  • 31. Data: 2022-02-21 14:52:20
    Temat: Re: zamiennik tranzystora
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 14:35:59 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello J.F,
    > Monday, February 21, 2022, 10:39:45 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Lampa wytrzyma ale komplet baterii nie. A o nie chodzilo.

    OK, ale niekoniecznie producentowi lampy o to chodzilo :-)

    ALe chyba nie na lampach blyskowych.

    J.

  • 32. Data: 2022-02-21 15:14:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    [...]

    > ALe chyba nie na lampach blyskowych.

    Od tego zaczynałem. Próbowałem zrozumieć, jakim cudem takie maleństwo
    jest w stanie dać z siebie te 20 W. A długo później w Ferysterze sam
    odtwarzałem teoretycznie 200 W w szczycie na EFD25 i LT3751...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 33. Data: 2022-02-21 15:28:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 15:14:47 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    > jest w stanie dać z siebie te 20 W. A długo później w Ferysterze sam
    > odtwarzałem teoretycznie 200 W w szczycie na EFD25 i LT3751...

    No i jak dawal?
    Wysoka czestotliwość ?

    J.

  • 34. Data: 2022-02-21 16:17:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    > No i jak dawal?

    Prosty generator samodławny. Z doskonale dobranym tranzystorem, który
    nie marnował energii na sterowanie.

    > Wysoka czestotliwość ?

    Akustyczne.

    Dopiero w przypadku LT2751 jest wyższa częstotliwość i zaawansowany
    kontroler pracujący w trybie prądowym.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2022-02-21 16:25:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 16:17:15 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Prosty generator samodławny. Z doskonale dobranym tranzystorem, który
    > nie marnował energii na sterowanie.

    > Akustyczne.

    I maly rdzen to przenosil?

  • 36. Data: 2022-02-21 17:21:24
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

> [...]

    We wzmacniaczach 1kW RF nie masz wcale rdzenia, trafo jest z kilkunastu centymetrów
    przewodu koncentrycznego.

    Wracając do przetwornicy, już w PRLu robili takie:
    https://obrazki.elektroda.pl/6607149000_1402360374.p
    ng
    Wg. prawie tego samego układu:
    https://allegrolokalnie.pl/oferta/przetwornica-do-la
    mp-blyskowych-libella-3-cyp

    Przetwornicę do lampy pamiętam z większym radiatorem i rdzeniem kubkowym.
    Czasy gówniaka, iskra 2 cm po przewinięciu trafa. Łuk ładnie topił cienkie przewody,
    metalowe kulki kapały raz za razem. Radocha niesamowita.

  • 37. Data: 2022-02-21 17:32:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 08:21:24 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

    > We wzmacniaczach 1kW RF nie masz wcale rdzenia, trafo jest z kilkunastu centymetrów
    > przewodu koncentrycznego.

    A RF to ile?
    Bo teraz sie przesunely czestotliwosci ... ale jak piszesz o
    kilkunastu cm przewodu, to chyba nie ponizej 1MHz. :-)

    > Wracając do przetwornicy, już w PRLu robili takie:
    > https://obrazki.elektroda.pl/6607149000_1402360374.p
    ng

    I trudno powiedziec, ktore fazy tu swietlowka wykorzysta.
    Obie ?

    > Wg. prawie tego samego układu:
    > https://allegrolokalnie.pl/oferta/przetwornica-do-la
    mp-blyskowych-libella-3-cyp

    I tu podobnie - trudno ocenic, czy lampa miala mostek prostowniczy,
    czy jedną diodę ... i w ktorą stronę.

> [...]
    przewody,
    > metalowe kulki kapały raz za razem. Radocha niesamowita.

    A potem zapanowały lampy na baterie. I/lub wbudowane.

    J.

  • 38. Data: 2022-02-21 18:26:04
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    J.F napisał(a):

    > A RF to ile?

    W przypadku trafa na przewodzie koncentrycznym? Jak patrzyłem 700-1000MHz
    za innymi nie rozglądałem się.

