  • 1. Data: 2012-02-22 13:11:20
    Temat: wydanie programu shareware - aspek prawny
    Od: szyk <s...@o...pl>

    Witam

    Mam takie naiwne pytanie, ale chcę się upewnić:

    Czy wydając program shareware koniecznie muszę zarejestrować własną firmę?

    Czy może są jakieś inne sztuczki prawne które tego nie wymagają, a
    pozwalają zgarniać w całości kaskę za używanie mojego programu?

    dzięki i pozdro
    Szyk

  • 2. Data: 2012-02-22 14:15:59
    Temat: Re: wydanie programu shareware - aspek prawny
    Od: "t.o." <r...@w...pl>

    Użytkownik "szyk" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy może są jakieś inne sztuczki prawne które tego nie wymagają, a
    > pozwalają zgarniać w całości kaskę za używanie mojego programu?

    nie musisz zakładać firmy, jednak jeżeli bedziesz miał duży obrót to będzie
    Ci łatwiej
    czy świadome niepłacenie podatków jest sztuczką prawną?

    t.

  • 3. Data: 2012-02-22 14:20:46
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    Nie musisz, chyba że spełnisz przesłanki określone w odpowiedniej ustawie.

    AdamK

  • 4. Data: 2012-02-22 16:33:27
    Od: szyk <s...@o...pl>

    W dniu 2012-02-22 15:15, t.o. pisze:
    > Użytkownik "szyk" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > nie musisz zakładać firmy, jednak jeżeli bedziesz miał duży obrót to
    > będzie Ci łatwiej
    > czy świadome niepłacenie podatków jest sztuczką prawną?

    Chodzi mi raczej o to czy można legalnie pobierać opłaty za używanie
    mojego programu bez zakładania firmy i _bez_ narażania się na proces
    wytoczony przez skarbówkę.

  • 5. Data: 2012-02-22 16:36:04
    Od: szyk <s...@o...pl>

    W dniu 2012-02-22 15:20, Adam Klobukowski pisze:
    > Nie musisz, chyba że spełnisz przesłanki określone w odpowiedniej ustawie.

    No to jak taki dochód się rozlicza?

    Przecież w tym kraju nawet za sprzedaż starego telewizora sąsiadowi
    należy płacić podatek (tak słyszałem w dzieciństwie).

    I co to za ustawa jeśli można wiedzieć?

  • 6. Data: 2012-02-22 17:03:06
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Wed, 22 Feb 2012 17:36:04 +0100, szyk <s...@o...pl> wrote:

    >No to jak taki dochód się rozlicza?
    >
    >Przecież w tym kraju nawet za sprzedaż starego telewizora sąsiadowi
    >należy płacić podatek (tak słyszałem w dzieciństwie).

    Tak mowili w TV 3 dni temu. A dwa dni temu mowili ze jak sie kupi
    dolary w kantorze tanio a potem spzreda drozej to tez trzeba placic
    podatek

    A.L.

  • 7. Data: 2012-02-22 19:55:33
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2012-02-22 17:33, szyk wrote:
    > W dniu 2012-02-22 15:15, t.o. pisze:
    >
    > Chodzi mi raczej o to czy można legalnie pobierać opłaty za używanie
    > mojego programu bez zakładania firmy i _bez_ narażania się na proces
    > wytoczony przez skarbówkę.
    Bez firmy tak, bez podatku to szczerze watpie, no chyba ze jest to
    jedyny dochod i nie przekracza dochodu zwolnionego z opodatkowania.

    Ustawa o swobodzie dzialalnosci gospodarczej:

    Art. 2.
    Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza,
    budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i
    wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w
    sposób zorganizowany i ciągły.

    Wg ordynacji podatkowej:

    Art 3 pkt 9)

    Działalności gospodarczej - rozumie się przez to każdą działalność
    zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
    w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność
    zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek,
    nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności
    gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców;

    I o ile wg, ustawy o dzialalnosci gospodarczej nie jest to dzialalnosc
    gospodarcza, wiec nie wymaga rejestracji itd o tyle do celow podatkowych
    ordynacja podatkowa zalicza do dzialalnosci praktycznie wszytkie
    dzialalnosci generujace dochody. Tak samo jest z VAT wiele osob nie wie
    iz nie trzeba prowadzic dzialalosci aby zostac podatnikiem VAT co dosc
    brutalnie potrafi US usiadomic np. po 5 latach, od momentu pojawienia
    sie w/w obowiazku podatkowego z tym zwiazanego.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 8. Data: 2012-02-23 11:40:08
    Od: szyk <s...@o...pl>

    Dzięki za odpowiedź.

    Nie wiesz może jak taki dochód zgłaszać do Urzędu Skarbowego?

    I gdzie się najlepiej dowiedzieć szczegółów w tej sprawie?
    Czy w US udzielają info jak się rozliczać?
    Czy trzeba koniecznie udać się do prawnika i zabulić z 200 zł za 15 min
    gadki?

  • 9. Data: 2012-02-23 14:34:57
    Od: Tomek Banach <b...@b...org>

    On 2012-02-23 12:40, szyk wrote:
> [...]
    > Czy w US udzielają info jak się rozliczać?
    > Czy trzeba koniecznie udać się do prawnika i zabulić z 200 zł za 15 min

    Ja myślę tak jeżeli przychody z tytułu tego programu są niewielkie to
    nie bądź świętszy od papieża i olej US. Za drobiazgi na czarno nie będą
    Ci robili problemów a jak będziesz miał wyjątkowego pecha to zapłacisz
    kare i wyjdziesz na zero.
    Jak są znaczące to 200zl za 15 min gadki nie powinno być problemem.

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2012-02-24 08:14:59
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2012-02-23 12:40, szyk pisze:
> [...]
    > Czy w US udzielają info jak się rozliczać?
    > Czy trzeba koniecznie udać się do prawnika i zabulić z 200 zł za 15 min

    Najprościej wrzucić to do rubryki "inne (cośtam)" w PIT. Z tym, że
    jeśli faktycznie będziesz miał większe przychody (takie, że w sumie
    trafisz na wyższy próg podatkowy), to założyć działalność zwyczajnie
    się opłaca. Szczególnie, jeśli podatek emerytalny (tzw. składkę) już
    masz odprowadzaną np. pracując na etat. O ile pamiętam ryczałtu
    ewidencjonowanego jeszcze nie zlikwidowali - to daje stosunkowo
    najprostszą papierologię.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net