  • 1. Data: 2012-11-25 22:28:17
    Temat: Jak to sfotografować?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Jak byście się zabrali za zrobienie ujęcia jak poniżej?

    Mamy taką scenę: dziecko bawiące się w konstrukcji rurowej. Zapewne
    widzieliście nie raz przyhipermarketowe place zabaw gdzie dzieciaki
    wchodzą do rur a potem zjeżdżają. Wypatrzyłem rewelacyjną perspektywę,
    którą chciałbym sfotografować. Odcinek łączący dwie plastikowe rury to
    kolorowa kratownica zrobiona z brezentowych pasów, również w formie
    rury. Dziecko w końcowym odcinku tej rury (jakieś 7 metrów, może mniej)
    jest zacienione. Zastosowanie wbudowanej pogorszy efekt bo wypali
    przedni fragment rury. Bez lampy też źle bo niezbędne ISO 1600 szumi
    trochę a i tak różnice w dynamice są dość spore. Zewnętrzna zdalna
    lampa? Jak? Gdzie?

    Chciałbym przygotować sobie jakiś scenariusz działań zanim tam się udam :-)

  • 2. Data: 2012-11-25 23:13:10
    Temat: Re: Jak to sfotografować?
    Od: Bartolomeo <n...@g...com>

    W dniu 2012-11-25 22:28, Marek pisze:
    Zewnętrzna zdalna
    > lampa? Jak? Gdzie?

    Dziecko niech w łapie trzyma racę lub sztuczne ognie

  • 3. Data: 2012-11-25 23:31:17
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek" <p...@s...com> wrote:

    > Jak byście się zabrali za zrobienie ujęcia jak poniżej?
    >
    > Mamy taką scenę: dziecko bawiące się w konstrukcji rurowej.
    [...]
> [...]
    >Gdzie?
    >
    > Chciałbym przygotować sobie jakiś scenariusz działań zanim tam się

    He, he, a mówiłem jak ważne są duże matryce z jeszcze większymi
    pikselami? :)) "Przecież można złożyć kilka ekspozycji..." ;-)

    Jeśli rury są cokolwiek przezroczyste (i na powietrzu, bo tego nie
    wiemy) - poczekaj na ostre, docierające tam słońce, ew. zbliż zewnętrzne
    źródło mocnego światła (błyskowego?), co oczywiście rodzi swoje
    problemy.

    Jak najszybsze szkło, wstępne naostrzenie, seria, ISO 12800
    (http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/32
    ) i hajda! Nie widzę
    problemu... :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2012-11-26 04:45:58
    Od: Slon <z...@g...com>

    On Sunday, November 25, 2012 5:31:54 PM UTC-5, Mariusz [mr.] wrote:
    > "Marek" <p...@s...com> wrote:
    >

    > Jak najszybsze szkło, wstępne naostrzenie, seria, ISO 12800

> [...]

    Problemy z szybkoscia moga sie zaczac.
    Wstepne naostrzanie juz trwa.
    ISO europejskie moze ograniczyc szybkosc w mistach.
    Hajda tylko poza miastami.
    http://pl.30kmh.eu/

    Slon.

  • 5. Data: 2012-11-26 11:05:28
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-11-25 23:31, Mariusz [mr.] pisze:

    > He, he, a mówiłem jak ważne są duże matryce z jeszcze większymi
    > pikselami? :))

    Tak tak, pamiętam ale nie mam takiej więc muszę jechać z tym co mam :-)
    A propo's: czy masz aparat z dużymi pikselami? Jeśli tak, to czy mógłbym
    zobaczyć jakąś fotkę zrobioną przy ISO 1600 z dużą różnicą w oświetleniu
    sceny? Chciałbym popatrzeć jak wygląda szum w średnio zacienionych
    miejscach. W A99 nie jest to nic specjalnego ale ten aparat jest jeszcze
    "zbyt" świeży a po drugie - naszprycowany pikselami.

    > "Przecież można złożyć kilka ekspozycji..." ;-)

    No i w podobny sposób sobie poradziłem. Spłaszczyłem dynamikę zdjęcia.
    Jednakże problemem tu jest to, że musiałem rozjaśniać najbardziej
    istotny fragment fotografii w programie graficznym. Wtedy zawsze coś
    wyłazi. Tego chciałem uniknąć.

    W zasadzie poniewczasie

> [...]
    > wiemy) - poczekaj na ostre, docierające tam słońce, ew. zbliż zewnętrzne
    > źródło mocnego światła (błyskowego?), co oczywiście rodzi swoje

    Rury są w pomieszczeniu tuż pod sufitem. Sufit to plątanina systemów
    wentylacyjnych. Obok jest ściana i to intensywnie żółta. Tak więc ciężko
    ją wykorzystać do błysku. Dostęp jest od spodu i z jednego boku.

    > Jak najszybsze szkło, wstępne naostrzenie, seria, ISO 12800
    > (http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/32
    ) i hajda! Nie widzę
    > problemu... :)

    Popatrzałem sobie na ISO 6400 w A77 jaki posiadam. Powiem tak: chciałbym
    mieć tak jak ten rysunek przedstawia :-D Popatrzałem też na fotkę w
    skali 1:1 dla w/w Nikona.

    http://www.dpreview.com/reviews_data/nikon_d800e/box
    shot/dsc_0106.jpg

    Może wybrzydzam ale określiłbym to zdjęcie jako mniej paskudne niż można
    uzyskać na A77 ale nadal paskudne jakościowo. W wysokiej jakości druku w
    formacie 13x18 (najczęściej go używam) to zdjęcie wygląda źle niestety
    :-( Może w małym formacie już mniej widać wszelkie defekty dużej czułości.

