  • 1. Data: 2015-05-03 14:58:25
    Temat: Akumulator Li-Pol końcowe napięcie rozładowania - kompromis 3,0V v 3,5V
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Zauważyłem, że w mojej nawigacji akumulator (jedno ogniwo Li-Pol 3,7V) jest
    odcinany przy 3,5V.
    Czy to nie jest zbyt prasadnie ochronnie za wcześnie? W związku z tym
    krótsze działanie samego urządzenia niż pozwolić aby doiło energię z aku
    rozładowując go do 3,0V (?).
    Nie robiłem prób ile jeszcze można wyciągnąć mAh z takiego akumulatora w
    przedziale 3,5V do 3,0V. A zapewne koło 1A to sobie pobiera.
    Większość opisów do Li-Pol podaje koniec jako 3,0V i żeby nie schodzić
    poniżej.
    Bo jeżeli między 3,5V a 3,0V charakterystyka by miała iść ostro w dół i
    podziała jeszcze 5 minut dłużej, to niewarta skórka za wyprawkę coś tam
    próbować zmieniać w nawigacji aby odcinała się dopiero przy 3,0V.
    Akumulator 2200mAh w nawigacji Navroad q1.

  • 2. Data: 2015-05-03 15:20:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 May 2015 14:58:25 +0200, "jedrek" <jedrek@jedrek> wrote:
    > Zauważyłem, że w mojej nawigacji akumulator (jedno ogniwo Li-Pol
    3,7V) jest
    > odcinany przy 3,5V.

    W li-po modearskich najczęściej się odcina przy 3.0V, spotkałem się
    nawet przy 2.7. 3.5 to zbyt zapobiegawczo lub nieskalibrowany
    /rozkalibrowany układ.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-05-03 16:19:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 May 2015 14:58:25 +0200, jedrek napisał(a):
    > Zauważyłem, że w mojej nawigacji akumulator (jedno ogniwo Li-Pol 3,7V) jest
    > odcinany przy 3,5V.
    > Czy to nie jest zbyt prasadnie ochronnie za wcześnie?

    Ponoc im bardziej rozladowywane, tym szybciej koncza.

> [...]
    > próbować zmieniać w nawigacji aby odcinała się dopiero przy 3,0V.
    > Akumulator 2200mAh w nawigacji Navroad q1.

    A jakby dzialala godzine dluzej, to warto ?
    To jest nawigacja samochodowa, zasilanie pod reka jest.

    J.

  • 4. Data: 2015-05-03 16:31:49
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    jedrek napisał(a) :
> [...]
    > próbować zmieniać w nawigacji aby odcinała się dopiero przy 3,0V.
    > Akumulator 2200mAh w nawigacji Navroad q1.

    Uznaje się za bezpieczne napięcie końcowe 2,5V.
    Przy moim 3400mAh różnica pomiędzy 3,5V a 3,0V to aż 860mAh. Oblicz
    sobie procentowo jak wyjdzie Twój.

    Zbyszek
    PGP key: 0x36A0E600

  • 5. Data: 2015-05-03 17:42:32
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    jedrek pisze:
> [...]
    > Czy to nie jest zbyt prasadnie ochronnie za wcześnie? W związku z tym
    > krótsze działanie samego urządzenia niż pozwolić aby doiło energię z aku
    [..]

    To jest spadek po WinCE i pokrewnych, niewielka część energii była
    zostawiana na podtrzymanie zawartości pamięci, inaczej wykonywał się
    zimny reset urządzenia.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 6. Data: 2015-05-03 18:15:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 03 May 2015 16:42:32 +0100, AlexY napisał(a):
    > [..]
    > To jest spadek po WinCE i pokrewnych, niewielka część energii była
    > zostawiana na podtrzymanie zawartości pamięci, inaczej wykonywał się
    > zimny reset urządzenia.

    W nawigacjach samochodowych to jakis problem ?

    J.

  • 7. Data: 2015-05-03 19:42:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:

    > W nawigacjach samochodowych to jakis problem ?

    Dlatego jest to spadek a nie "feature", prawdopodobnie nikt nie
    pomyślał/umiał/miał ochoty poprawić więc tak już zostało.

  • 8. Data: 2015-05-04 11:15:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-05-03 o 15:20, Marek pisze:
    > W li-po modearskich najczęściej się odcina przy 3.0V, spotkałem się
    > nawet przy 2.7. 3.5 to zbyt zapobiegawczo lub nieskalibrowany
    > /rozkalibrowany układ.

    Ale w modelarskich to się mierzy przy kilku C a nie przy 0,4C.
    Przypuszczam, że tak przy 10C to 2,7V może być równoważne 3,5V dla 0,4C.

    Czym niżej zejdziesz tym krócej ogniwo pożyje.

    Ostatnie ogniwa, które mierzyłem (JS 014461) zaliczały stromy spadek
    poniżej 3,65V.
    Energia oddana od pełnego naładowania do 3,5V wyniosła 0,699545 Wh, do
    3.0V zaś 0,718886 Wh, przy prądzie rozładowania 0,25C.
    Proporcje pewnie będą zbliżone, sam oceń czy warto.

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2015-05-04 11:29:27
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-05-04 o 11:15, Andrzej W. pisze:
> [...]
    > Energia oddana od pełnego naładowania do 3,5V wyniosła 0,699545 Wh, do
    > 3.0V zaś 0,718886 Wh, przy prądzie rozładowania 0,25C.

    Znalazłem jeszcze wyniki 085046 (inna fabryka, albo podróbka bo nowa nie
    trzymała pojemności znamionowej).
    3,5V -> 0,215952 Wh
    3,0V -> 0,251315 Wh
    Pomiar 0,5C znamionowej (0,7C realnej), mocny spadek poniżej 3,3V.

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2015-05-04 14:18:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 04 May 2015 11:15:24 +0200, "Andrzej W."
    <a...@w...pl> wrote:
    > Ale w modelarskich to się mierzy przy kilku C a nie przy 0,4C.
    > Przypuszczam, że tak przy 10C to 2,7V może być równoważne 3,5V dla
    0,4C.

    A jakie ma C znaczenie? Ważne, żeby napięcie nie spadło poniżej
    krytycznej wartości nap. ogniwa, w literaturze dla lipol podaje się
    je bez powiązania z C.

    --
    Marek