  • 1. Data: 2016-01-26 10:21:11
    Temat: Ściemniacz do żarówek LED
    Od: Bool <n...@n...com>

    Kupiłem ostatnio żarówkę LED przeznaczoną do współpracy ze ściemniaczem (ponoć
    najlepsza na rynku
    ;). Ściemniacz mam od lat. Klasyczny przekształtnik AC/AC ze sterowaniem fazowym.
    Kilka lat temu
    padł triak to wymieniłem na identyczny. Z klasycznymi żarówkami działa idealnie.
    Wkręciłem żarówkę
    LED i ściemnianie działa poprawnie, ale gdy wyłączam żarówka LED lekko świeci. Dziwi
    mnie to bo
    zwykła żarówka nie świeciła. Dodatkowo podłączyłem równolegle do tej LEDowej zwykłą
    żarówkę (lampa
    ma oprawy na dwie żarówki) i LEDowa teraz gaśnie przy wyłączeniu. Przecież gdy triak
    jest wyłączony
    to nie ma prawa na żarówce być żadnego napięcia. Widzę dwie możliwości: triak się nie
    wyłącza (z
    powodu charakterystycznego obciążenia) lub napięcie przenosi się poza triakiem np.
    snubberem. Co wy
    na to?

  • 2. Data: 2016-01-26 10:57:22
    Temat: Re: Ściemniacz do żarówek LED
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Bool,

    Tuesday, January 26, 2016, 10:21:11 AM, you wrote:

> [...]
    > możliwości: triak się nie wyłącza (z
    > powodu charakterystycznego obciążenia) lub napięcie przenosi się

    Snubber wystarczy, żeby doprowadzić do jarzenia LED.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2016-01-26 11:06:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bool" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >żadnego napięcia. Widzę dwie możliwości: triak się nie wyłącza (z
    >powodu charakterystycznego obciążenia) lub napięcie przenosi się poza

    Snubber jak najbardziej moze byc - puszcza niemaly prad i led moze
    zadzialac.

    Ale jeszcze reszta ukladu sterujacego triakiem - nie ma tam jakiejs
    uplywnosci drobnej w stanie "minimalnym" ?
    Schemat poprosimy.

    No i sam triak - uplywnosc jakas pewnie ma, 1uA przy 220V to juz
    powinno wystarczyc do zobaczenia w ciemnosci.

    Drugi snubber do oprawki ? :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-01-26 11:19:56
    Od: Luke <l...@l...net>

    > charakterystycznego obciążenia) lub napięcie przenosi się poza triakiem
    > np. snubberem. Co wy na to?

    Wszystkim może. Jeśli masz neonówkę w wyłączniku, to już wystarczy aby
    świecić szeregowo z tą neonówką.

    Do niejednej żarówki LED wystarczy podłączyć samą fazę jak do neonówki i
    już będzie lekko świecić. Może w Twojej instalacji idzie zero, a nie
    faza po wyłączniku?

    L.