  • 41. Data: 2022-02-22 10:42:16
    Temat: Re: zamiennik tranzystora
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 Feb 2022 20:00:32 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > Ja też nie rozumiem, co Cię ma olśnić. Forward to buck z izolacją
    > transformatorową.

    Polemizowalbym troche. W buck indukcyjnosc dławika gra istotną rolę.
    W forwardzie trafo niby powinno miec bardzo małą, wiec RoMan chce
    slusznie dławik dołożyc.

    > Bez dławika na wyjściu dostaniesz ciąg impulsów
    > prostokątnych o amplitudzie V_IN*przekładnia.

    Dokladnie.

    > Na prostowniku zadziała
    > zwykła detekcja szczytowa i stabilność napięca wyjściowego będzie
    > zależałą tylko od pojemności kodensatora fitrującego.

    A lampa jak to lampa - ma bardzo duzy kondensator.
    Chyba, ze to malutka lampa, to nieduży :-)

    A stabilnosc napiecia zupelnie nieistotna ...

    > Będzie on
    > doładowywany impulsowo wysokim prądem, ale poza tym wszystko będzie
    > działać jak należy.

    Tak nie do konca, bo napiecie tu od przekladni zalezy.
    Moze byc 300V, moze byc tylko 200V ...
    przy zaporowej przekladnia nie-/mniej istotna.

    > Sam tak robię w przetwornicach małych mocy. A jeśli
    > mi te szpilki prądowe przeszkadzają i mam kilka napięć wyjściowych, to
    > dławik daję po pierwotnej, a nie po wtórnej. Trzeba tylko przejść na
    > pracę z ujemnym czasem martwym, bo inaczej energia z dławika znajdzie
    > sobie jakieś ujście, zapewne nie tam, gdzie byś chciał. :-)

    > Co to znaczy kiepsko? Wszystko będzie dobrze, tylko trzeba rozumieć,co
    > się robi. Ładujesz kondensator impulsami postokątnymi, co możesz robić
    > przecież i bez transformatora. Jak się ma impedancję wyjściową pod
    > kontrolą, to gdzie tu miejsce na cuda?

    Ładowanie rozładowanego kondensatora, o napieciu bliskim zera,
    impulsami o napieciu 300V, to nie jest najlepszy pomysł.

    Ale jesli tranzystor 2 lata wytrzyma, to calkiem dobry :-)

    J.

  • 42. Data: 2022-02-22 12:28:24
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > A lampa jak to lampa - ma bardzo duzy kondensator.
    > Chyba, ze to malutka lampa, to nieduży :-)

    Przecież Ci nie proponuję ładowania lampy forwardem. Odniosłem się tylko
    do tego co ten dławik robi. Przy małych prądach i tolerancji na
    ładowanie sporymi impulsami prądowymi nic istotnego nie robi i forward
    bez dławika jest całkowicie praktycznym rozwiązaniem np. przy zasilaniu
    bramek MOSFETów itp. małomocowych zastosowaniach. A jak chcesz mieć
    regulację i rozsądne prądy, to dajesz dławik po którejkolwiek stronie
    trafa. Klasycznie daje się po wtórnej, ale nie musi tak być i dobrze o
    tym wiedzieć, bo się taka konfiguracja też przydaje. W obu przypadkach
    ten dławik pełni rolę bezstratnego źródła prądowego i taka jego rola.
    Buck bez dławika też zadziała, dostaniesz coś na kształt PWM DAC.

    > Tak nie do konca, bo napiecie tu od przekladni zalezy.
    > Moze byc 300V, moze byc tylko 200V ...

    Póki transformator pracuje w zakresie liniowym, to prąd wyjściowy
    ogranicza tylko rezystancja klucza i drutu. W układzie idealnym masz
    uzwojenie pierwotne równolegle ze źródłem napięciowym -- możesz
    pociągnąć dowolnie wysoki prąd z wtórnego. I właśnie dlatego to jest
    niefajne: ESR wyznacza prąd łądowania, a kondensator jest w lampie
    impulsowy i dużo może przyjąć. Więc się daje albo flyback, albo
    rezonansowy push-pull.

    > przy zaporowej przekladnia nie-/mniej istotna.

    Przy zaporowej przekładnia nie istnieje, uzwojenia pracują naprzemiennie
    i nie wiedzą o sobie. No, prawie, napięcie wyjściowe*przekładnia się
    dodaje do napięcia na kluczu, przez co musi być mocniejszy i trzeba
    uważać przy obliczaniu gasika. Ale pomijając te detale... Flyback to
    cudowna rzecz -- przy małym obciążeniu pracuje jak przetwornica
    transimpedancyjna i zamienia ampery na kilowolty, co też się przydaje.

    > Ładowanie rozładowanego kondensatora, o napieciu bliskim zera,
    > impulsami o napieciu 300V, to nie jest najlepszy pomysł.

    This is Sparta. Ale jak kondensator mały, to powtórzę, że problemu nie
    ma. Wiem, bo tak robię.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 43. Data: 2022-02-22 12:45:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, February 22, 2022, 10:42:16 AM, you wrote:

    > Polemizowalbym troche. W buck indukcyjnosc dławika gra istotną rolę.
    > W forwardzie trafo niby powinno miec bardzo małą, wiec RoMan chce
    > slusznie dławik dołożyc.

    Co?!?! Masz jakieś dziwne wyobrażenia...

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 44. Data: 2022-02-22 12:50:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Feb 2022 12:45:44 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Co?!?! Masz jakieś dziwne wyobrażenia...

    Ale z czym - ze trafo do forwardu powinno byc dobrze sprzężone, czy
    ze w buck dławik gra istotną rolę ?

    J.

  • 45. Data: 2022-02-22 12:55:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 22 Feb 2022 12:28:24 +0100, Piotr Wyderski wrote:

    > This is Sparta. Ale jak kondensator mały, to powtórzę, że problemu nie
    > ma. Wiem, bo tak robię.

    A to lampa.
    Wiec kondensator ... relatywnie duzy.
    Tylko rzadko ladowany od zera.

    W nowoczesnych lampach z automatyką jeszcze rzadziej :-)

    J.

  • 46. Data: 2022-03-22 18:08:29
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 21.02.2022 um 18:40 schrieb J.F:

    > A bo ostatnio mowią, ze do 1MHz to DC :-)

    Kumpel mówi, że DC kończy się tam, gdzie trzeba uważać na parametry
    rozproszone elementów pasywnych. Ale on robił generator przestrajany na
    chyba 80GHz na dwóch laserach i krysztale nieliniowym.

    Waldek