  • 1. Data: 2012-11-25 14:17:19
    Temat: Aparat cyfrowy 2:3
    Od: Piotr <b...@b...pl>

    Witam!

    Mam pytano. Ponieważ NIENAWIDZĘ oglądać zdjęć zrobionych przeze mnie na
    monitorze, chciałbym spytać czy są cyfrowe "małpki" robiące zdjęcia 2:3?
    Pytam o małpkę, bo wiem, że lustrzanki cyfrowe tak robią - a na to mnie
    nie stać. Oczywiście może być coś dobrego, ale niestety zarówno
    niedrogiego. Lub inaczej: ile kosztuje najtańszy (mniej więcej) aparat
    cyfr. robiący fotki w tych proporcjach?

    Nie chodzi mi o nie wiadomo co, ale o zwykłe zdjęcia z wakacji itp. jako
    pamiątki. Fotografem nie jestem.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2012-11-25 14:39:47
    Temat: Re: Aparat cyfrowy 2:3
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2012-11-25 14:17, Piotr pisze:
> [...]
    > cyfr. robiący fotki w tych proporcjach?
    >
    > Nie chodzi mi o nie wiadomo co, ale o zwykłe zdjęcia z wakacji itp. jako

    Są jakieś szczególne przeszkody, które uniemożliwiają Ci przycinanie
    fotek do takiej proporcji? W niektórych programach graficznych zrobisz
    to hurtem, wsadowo.

  • 3. Data: 2012-11-25 14:47:52
    Od: osiek <o...@g...pl>

    trolling tone pisze:

    > Są jakieś szczególne przeszkody, które uniemożliwiają Ci przycinanie
    > fotek do takiej proporcji? W niektórych programach graficznych zrobisz
    > to hurtem, wsadowo.
    Ma to jedną wadę: kadrowanie. Będzie ucięte wszędzie tak samo, a czasem
    wypadałoby bardziej z dołu lub bardziej z góry ukroić, a to juz wymaga
    indywidualnego podejscia, coby np żona nie miała uciętej głowy ;) A jak
    indywidualne podejście to już czas wchodzi w grę i robi sie upierdliwie.
    Oczywiscie z punktu widzenia kogoś, kto uważa, że po naciśnięciu spustu
    migawki zdjęcie jest gotowe.

  • 4. Data: 2012-11-25 14:57:40
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2012-11-25 14:47, osiek pisze:
> [...]
    > indywidualne podejście to już czas wchodzi w grę i robi sie upierdliwie.
    > Oczywiscie z punktu widzenia kogoś, kto uważa, że po naciśnięciu spustu

    Folia na wyświetlacz, z naklejonymi paskami na brzegach i kadrowanie
    powinno być OK. A jak ktoś ma Canona, to CHDK umożliwia dowolne
    bazgranie po wyświetlaczu, można nanieść linie ograniczające lub
    w ogóle wyczernić to, co będzie przycięte.

  • 5. Data: 2012-11-25 16:09:40
    Od: osiek <o...@g...pl>

    trolling tone pisze:

> [...]
    > bazgranie po wyświetlaczu, można nanieść linie ograniczające lub
    > w ogóle wyczernić to, co będzie przycięte.
    no i widzisz dalej kombinujesz. Zawsze można kupić takiego co robi
    natywnie 3:2 ;) Pewnie nawet znajdą się i takie kompakty, które na
    wyświetlaczu pokażą kadr 3:2 (przypuszczam, bo kompakta to juz dawno nie
    miałem w ręku a nie przypominam sobie bym w jakimkolwiek grzebał w menu).

    Inna sprawa, to podejście autora do 4:3. Zauważyłem, że część zdjeć
    (zwłaszcza tzw. portretowych) kadruję w postprocesie na bardziej
    kwadratowo niż 3:2 ;) No ale watkotwórca nie chce postprocesu.

  • 6. Data: 2012-11-25 17:12:22
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2012-11-25 16:09, osiek pisze:
> [...]
    > miałem w ręku a nie przypominam sobie bym w jakimkolwiek grzebał w menu).

    Kombinuję, bo mam wredną naturę sknery :) Do zmiany sprzętu muszę
    mieć konkretne przesłanki. Czasem zapominam, że nie wszyscy tak mają.

