  • 1. Data: 2016-01-25 21:18:24
    Temat: Antenka GPS
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Anteny wszelakie nie przestaja mnie zadziwiac. Te GPSowe (aktywne) to
    zwykle plaskie pole kwadratowe o boku kilkanascie do 25mm. W pewnym
    punkcie (ale nie w srodku geometrycznym) jest przylutowany precik
    wchodzacy w srodek kostki anteny. Znalazlem nawet opis jak ten kwadracik
    wyliczac, niewiele z tego kumam.
    Eksperymentujac ze zwiekszeniem czulosci mojej navi (Blow 580) do tego
    pola/precika przylutowalem kilka cm kabla i ku mojemu zaskoczeniu w domu
    zlapalo bardzo szybko silny sygnal z kilku satelitow, podczas gdy nie
    modyfikowana przez cala droge ok. 500km wiecej szukala sygnalu, niz
    dzialala (nie, nie mam metalizowanej szyby w aucie, inne urzadzenia z
    GPSem na pokladzie dzialaja bez problemu).
    Czy jest mozliwe polaczenie kaskadowo 2 anten aktywnych? Nie moge sie
    dopatrzec na PCB wyjscia z wbudowanej anteny.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2016-01-25 22:15:34
    Temat: Re: Antenka GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości
    >Anteny wszelakie nie przestaja mnie zadziwiac.

    Mnie tez nie.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Evolved_antenna

    Co sie wlasciwie zgadza z prywatna opinia, ze co bys nie uzyl jako
    anteny, to bedzie dzialac, albo sygnal jest za slaby :-)

> [...]
    >geometrycznym) jest przylutowany precik wchodzacy w srodek kostki
    >anteny. Znalazlem nawet opis jak ten kwadracik wyliczac, niewiele z

    To sie nazywa patch antenna ... no ale niewiele z tej wiedzy wynika
    :-)

    https://en.wikipedia.org/wiki/Patch_antenna

> [...]
    >tego pola/precika przylutowalem kilka cm kabla i ku mojemu
    >zaskoczeniu w domu zlapalo bardzo szybko silny sygnal z kilku

    Tak na pale dodane ? To jestem nieco zdziwiony, ale zobacz to
    https://www.arrl.org/files/file/Technology/tis/info/
    pdf/0210036.pdf

    >modyfikowana przez cala droge ok. 500km wiecej szukala sygnalu, niz
    >dzialala (nie, nie mam metalizowanej szyby w aucie, inne urzadzenia z
    >GPSem na pokladzie dzialaja bez problemu).

    A moze inne powody niz antena byly ?
    Tez mam takiego jednego kaprysnego GPS, a nawet dwa ..

    >Czy jest mozliwe polaczenie kaskadowo 2 anten aktywnych? Nie moge sie
    >dopatrzec na PCB wyjscia z wbudowanej anteny.

    W sensie, ze podlaczyc wyjscie wzmaczniacza do elementu aktywnego
    anteny ?
    Sygnal dojdzie, ale wzbudzic sie moze.
    No a jak dwie anteny odbieraja, to zazwyczaj w jakis kierunkach robi
    sie dziura.
    Tu by nie grozilo, bo sygnal jednej duzo mocniejszy.

    J.

  • 3. Data: 2016-01-26 11:23:32
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.01.2016 o 21:18, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > dzialala (nie, nie mam metalizowanej szyby w aucie, inne urzadzenia z
    > GPSem na pokladzie dzialaja bez problemu).

    Ja w telefonie parę cm drucika dołożyłem i lepiej działało. Są w
    internecie opisy. Znaczy to tyle, że antena jest za mała, coś jak antena
    1/8 fali.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 4. Data: 2016-01-26 12:46:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek Grądys" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Ja w telefonie parę cm drucika dołożyłem i lepiej działało. Są w
    >internecie opisy. Znaczy to tyle, że antena jest za mała, coś jak
    >antena 1/8 fali.

    Nie powinna byc dopasowana, a nawet bardzo dobrze
    dopasowana/rezonansowa ?
    W koncu to specjalisci robili.

    Tam jest kawal ceramiki, i wymiary elementow moga byc mniejsze niz w
    powietrzu.

    J.

  • 5. Data: 2016-01-26 14:42:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 26 Jan 2016 12:46:39 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie powinna byc dopasowana, a nawet bardzo dobrze
    > dopasowana/rezonansowa ?

    To ścisłe dopasowanie ma znaczenie tyko przy nadawaniu. Przy odbiorze
    żadko się na to zawraca uwagę.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-01-26 20:22:25
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-01-26 o 12:46, J.F. pisze:
> [...]
    > dyskusyjnych: 56a74925$0$656$6...@n...neostrada.pl ...

    > Nie powinna byc dopasowana, a nawet bardzo dobrze dopasowana/rezonansowa ?

    Jak ktoś napisał powyżej: "anteny nie przestają mnie zadziwiać".
    Myślę, że wielu z Was zetknęło się z efektem, który kiedyś sparodiował
    Jaś Fasola:
    odbiór na antenie "firmowej" jest nie do przyjęcia, ale wystarczy
    chwycić ją w rękę, i staje się znakomity! I właśnie ćwiczę to na
    słuchawkach Bluetooth z wbudowanym radiem: jakaś tam stacja trzeszczy, i
    rzęzi, ale gdy przybliżę rękę do głowy / słuchawek - to robi się świetnie.

    No i tu jest wyraźnie miejsce na zdziwienie, bo przecież firma chyba
    może zmierzyć parametry, no i dobrać idealnie antenę, aby działała tak,
    jak trzeba. Przecież nie chodzi o kilkumetrowy maszt u diabła, ale o
    dopasowanie kilku centymetrów! Czy to naprawdę takie trudne i kosztowne?
    Jeśli ja, swoją ręka, wszak wcale nie magiczną, aż tak bardzo poprawiam
    odbiór, no ty przecież znaczy, że się "da"!

    Dobre rady nic nie kosztują

    i przeważnie warte są
    swojej... ceny!

  • 7. Data: 2016-01-27 09:19:04
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.01.2016 o 14:42, Marek pisze:

    > To ścisłe dopasowanie ma znaczenie tyko przy nadawaniu. Przy odbiorze
    > żadko się na to zawraca uwagę.

    To zależy na jakim paśmie, na pasmach krótkofalowych szumy i zakłócenia
    są wysokie, więc jakość antenki ma przy odbiorze mniejsze znaczenie.
    Jednak jeśli szumy są niskie, to ma to takie same znaczenie.
    Jest zasada, że antena ma takie same parametry przy odbiorze i nadawaniu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 8. Data: 2016-01-27 10:06:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Tue, 26 Jan 2016 12:46:39 +0100, "J.F."

    >To ścisłe dopasowanie ma znaczenie tyko przy nadawaniu. Przy odbiorze
    >żadko się na to zawraca uwagę.

    Ale tu slaby sygnal i w sumie waskopasmowy.
    Dobrze dobrana antena rezonansowa moglaby go chyba "wzmocnic".

    Inna sprawa, ze nie bardzo sobie wyobrazam tego dostrojenia w antenie
    typu patch (bo w kazdym kierunku inna), a przeciez ogolnie ona musi
    wszechkierunkowa.

    J.

  • 9. Data: 2016-01-27 19:51:04
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Jeśli ja, swoją ręka, wszak wcale nie magiczną, aż tak bardzo poprawiam
    > odbiór, no ty przecież znaczy, że się "da"!

    Kazda normalna antena lezaca na karoserii by zdechla. A tej GPSowej
    najwyrazniej to sluzy. Macana tez byc lubi;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa