  • 1. Data: 2018-03-27 21:25:32
    Temat: zdalne sterowanie zabawką
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    mam stare autko niko, bardzo dobre, ale zasięg zdalnego sterowania jest
    mizerny. 3, może 5 metrów. chciałbym go "wydłużyć". Grzebanie w
    istniejącym układzie elektronicznym przerasta moje umiejętności. ale
    ostatnio (na zyczenie matki) zrobiłem jej otwieranie domofonu pilotem.
    Na układzie kupionym za paręnaście złotych na aliexpresie. ja tylko
    przekaźnik dolutowałem. Co ciekawe zasieg (mimo że odbiornik jest w
    budynku) to minimum 50 metrów! Tak sobie myślę, jakby to radio "pożenić"
    z istniejącym układem? Pewno by się dało, ale już parę lat temu, ktoś
    mi tutuaj doradził, że jak mam 3 tranzystory lutować, to warto zamiast
    nich użyć arduino. no.. jest to pomysł. spokojnie napisze program, który
    odczyta wartości z potencjometrów (sterowanie potencjometrami, płynne)
    zamieni te wartości .... no właśnie. udawać że z arduino coś wysyłam
    serialem ( w sensie jakieś znaki ascii) przez radio? czy może lepiej
    jakiś dualton? Elektrycznie stronę odbiornika też ogarnę (chyba), ale co
    wysyłać i odbierać nie wiem. To co opisałem to pierwsza myśl jakbym to
    zrobił. jeśli macie jakieś wskazówki, albo gotowe rozwiązania proszę o
    pomoc.
    co jeszcze zrobiłem. odwiedziłem elektrode.pl. tam jest opinia ze
    sterowanie samodzielne to koszmar. niby tak, ale ja nie będę nawijał
    cewek, lutował tranzystorów, wszystko chcę zrobić na gotowcach, ale
    posklejać je muszę.
    Google też jakoś nie pomaga. odsyła do filmów mirka stankiewicza, ale
    ten gość nawet jak jest genialnym wylalazcą, to nauczycielem marnym

    ToMasz

  • 2. Data: 2018-03-27 22:08:14
    Temat: Re: zdalne sterowanie zabawką
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 21:25, ToMasz pisze:
> [...]
    > Google też jakoś nie pomaga. odsyła do filmów mirka stankiewicza, ale
    > ten gość nawet jak jest genialnym wylalazcą, to nauczycielem marnym

    Nadawaj sygnały jak aparatura RC, impulsy o wypełnieniu zależnym
    od pozycji manipulatora np. 0,5 - 2ms
    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2018-03-27 22:36:58
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    ze 20 lat temu, na jakimś forum, ktoś bardzo zachwalał jakiś program do
    nauki bezwzrokowego pisania. chwalił się że po pół roku pisze 120
    znaków.... na sekundę. to oczywiście błąd, miało być na minutę, ale inny
    czytelnik wykazał się refleksem i zasugerował żeby facet pociwiczył
    jeszcze trochę, to się bez komputera "dogada" z modemem. (takie czasy były)

    > Nadawaj sygnały jak aparatura RC, impulsy o wypełnieniu zależnym
    > od pozycji manipulatora np. 0,5 - 2ms

    no to odpowiadam że nie dam rady tak nadawać :)
    nie znam częstotliwości, nie wiem czy to am czy fm, niemam aparatury aby
    to sprawdzić. co więcej, nie wiem czy marny zasięg zalezy od nadajnika
    czy odbiornika, czy obydwu urządzeń.

    ToMasz

  • 4. Data: 2018-03-28 10:25:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 22:36, ToMasz pisze:
> [...]
    > jeszcze trochę, to się bez komputera "dogada" z modemem. (takie czasy były)

    > no to odpowiadam że nie dam rady tak nadawać :)

    Czyli nadać ASCII to nie problem, a nadać impulsy o regulowanej długości
    to problem. Nie ogarniam.

    > nie znam częstotliwości, nie wiem czy to am czy fm,

    Jak rozważasz nadawanie ASCII to Cię to nie boli, to dlaczego dla
    zwykłych impulsów Cię boli.

    > to sprawdzić. co więcej, nie wiem czy marny zasięg zalezy od nadajnika
    > czy odbiornika, czy obydwu urządzeń.

    Zapewne od obu, ale bardziej od odbiornika.
    P.G.

  • 5. Data: 2018-03-28 11:17:46
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 27/03/18 21:36, ToMasz wrote:
> [...]
    > nie znam częstotliwości, nie wiem czy to am czy fm, niemam aparatury aby
    > to sprawdzić. co więcej, nie wiem czy marny zasięg zalezy od nadajnika

    Jak chcesz sie pobawic to wez 2 arduino, do tego transceivery nRF24L01+
    które kosztują po $1 - $2 za sztuke. Do tego bedziesz potrzebowal jakies
    uklady wykonawcze do silnikow i serwo. (pewnie da sie wykorzystac te
    ktrore sa w samochodziku)
    Całość do złożenia w jeden wieczór.

    tutaj przykładowe projekty:
    https://www.allaboutcircuits.com/projects/create-a-2
    -channel-remote-control-with-the-nrf24l01/

    http://www.electronoobs.com/eng_robotica_tut5_2.php

    https://create.arduino.cc/projecthub/anasdalintakam/
    arduino-wireless-remote-with-2-5ghz-nrf24l01-6f9337

  • 6. Data: 2018-03-28 16:56:32
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 27 Mar 2018 22:36:58 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
    > no to odpowiadam że nie dam rady tak nadawać :)

    A po co kombinować? Układ nadawczo odbiorczy do modeli to gotowe
    klocki. Najdroższy klocek to nadajnik (aparatura) ale można kupić
    tanio używane. Odbiornik, serwo, bec (zasilanie) to góra 100pln.

    --
    Marek