  • 1. Data: 2011-04-24 10:18:17
    Temat: AJAX - wstep
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    Czesc!

    Zaznaczam od razu, ze chyba pytanie jest banalne, ale nie umiem go po prostu
    wygooglac. Nie znam slowa kluczowego, albo ich zestawu.

    Do tej pory nie potrzebowalem korzystac z mechanizmow AJAX, a jesli juz to w
    jakims ograniczonym zakresie.
    Nurtuje mnie jeden temat, ale nie bardzo wiem, jak go wygooglac, stad licze na
    pomoc grupy.

    Powiedzmy ze mam jakas strone, gdzie uzytkownik wypelnia formularz. Przyjmijmy
    ze to tylko 1 pole input IMIĘ.
    Dane z formularza sa przesylane do strony wynik.php, ktora w zaleznosci od
    podanego imienia wyswietla:
    if $imie="gabrys" echo "czesc Gabryś";
    else echo "witaj nieznajomy użytkowniku";

    Oczywiscie kod php z pliku wynik.php w tradycyjnej technologii bez korzystania z
    AJAX bedzie "obudowany" w znaczniki <html>, <body> itp. zeby tworzyl "kompletna
    strone".

    Jesli wysle je AJAXem, to do okreslonego kontenera na stronie pierwotnej
    formularza wrzuce wynik.php bez koniecznosci przechodzenia "formalnego" to
    wynik.php i jego wyswietlania.

    Mozecie mi powiedziec czy da sie zrobic cos takiego, zeby do tego kontenera
    wladowalo mi tylko hmm... to co jest tak jakby pomiedzy znacznikami
    nie caly wynik.php z jego naglowkami (czyli znacznikami meta, sekcja head,
    ladowanie cssow itp) ??

    Podejrzalem kilka przykladow na sieci, ale widze, ze budujac strone w oparciu o
    nie musial bym zrobic plik wynik.php mniej wiecej o nastepujacej tresci:
    <?php
    include("baza_polacz.php");
    $imie = $_POST['imie'];

    if $imie="gabrys" echo "czesc Gabryś";
    else echo "witaj nieznajomy użytkowniku";
    // Perzeskok na strone formularza
    ?>

    A co gdyby ktos nie mial wlaczonego js?? Wtedy by sie mu wyswietlila normalnie
    strona wynik.php, ale cala "okrojona". Bez naglowkow. A taka kompatybilnosc
    wstecz by sie przydala - zeby moc obudowac wynik.php w normalne znaczniki
    html'owe.

    Mam nadzieje ze jakos jasno opisalem swoje pytanie i ktos kto zna AJAX od razu
    zalapie o co mi biega:)

    Nie potrzebuje ryby - wystarczy wedka, ale nie znam slow kluczowych do
    wyszukania w googlach. "ajax" jest zbyt ogolne:)

    Zeby jeszcze troche bardziej zawezic temat: jedyny framework js, z ktorego
    korzystam to jquery, wiec gdyby ktos mogl rzucic linkiem wlasnie do niego.

    --
    Gabriel Zastawnik
    http://www.sigsoft.pl

  • 2. Data: 2011-04-24 14:37:08
    Temat: Re: AJAX - wstep
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2011-04-24 12:18, Gabriel Zastawnik wrote:
> [...]
    > id="content_wrapper"></div> a nie caly wynik.php z jego naglowkami
    > (czyli znacznikami meta, sekcja head, ladowanie cssow itp) ??

    Hm, obrobić kod zanim go wkleisz? Zobacz ostatni przykład, dokładnie co
    się dzieje w ostatniej funkcji:
    http://api.jquery.com/jQuery.post/

> [...]
    > normalnie strona wynik.php, ale cala "okrojona". Bez naglowkow. A taka
    > kompatybilnosc wstecz by sie przydala - zeby moc obudowac wynik.php w

    jQuery dodaje nagłówek x-requested-with: XMLHttpRequest, po tym możesz
    rozpoznać czy wysyłać okrojony szablon dla wersji z JavaScriptem, czy
    pełny dla wersji bez JS.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 3. Data: 2011-04-24 16:15:51
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    Użytkownik "Paweł Piskorz" <n...@p...nie?> napisał w wiadomości
    > Hm, obrobić kod zanim go wkleisz? Zobacz ostatni przykład, dokładnie co się
    > dzieje w ostatniej funkcji:
    > http://api.jquery.com/jQuery.post/

    Bardzo dobry przyklad z tego co widze. Chyba o to chodzilo. Pisze "chyba", bo
    nie mialem jeszcze czasu sie w to wglebic.