  • 6. Data: 2012-11-26 20:18:39
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Mon, 26 Nov 2012 11:05:28 +0100, Marek napisał(a):

    [...]
> [...]

    > formacie 13x18 (najczęściej go używam) to zdjęcie wygląda źle niestety
    > :-( Może w małym formacie już mniej widać wszelkie defekty dużej czułości.

    A czy przypadkiem nie jest to JPG po odszumianiu?
    Może warto zaprząc do pracy RAWy - więcej zabawy, ale jakość lepsza.

    No, a poza tym uważam, że przesadzasz - wydruk 13x18 wg mnie będzie
    prawie gładki - przecież to ok. 1000 DPI!
    Teraz strzelam: mogą wystąpić artefakty skalowania lub mora ze względu
    na różnice pomiędzy faktycznym drukiem, a zdjęciem. Próbowałeś drukować
    w natywnej rozdzielczości drukarki?

    P.S. Ja używam ISO 1600, a czasem nawet 3200 z Canona 300 i 350D. Da
    się, ale nie w każdej sytuacji. Generalnie jestem zadowolony ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 7. Data: 2012-11-26 22:42:10
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-11-26 20:18, Sylwester Zarębski pisze:

    > A czy przypadkiem nie jest to JPG po odszumianiu?
    > Może warto zaprząc do pracy RAWy - więcej zabawy, ale jakość lepsza.

    Heh, wczoraj właśnie bawiłem się RAWami. Powiem tak: efekt o klasę
    lepszy być może! :-) Żałuję tylko, że praca z nimi dotyczy całości
    zdjęcia. Gdybym chciał fragment fotki rozjaśnić, to muszę dalej pracować
    już na pliku 8bitowym?

    > No, a poza tym uważam, że przesadzasz - wydruk 13x18 wg mnie będzie
    > prawie gładki - przecież to ok. 1000 DPI!

    Ale szum nie zajmuje 1 piksela lecz znacznie więcej. Zauważ, że na
    przytaczanym zdjęciu:

    http://www.dpreview.com/reviews_data/nikon_d800e/box
    shot/dsc_0106.jpg

    szum tworzy plamy wielopikselowe. Na papierze doskonale to widzę.
    Głównie dokucza utrata detaliczności i koloru w zaszumionych fragmentach.

    > Teraz strzelam: mogą wystąpić artefakty skalowania lub mora ze względu
    > na różnice pomiędzy faktycznym drukiem, a zdjęciem. Próbowałeś drukować
    > w natywnej rozdzielczości drukarki?

    Szczerze mówiąc nie. A to dlatego, że nigdy nie zauważyłem aby mora
    powstawała nawet w bardzo zachęcających do tego warunkach (materiał o
    wyraźnych na zdjęciau splotach nici w kratę). Dość dobrze sterownik daje
    sobie radę. W programie graficznym nic lepiej nie zrobiłbym, ale
    spróbuję. Warto poeksperymentować.

    Ponadto mniej więcej widzę na ekranie jak wyjdzie druk (proofing). Już
    na tym podglądzie widać defekty.

    > P.S. Ja używam ISO 1600, a czasem nawet 3200 z Canona 300 i 350D. Da
    > się, ale nie w każdej sytuacji. Generalnie jestem zadowolony ;).

    Zauważyłem, że tak wysokie czułości sprawdzają się gdy scena nie zawiera
    ciemnych elementów. Szumy widoczne są najbardziej w pewnym zakresie
    jasności. Jasne fragmenty są ok. Zapewne dzieci na sali równomiernie
    oświetlonej wyjdą zadowalająco.

  • 8. Data: 2012-11-27 07:20:53
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2012-11-26 22:42, Marek pisze:

> [...]
    > lepszy być może! :-) Żałuję tylko, że praca z nimi dotyczy całości
    > zdjęcia. Gdybym chciał fragment fotki rozjaśnić, to muszę dalej pracować

    A może zainwestuj w wywoływarkę, która potrafi pracować na fragmencie
    zdjęcia.

    JD

  • 9. Data: 2012-11-27 15:23:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2012-11-27 07:20, JD pisze:

    > A może zainwestuj w wywoływarkę, która potrafi pracować na fragmencie
    > zdjęcia.

    Wywoływarkę? Co w ten sposób zyskałbym względem cyfrowej obróbki zdjęcia?

    Nie znam się ale wydaje mi się to dość przestarzałe rozwiązanie. Czy to
    się daje kalibrować? Czy kolory nie zmieniają się w trakcie używania?
    Czy jest uzasadnione eknomicznie otrzymanie np. 1 zdjęcia bo akurat w
    danym momencie potrzebuję jedno? Może się mylę - sprostuj mnie.

  • 10. Data: 2012-11-27 17:58:44
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2012-11-27 15:23, Marek pisze:

    > Wywoływarkę?

    Tak potocznie nazywa się program do konwersji RAW na plik graficzny
    typu JPG, TIFF.

    > Co w ten sposób zyskałbym względem cyfrowej obróbki zdjęcia?

    Precyzyjniejszą cyfrową obróbkę zdjęcia.

    "
[...]

    Z ciekawości na czym polegała "zabawaz RAWami? W jakim programie?

    JD