  • 1. Data: 2012-02-23 08:07:09
    Temat: drivery a firmware
    Od: " grunge fightr" <f...@g...pl>

    niektore komponenty peceta maja w sobie tzw firmware
    (nie bardzo sie na tym znam i nie wiem jakie (czy np hdd
    albo karty muz/graf) ale z tego co kojarze moj czytnik dvd
    to ma) pytanie czy w hiererchii layerow firmware jest blizej
    sprzetu a driver 'isontopofit' ?

  • 2. Data: 2012-02-23 08:43:01
    Temat: Re: drivery a firmware
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    grunge fightr <f...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > albo karty muz/graf) ale z tego co kojarze moj czytnik dvd
    > to ma) pytanie czy w hiererchii layerow firmware jest blizej

    Skoro jest w urządzeniu to siłą rzeczy jest bliżej.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2012-02-23 11:09:23
    Od: MalyWesolyTroll <j...@s...pl>

    Dnia Thu, 23 Feb 2012 09:43:01 +0100, Grzegorz Niemirowski napisał(a):

    > Skoro jest w urządzeniu to siłą rzeczy jest bliżej.

    popłakałem się ;)

    --
    Mały troll

  • 4. Data: 2012-02-23 11:50:50
    Od: " " <f...@g...pl>

    MalyWesolyTroll <j...@s...pl> napisał(a):

    > popłakałem się ;)

    nad glupota kolegi i swoją

  • 5. Data: 2012-02-23 12:56:56
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    MalyWesolyTroll <j...@s...pl> napisał(a):
    > popłakałem się ;)

    A nie jest tak? Może to nie był jakiś super argument, ale trudno mi
    wyobrazić sobie, aby kod działający na procesorze urządzenia był na wyższym
    poziomie niż kod działający w przestrzeni jądra OSa. Firmware może sterować
    stanami pinów danego mikrokontrolera, ustawiając napięcia. Sterownik nie
    robi czegoś takiego. To firmware pośredniczy między sterownikiem a sprzętem.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2012-02-23 12:57:51
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    f...@g...pl <f...@g...pl> napisał(a):
    > nad glupota kolegi i swoją

    Proszę o merytoryczną krytykę, ewentualnie wyrozumiałość dla skrótu
    myślowego z pierwszego posta.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2012-02-23 13:08:22
    Od: " " <f...@g...pl>

    Grzegorz Niemirowski <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Proszę o merytoryczną krytykę, ewentualnie wyrozumiałość dla skrótu
    > myślowego z pierwszego posta.

    no spox, niestety nie znam sie na tych sprawach i czasem
    poruszam temat uwazajac ze jest ciekawy i czekajac czy ktos
    cos powie na ten temat (a w dalszej perspektywie ze moze cos
    doczyta i bedzie mozna pogadac ntt kolejnym razem - bo
    niskopoziomowe tematow driverow i firmware (et hardware) sa
    dla mnie interesujace)

  • 8. Data: 2012-02-23 14:28:05
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    f...@g...pl <f...@g...pl> napisał(a):
> [...]
    > doczyta i bedzie mozna pogadac ntt kolejnym razem - bo
    > niskopoziomowe tematow driverow i firmware (et hardware) sa

    Generalnie chodzi o to, że sterownik jest niskopoziomowy, ale jest też
    poziom niżej. Sterownik gada ze sprzętem po jakiejś szynie, np. USB
    korzystając z funkcji API (czy raczej kernel API) systemu operacyjnego,
    obsługujących protokół danej szyny. A po drugiej stronie jest coś, co też
    gada po tej szynie, ale komunikuje się resztą danego urządzenia. Np. jak
    masz pendrive, to firmware gada z pamięcią Flash. Sterownik nie wie jak tę
    pamięć obsługiwać, on jest wyżej, gada tylko po USB z kontrolerem tej
    pamięci.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/