  • 11. Data: 2009-04-24 14:25:11
    Temat: Re: 230V i transoptor
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Nickelodeon" <N...@...b> napisał w wiadomości
    news:gssdkn$bc$2@opal.futuro.pl...

    > Mnie to nie jest potrzebne do sterowania triakiem i dużymi mocami ale
    > bardziej do pomiarów więc przesunięcie nie jest aż tak istotne. Bardziej
    > się martwię czy po roku nie zacznie coś się psuć. Może te 220n to za dużo
    > jak na ledy antyrównoległe w transoptorze? Może dać 100n/400 ?
    > Chcę dac kondensator ze względu na ciepło.
    Z parametrów transoptora i tego w jakim układzie on pracuje wyjdzie Ci jaki
    prąd musisz dać w diody.
    Stosowałem kiedyś transoptor TLP112 zasilając mu LEDa prądem zaledwie 2mA,
    co nie przeszkadzało przesyłać 115kBodów.
    P.G.

  • 12. Data: 2009-04-24 14:43:33
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]

    na
    > ledy antyrównoległe w transoptorze? Może dać 100n/400 ?
    > Chcę dac kondensator ze względu na ciepło.

    Nie wiem czy nie lepsze byłoby przyjęcie niższego prądu transoptora niż
    uparte trzymanie się tego kondensatora. Ale jeśli już koniecznie chcesz
    kondensator i na dodatek ze względu na ciepło, wtedy naturalne jest, że
    impedancja kondensatora musi dominować w układzie a zatem ze względu na
    przepięcia sytuacja jest niekorzystna, bo wszystkie przepięcia będą walić
    bezpośrednio w stosunkowo nieduży rezystor i transoptor, _zawsze_ generując
    duże prądy i wielkie moce chwilowe - od tego już nie uciekniesz. Jedyne co
    można zrobić, to chronić transoptor, np. dzieląc rezystor szeregowy na dwie
    części i pomiędzy nimi wstawić transil do N - wtedy można dobrze kontrolować
    max. prąd transoptora, kosztem tego, że dużo bardziej narażony będzie
    pierwszy z rezystorów. Jak dużo bardziej ? Ano na tyle, że już zaczną być
    ważne parametry przeciążeniowe rezystora, które zupełnie zignorowałeś. Dla
    przykładu: typowy rezystor 2k 2W ze sklepu będzie metalizowany i przepięcia
    będzie znosił nierewelacyjnie - tzn, można go przeciążyć przez sekundę 5-cio
    krotną mocą ale z tego wcale ale to wcale nie wynika, że przez 0.01s można
    go przeciążyć 500-krotną mocą (i jak się boleśnie przekonasz - nie można - a
    datasheet milczy o takich sprawach). Do tego są przeznaczone rezystory
    "pulse withstanding" - to już inna wielkość, klasa cenowa i dostępność. A co
    do kondensatora. Niby w takim układzie RC C na 400V _od biedy_ wystarczy. Ja
    bym tam jednak dał co najmniej X2 albo 630V i to dobrej firmy. Badziewne
    kondensatory (szczególnie chińszczyzna o wyglądzie dawnych lakierowanych
    zielonych MKSE) potrafią się rozlatywać same z siebie i to będzie najsłabsze
    ogniwo Twojego urządzenia.

    e.

  • 13. Data: 2009-04-24 18:48:38
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]

    > kondensator i na dodatek ze względu na ciepło, wtedy naturalne jest, że
    > impedancja kondensatora musi dominować w układzie a zatem ze względu na

    Proponujesz dać tylko rezystor w szereg z transoptorem i olać kondensator ?
    Dać 47k/2W i zapomnieć?
    Mnie nachodzą myśli co się stanie jeśli zaczną się psuć urządzenia i jaka
    jest szansa, że padną ledy?
    Z drugiej strony pełno jest na rynku bojlerów i innych rzeczy w których
    siedzi LED z opornikiem lub kondensatorem i nie widać psucia sieę:-)
    No więc co ?

  • 14. Data: 2009-04-24 21:57:53
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Fri, 24 Apr 2009 00:12:33 +0200, Nickelodeon napisał:
    > Jest sobie transoptor LTV814 - ma 2 diody świecące antyrównolegle, pewnie z
    > myślą o prądzie zmiennym.
    >
    > Chcę tym zrobić detektor zera sieci w następujący sposób

    zrób tak:

    ---- R 100k/.125W --- LTV814 --- R 100k/.125W ----

    Działa od kilku lat, nie grzeje się, wykrywa każde przejście przez zero
    i... nie przesuwa fazy :-)

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 15. Data: 2009-04-25 01:25:42
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> wrote in message
    ms.com...

    > zrób tak:
    >
    > ---- R 100k/.125W --- LTV814 --- R 100k/.125W ----
    >
    > Działa od kilku lat, nie grzeje się, wykrywa każde przejście przez zero
    > i... nie przesuwa fazy :-)

    A co z ewentualnym przebiciem tych rezystorów? One są malutkie. Dać SMD np
    1206 ?

  • 16. Data: 2009-04-25 01:31:39
    Od: "Nickelodeon" <N...@...b>

    "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> wrote in message
    ms.com...

    > zrób tak:
    >
    > ---- R 100k/.125W --- LTV814 --- R 100k/.125W ----

    Jeszcze pytanie: Prąd ledów jest szalenie mały. Czy jesteś pewien, że one
    będą w ogóle świeciły z każdą partią transoptorów?

  • 17. Data: 2009-04-25 08:56:12
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 25 Apr 2009 03:25:42 +0200, Nickelodeon napisał:

    > "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> wrote in message
    ms.com...

    > A co z ewentualnym przebiciem tych rezystorów? One są malutkie. Dać SMD np
    > 1206 ?

    U mnie działają normalne - nie SMD. Na kilkanaście układów nigdy nie przebiło
    mi żadnego z nich. A nawet jeśli to najwyżej odstrzeli Ci obudowe transoptora
    ;-))

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 18. Data: 2009-04-25 09:00:38
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Sat, 25 Apr 2009 03:31:39 +0200, Nickelodeon napisał:

    > "Verox" <a...@b...veroxsystems.com> wrote in message
    ms.com...

    > Jeszcze pytanie: Prąd ledów jest szalenie mały. Czy jesteś pewien, że one
    > będą w ogóle świeciły z każdą partią transoptorów?

    Coś 1.1 mA. On ma If chyba 1mA.

    --
    begin 755 signature.exe
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 19. Data: 2009-04-25 12:38:21
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > Jeszcze pytanie: Prąd ledów jest szalenie mały. Czy jesteś pewien, że one
    > będą w ogóle świeciły z każdą partią transoptorów?

    Oczywiscie, ze beda, mam tak tez od kilku lat, sadzac z dziwnej
    zbieznosci elementow jest to realizacja z mojej strony www :)
    A jesli masz watpliwosci to zagladnij do datasheeta, tam wszystko jest.
    Nawet mam gdzies oscylogramy jak to w praktyce dziala i wykrywa zero bez
    problemow.

  • 20. Data: 2009-04-25 12:40:06
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Aha, po to wlasnie sa dwa rezystory, zeby ich nie przebilo. Na kazdym
    moze sie odlozyc na stale do 200V (o ile sie nie myle taki maja rating),
    wiec masz zapas. Jesli sie obawiasz znajdz sobie rezystory na wyzsze
    napiecia albo zrob sobie szereg 4*50k.