ekranów dotykowych, więc powiększ je na wszelki
    wypadek (Standardowy Palec Apple ma 44 piksele średnicy).

    Potem, jak masz za dużo czasu, Mac OS X i lubisz ściągać 5GBajtowe pliki,
    to Xcode ma symulator iPhone Safari. Jak lubisz łamigłówki i masz zbyt
    szybki komputer, to możesz pobawić się emulatorem z Android SDK.

    --
    regards, porneL