    > I trudno powiedziec, ktore fazy tu swietlowka wykorzysta.
    > Obie ?

    Jak obrócisz diodę wtedy naładujesz C do 40V. Pytanie o fazę widzę
    jak pytanie "czemu woda jest mokra":) Wtedy masz ni to flyback ni to forward,
    lubię filozofować, ale w granicach rozsądku.

    > I tu podobnie - trudno ocenic, czy lampa miala mostek prostowniczy,

    Dioda. Półprzewodniki były wtedy drogie.

    > czy jedną diodę ... i w ktorą stronę.

    Tak żeby więcej elektronów popłynęło do C :)
    Idź na jutuba i popatrz na początki uzwojeń flyback vs forward pierwotne-wtórne i Cię
    olśni,
    bo chyba tu się wykładasz i mieszasz ze sobą.
    https://www.reddit.com/r/AskElectronics/comments/erb
    yue/why_does_a_forward_converter_need_an_output/

    > A potem zapanowały lampy na baterie. I/lub wbudowane.

    Jep. Dziś nawet cyfrowe sprzedają na kilogramy.
    https://allegro.pl/oferta/aparat-mix-canon-lumix-fuj
    ifilm-sony-olimpus-5-kg-11184462037

  • 39. Data: 2022-02-21 18:40:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 09:26:04 -0800 (PST), alojzy nieborak wrote:

    > W przypadku trafa na przewodzie koncentrycznym? Jak patrzyłem 700-1000MHz
    > za innymi nie rozglądałem się.

    A bo ostatnio mowią, ze do 1MHz to DC :-)

> [...]
    > jak pytanie "czemu woda jest mokra":) Wtedy masz ni to flyback ni to forward,
    > lubię filozofować, ale w granicach rozsądku.

    No wlasnie obie. PRzy tym schemacie napięcie wyjsciowe w fazie forward
    to ~80V - mala swietlowka może juz przewodzic.

    > Dioda. Półprzewodniki były wtedy drogie.

    Mialem jakąs radziecką. W samej lampie - jedna dioda.
    Mozna ladować z sieci.

    Ale w przetwornicy - dwa tranzystory i mostek za trafem.
    Jeden pręt wtyczki spilowany, zeby do przetwornicy dało sie
    tylko w dobrą strone wsadzic.

> [...]
    > https://www.reddit.com/r/AskElectronics/comments/erb
    yue/why_does_a_forward_converter_need_an_output/

    I co - bez dlawika nie działa?

    Zadziala, może kiepsko, ale cos zadziała.
    a jeszcze jest indukcyjnosc rozproszenia trafa :-)

    J.

  • 40. Data: 2022-02-21 20:00:32
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > I co - bez dlawika nie działa?

    Ja też nie rozumiem, co Cię ma olśnić. Forward to buck z izolacją
    transformatorową. Bez dławika na wyjściu dostaniesz ciąg impulsów
    prostokątnych o amplitudzie V_IN*przekładnia. Na prostowniku zadziała
    zwykła detekcja szczytowa i stabilność napięca wyjściowego będzie
    zależałą tylko od pojemności kodensatora fitrującego. Będzie on
    doładowywany impulsowo wysokim prądem, ale poza tym wszystko będzie
    działać jak należy. Sam tak robię w przetwornicach małych mocy. A jeśli
    mi te szpilki prądowe przeszkadzają i mam kilka napięć wyjściowych, to
    dławik daję po pierwotnej, a nie po wtórnej. Trzeba tylko przejść na
    pracę z ujemnym czasem martwym, bo inaczej energia z dławika znajdzie
    sobie jakieś ujście, zapewne nie tam, gdzie byś chciał. :-)

    > Zadziala, może kiepsko, ale cos zadziała.

    Co to znaczy kiepsko? Wszystko będzie dobrze, tylko trzeba rozumieć,co
    się robi. Ładujesz kondensator impulsami postokątnymi, co możesz robić
    przecież i bez transformatora. Jak się ma impedancję wyjściową pod
    kontrolą, to gdzie tu miejsce na cuda?

    Pozdrawiam, Piotr