  • 1. Data: 2009-09-29 15:14:47
    Temat: Aparat telefoniczny retro - problem z mikrofonem
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Poprosił mnie znajomy, żeby rzucić okiem na stary, bakelitowy aparat
    telefoniczny. Nie dochodzi zasilanie do mikrofonu bo wszystko niby działa
    tylko mnie nie słychać jak dzwonię z tego aparatu. Sprawdziłem wszystkie
    połączenia, przeczyściłem styki ale to nie pomogło. Przed przełącznikiem
    sterowanym widełkami jest element w formie cewki z 6 stykami. To jakieś
    trafo separujące albo wzmacniacz. Nie mam pojęcia jak to sprawdzić. Oprócz
    tego elementu wszystko wydaje się sprawne. Aparat jest bardzo stary ma z 50
    lat. Oznaczenie jakie znalzałem to DC2PL1 i DY9PL.

    Będę wdzięczny za pomoc.

    PC

  • 2. Data: 2009-09-29 20:08:48
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Użytkownik "PC" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tego elementu wszystko wydaje się sprawne. Aparat jest bardzo stary ma z
    > 50 lat. Oznaczenie jakie znalzałem to DC2PL1 i DY9PL.

    http://felektr.katalogi.pl/Modyfikacja_starego_telef
    onu-t5315.html

    Może tu ze schematu coś wywnioskujesz...

    Feromon

  • 3. Data: 2009-09-29 22:16:48
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    PC <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > telefoniczny. Nie dochodzi zasilanie do mikrofonu bo wszystko niby
    > działa tylko mnie nie słychać jak dzwonię z tego aparatu.

    Ale nie słychać kompletnie i wcale, czy mniej lub bardziej słabo?
    Jeśli to drugie, to sztandarowym uszkodzeniem takich telefonów była
    "zapluta" (zawilgocona) wkładka mikrofonowa, objawami było
    trzeszczenie i charczenie oraz słaba słyszalność. Wkładkę nową (w
    sensie: nie używaną) kupić na allegro się da, a jeśli nie zalezy wam
    na zachowaniu wewnętrznej oryginalności i potrafisz coś polutować,
    to można tam wrzucić mikrofon elektretowy z prostą elektroniką,
    schematy myślę, że da się wygóglać.

> [...]
    > pojęcia
    > jak to sprawdzić. Oprócz tego elementu wszystko wydaje się

    To transformator układu antylokalnego, małe szanse, żeby to on był
    zepsuty.

    J.

  • 4. Data: 2009-09-30 05:35:53
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > oryginalności i potrafisz coś polutować, to można tam wrzucić mikrofon
    > elektretowy z prostą elektroniką, schematy myślę, że da się wygóglać.

    Kompletna cisza, żadnych szmerów ani trzasków. Podłączałem inną wkładkę ale
    bez efektu przy czym ta inna jest zupełnie inna - kilka dekad nowsza.

    PC

  • 5. Data: 2009-09-30 05:54:59
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    > Kompletna cisza, żadnych szmerów ani trzasków. Podłączałem inną wkładkę
    > ale bez efektu przy czym ta inna jest zupełnie inna - kilka dekad nowsza.

    Czy po podniesieniu słuchawki na jej zaciskach jest napięcie ?

  • 6. Data: 2009-09-30 06:12:27
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    O to właśnie chodzi, że na zaciskach mikrofonu jest 0 i jedyny element,
    który podpada to ten transformator.

    PC

  • 7. Data: 2009-09-30 07:05:46
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    >O to właśnie chodzi, że na zaciskach mikrofonu jest 0 i jedyny element,
    > który podpada to ten transformator.

    Rozumiem że powyższe zdanie należy czytać: na zaciskach do wkładki węglowej
    jest 0V (wkładka wyjęta) ?

    Generalnie w takich telefonach naprawa polega na wymianie wkładki, wymianie
    sznura słuchawka-aparat.
    Jak wcześniej napisano ta cewka to układ antylokalny i jego szanse
    uszkodzenia są minimalne. Można go zewrzeć - będzie wiadomo czy jest
    uszkodzony.

    Podejrzewam sznur szczególnie jak jest "kręcony" lub złe/nieprawidłowe jego
    podłączenie.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2009-09-30 07:40:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Tue, 29 Sep 2009 17:14:47 +0200, PC napisał(a):

    > tylko mnie nie słychać jak dzwonię z tego aparatu

    A tem aparat to jest MB czy CB? Te typy różnią się sposobem zasilania
    wkładki mikrofonowej. Typ MB nie będzie współpracował z centralą CB. Nie
    widać tam gdzieś z boku otworu na korbkę induktora? Daj jakieś zdjęcie
    wnętrza.
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2009-09-30 08:10:23
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    > Rozumiem że powyższe zdanie należy czytać: na zaciskach do wkładki
    > węglowej jest 0V (wkładka wyjęta) ?

    Dokładnie tak.

    > Generalnie w takich telefonach naprawa polega na wymianie wkładki,
    > wymianie sznura słuchawka-aparat.

    Sznur sprawdzony i jest ok.

    > Jak wcześniej napisano ta cewka to układ antylokalny i jego szanse
    > uszkodzenia są minimalne. Można go zewrzeć - będzie wiadomo czy jest
    > uszkodzony.

    Spróbuję.

    PC

  • 10. Data: 2009-09-30 08:12:49
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > wkładki mikrofonowej. Typ MB nie będzie współpracował z centralą CB. Nie
    > widać tam gdzieś z boku otworu na korbkę induktora? Daj jakieś zdjęcie

    Nie ma miejsca na korbkę. Moze współpracować z instalacją 24V lub 60~80V.

    PC