    > Inna sprawa, to podejście autora do 4:3. Zauważyłem, że część zdjeć
    > (zwłaszcza tzw. portretowych) kadruję w postprocesie na bardziej
    > kwadratowo niż 3:2 ;) No ale watkotwórca nie chce postprocesu.

    Dla zdjęć o przeznaczeniu "telewizyjnym" kadr pionowy w ogóle odpada,
    chyba, że ktoś sobie wyćwiczy skłony głowy do pozycji emotikony albo
    znajdzie telewizor z funkcją pivot :)

  • 7. Data: 2012-11-25 17:56:42
    Od: Piotr <b...@b...pl>

    > Inna sprawa, to podejście autora do 4:3. Zauważyłem, że część zdjeć
    > (zwłaszcza tzw. portretowych) kadruję w postprocesie na bardziej
    > kwadratowo niż 3:2 ;) No ale watkotwórca nie chce postprocesu.

    Mi tak naprawdę to chodzi w dużej mierze o album do zdjęć.

    Rozumiem, że być może niektóre zdjęcia wychodzą lepiej w 4:3.
    Ostatnio chciałem wywołać zdjęcia z wakacji. Chciałem kupić album na
    zdjęcia i wywołać.
    Albumy z wkładanymi zdjęciami to praktycznie wszystko 3:2. Nie chciałem
    takiego, co się wkleja - jakoś nie przystoi mi do takich zwykłych zdjęć.
    Po drugie za dużo miejsca zajmuje. To jest fajne na jakieś zdjęcia
    ślubne, profesjonalne fotki itp. Do tego jest droższy i moim zdaniem
    trochę to dziwnie wygląda jak się umieszcza w nim zdjęcia z imienin
    (kwestia gustu). Można oczywiście jeszcze dać mniejsza fotki, ale wtedy
    z kolei traci się przestrzeń na zdjęcie i też dodatkowo estetyka na tym
    traci.

    Nie każdy lab wywołuje w formacie cyfrowym. Może ten akurat argument
    zabrzmi śmiesznie, ale mam bardzo dobry (z opinii internautów) lab Agfa
    pod nosem... niestety tylko 3:2 zdjęcia.

    Ostatnio chciałem zamienić zdjęcia 4:3 na 3:2 fajnym malutkim programem
    do przycinania. Mimo iż sam mogłem sobie kadrować, wybrać gdzie ma
    uciąć. To jakoś to mi się często nie podobało. Bo kadrowałem robiąc
    zdjęcia i wtedy myslalem co ma dokladnie byc.
    Zdjęcia z białymi paskami mi się nie podobaja.

    No, oczywiście mogę pozaklejać paskami ekran LCD w aparacie... ale
    jakbym miał gdzieś do kupienia cyfrówkę za 200-300 zł z proporcjami 3:2,
    to bym się w zaklejanki nie bawił. :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2012-11-25 18:09:02
    Od: Piotr <b...@b...pl>

> [...]
    > miałem w ręku a nie przypominam sobie bym w jakimkolwiek grzebał w menu).

    Ehh... Mi to nawet do głowy nie przyszło, ze w opcjach cos takiego moze
    byc... No i znalazlem... Jest 4:3 i... 16:9.. :( 3:2 nie ma.

    Rozumiem, że aparat miałby tylko 4:3... Pomyślano jednak o HDTV. Dziwię
    się, że nie pomyśleli o formacie najbardziej odpowiednim dla papierowych
    odbitek...
    Chyba jestem jedyny na świecie ktory ma takie dziwne wymagania.

    Pzdr

  • 9. Data: 2012-11-25 18:12:11
    Od: Piotr <b...@b...pl>

    > nie pomyśleli o formacie najbardziej odpowiednim dla papierowych
    > odbitek...

    To pewnie kwestia dyskusyjna, chodziło mi raczej o format: najbardziej
    popularny dla papierowych wydruków.

    Pzdr

  • 10. Data: 2012-11-25 18:22:16
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2012-11-25 18:09, Piotr pisze:

    > Ehh... Mi to nawet do głowy nie przyszło, ze w opcjach cos takiego moze
    > byc... No i znalazlem... Jest 4:3 i... 16:9.. :( 3:2 nie ma.

    Coś mi się kojarzy, że sporo modeli Panasonica ma 3:2. Poprzerzucaj
    sobie specyfikacje różnych modeli na optyczne.pl, tam podają takie
    dane.