    XMLHttpRequest - to jest magiczne slowko, ktore w moim przypadku nalezalo wpisac
    do google:))

    > jQuery dodaje nagłówek x-requested-with: XMLHttpRequest, po tym możesz
    > rozpoznać czy wysyłać okrojony szablon dla wersji z JavaScriptem, czy pełny
    > dla wersji bez JS.

    Tzn? Chyba nie masz na mysli, zeby przygotowywac dwie wersje pliku obrabiajacego
    wynik z danego formularza.

    Mnie chodzilo o to, co jest pokazane w tym ostatnim przykladzie, czyli:
    function( data ) {
    var content = $( data ).find( '#content' );
    $( "#result" ).html( content );
    }

    Czyli odczytaj wynik zwracany przez plik docelowy formularza, zaladuj go, znajdz
    sekcje <div id="content"> a pozniej wklej ją na bieżącą strone do <div
    id="result">

    :))) <-- ten usmiech oznacza banana na buzce, bo chyba zalapalem o co biega i ze
    to, o czym do tej pory jedynie myslalem, mozna jednak zrobic:)

    --
    Gabriel Zastawnik
    http://www.sigsoft.pl

  • 4. Data: 2011-04-24 17:16:20
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2011-04-24 18:15, Gabriel Zastawnik wrote:
    > Użytkownik "Paweł Piskorz" <n...@p...nie?> napisał w
    > wiadomości news:ip1cil$mku$1@inews.gazeta.pl...
    >
    > Tzn? Chyba nie masz na mysli, zeby przygotowywac dwie wersje pliku
    > obrabiajacego wynik z danego formularza.

    Zależy jak masz zorganizowane szablony, np. to może być warunek w samym
    szablonie:
    {if !$ajax}
    {/if}
    zawartość konkretnej strony
    {if !$ajax}
    stopka, czyli to co za formularzem, stopka strony, </body></html>
    {/if}

    > :))) <-- ten usmiech oznacza banana na buzce,

    A ja myślałem, że za dużo jajek zjadłeś ;)

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 5. Data: 2011-04-25 07:45:14
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

> [...]
    > zawartość konkretnej strony
    > {if !$ajax}
    > stopka, czyli to co za formularzem, stopka strony, </body></html>

    A to ma Pawle wogole sens?
    Uzycie AJAX jest scisle uzaleznione od obslugi js. Wiec moga wystepowac tylko
    dwie sytuacje:
    1. przegladarka uzytkownika obsluguje AJAX - wtedy zgodnie z tym ostatnim
    przykladem na stronie jquery moge wyslac pliki z formularza do wynik.php, pobrac
    caly wynik.php i "wykroic" sobie odpowiednią czesc (na przyklad zawarta miedzy
    uzalezniam serwowanego wyniku od wysylanych naglowkow i nie analizuje ich w
    wynik.php

    2. przegladarka nie obsluguje AJAX - wtedy wyslanie danych z formularza
    poczatkowego spowoduje wyslanie calej wynik.php i nikt sie zadnym javascriptem
    nie bedzie przejmowal:)

    Dobrze kombinuje? Czy gdzies jest blad w mysleniu albo czegos nie uwzglednilem?

    Jedyne, co mi przychodzi na mysl, to nadmiarowe generowanie calej strony
    wynik.php w celu jej pozniejszego okrojenia. Ale z drugiej strony to chyba maly
    koszt jak na mozliwosc zastosowania "zgodnego wstecz" rozwiazania.

    --
    Gabriel Zastawnik
    http://www.sigsoft.pl

  • 6. Data: 2011-04-25 11:39:28
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    On 2011-04-25 09:45, Gabriel Zastawnik wrote:
    > Użytkownik "Paweł Piskorz" <n...@p...nie?> napisał w
    > wiadomości news:ip1lt5$qdh$1@inews.gazeta.pl...

    > A to ma Pawle wogole sens?
    [8<]

    > Dobrze kombinuje?

    MZ dobrze.

> [...]
    > wynik.php w celu jej pozniejszego okrojenia. Ale z drugiej strony to
    > chyba maly koszt jak na mozliwosc zastosowania "zgodnego wstecz"

    Na niektórych stronach to może być opłacalne.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 7. Data: 2011-04-26 20:22:50
    Od: beherit / pn <b...@g...com>

    W dniu 2011-04-24 12:18, Gabriel Zastawnik pisze:
    > Czesc!
    >
    > Zaznaczam od razu, ze chyba pytanie jest banalne, ale nie umiem go po
    > prostu wygooglac. Nie znam slowa kluczowego, albo ich zestawu.
    ... jeśli dobrze zrozumiałem w połączeniu z jquery jest to:

    $(obiekt_do_ktorego_zaladujesz).load('nazwa_pliku.ph
    element_ktory_pobierasz');

    Dokładniej w moim poście dalej - o przeźroczystości.

    Pozdr,p.

  • 8. Data: 2011-04-26 20:45:10
    Od: Zbigniew Malec <a...@i...invalid>

    On Sun, 24 Apr 2011 12:18:17 +0200, Gabriel Zastawnik wrote:

    > Powiedzmy ze mam jakas strone, gdzie uzytkownik wypelnia formularz. Przyjmijmy
    > ze to tylko 1 pole input IMIĘ.
    > Dane z formularza sa przesylane do strony wynik.php, ktora w zaleznosci od

    A mi się wydaje, że tutaj wszystko rozbija się o szablony. Nie wiem jak to
    się robi w PHP (bo nie używałem właściwie nigdy na większą skalę), ale
    jakbyś miał dobry podział na elementy stałe i zmienne, to byś nie musiał
    wyłuskiwać z htmla interesującej ciebie zawartości. Miałbyś oddzielny
    element z zmienny (tutaj imię) w postaci wydzielonego pliku i jakbyś
    potrzebował wersji nie ajax, to odwoływałbyś się po prostu do elementu
    dynamicznego otoczonego elementami stałymi (szablonem), a jakbyś
    potrzebował elementu zmiennego do ajax-a, to byś wołał sam element zmienny,
    bez szablonu.
    Tak ogólnie to warto spojrzeć na szablonowanie w Ruby on Rails, na prawdę
    świetne rozwiązanie.

    Co do metod podanych przez kolegów, to można je też rozwinąć i nadać
    elementowi zmiennemu jakieś id i po tym id go z dokumentu z htmlem
    wyjmować. Tak jest chyba najbardziej wprost.

    Zbyszek Malec

  • 9. Data: 2011-04-27 04:36:36
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    Użytkownik "beherit / pn" <b...@g...com> napisał w
    wiadomości news:ip79is$ofp$2@inews.gazeta.pl...
    > $(obiekt_do_ktorego_zaladujesz).load('nazwa_pliku.ph
    > element_ktory_pobierasz');

    Dzieki! :)

    --
    Gabriel Zastawnik
    http://www.sigsoft.pl

  • 10. Data: 2011-04-27 04:39:47
    Od: "Gabriel Zastawnik" <z...@p...fm>

    Użytkownik "Zbigniew Malec" <a...@i...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > dynamicznego otoczonego elementami stałymi (szablonem), a jakbyś
    > potrzebował elementu zmiennego do ajax-a, to byś wołał sam element zmienny,

    Hmm... ale mnie najogolniej mowiac chodzilo o zasade "zgodnosci wstecz".
    To znaczy ze jesli uzytkownik ma wlaczony js, to zeby korzystal z ajax, a jesli
    ma wylaczony, to zeby strony tez chodzily, tylko z tradycyjnym "przechodzeniem"
    pomiedzy nimi, czyli z przeladowaniem.

    > Co do metod podanych przez kolegów, to można je też rozwinąć i nadać
    > elementowi zmiennemu jakieś id i po tym id go z dokumentu z htmlem
    > wyjmować. Tak jest chyba najbardziej wprost.

    No wlasnie o to w moim pytaniu chodzilo:) Czy sie da.

    Pawel i beherit / pn utrafili w 10 ze swoimi odpowiedziami. Ich metody
    pozwalaja na taką właśnie degradowalność zgodną wstecz.

    --
    Gabriel Zastawnik
    http://www.sigsoft.pl