  • 1. Data: 2013-11-06 19:21:27
    Temat: Atmega zegar/temperatura
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Mam pewien problem...

    Otóż - wg. dataszita częstotliwość wbudowanego zegara rośnie ze spadkiem
    temperatury (dziwne...).
    Ale - nie ma informacji, jak się z kolei zachowuje zegar w przypadku
    napędzania zewnętrznym kwarcem. Bo z pomiaru (na razie wstępnego - od
    momentu uruchomienia systemu do wystąpienia pewnego sygnału) wychodzi
    mi, że odwrotnie - z spadkiem temperatury ten czas się wydłuża
    minimalnie - czyli zegar spowalnia.

    Chłodzę sam chip (zamrażaczem w aerozolu).

    Czyli jak to jest w końcu ?

  • 2. Data: 2013-11-06 20:35:08
    Temat: Re: Atmega zegar/temperatura
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Nie pomogę, ale z ciekawości chciałem zapytać nad czym ciekawym pracujesz,
    że bardzo ważna jest częstotliwość taktowania mikrokontrolera?

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 3. Data: 2013-11-06 22:06:26
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-11-06 20:35, Robbo pisze:
    > Nie pomogę, ale z ciekawości chciałem zapytać nad czym ciekawym
    > pracujesz, że bardzo ważna jest częstotliwość taktowania mikrokontrolera?

    No pewnie w każdej aplikacji korzystającej chociażby do odliczania czasu
    byłby to ważne, ale w moim przypadku, w układzie zawierającym 2 MCU
    (atmega128 i atmega8), w sytuacji kiedy jeden MCU może resetować drugi
    (nadzorują się wzajemnie, i jeśli któryś nie odpowiada, wyedu kolega go
    resetuje), nastąpiło nieprzewidziane "resetowanie" podczas startu
    systemu w niskiej temperaturze - po prostu zmienił się czas uruchamiania
    MCU, i zaczęło się "niekontrolowane restartowanie".

    Ale tam naprawdę problemem głównym jest co innego ;

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=129
    23465#12923465

    Natomiast w temperaturze pokojowej wszystko było ok.
    Przy testach w temperaturze poniżej zera nagle okazało się, że system
    nie wstaje - przy czym "wyzwalaczem" problemu jest wydłużenie czasu
    startu procesorów.

    Taka ciekawostka :)

  • 4. Data: 2013-11-06 22:10:48
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-11-06 22:06, sundayman pisze:
> [...]
    > sytuacji kiedy jeden MCU może resetować drugi (nadzorują się wzajemnie,
    > i jeśli któryś nie odpowiada, wyedu kolega go resetuje)
    Ale w fusebitach masz przecież tryby startu, nie dawaj tego
    najdłuższego-przedłużonego-plus odliczanie 65k cykli F_CPU, tylko włącz
    szybki start i brown-out.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-11-06 23:52:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ale w fusebitach masz przecież tryby startu, nie dawaj tego
    > najdłuższego-przedłużonego-plus odliczanie 65k cykli F_CPU, tylko włącz
    > szybki start i brown-out.

    Tak, ale jak opisałem w wątku na elektrodzie , ten problem "czasowy"
    jest tylko pobocznym zjawiskiem - sam kłopot pochodzi z czego innego.
    Żeby nie powtarzać tutaj wszystkiego - podczas deklarowania
    pinu procesora jako wyjście, pojawia się na tym pinie przez chwilkę stan
    "0", zanim zostanie ostawiony przez program na "1" (program jest w
    Bascomie).

    Czyli chodzi o to, jak w bascomie zadeklarować pin jako wyjściowy tak,
    aby ze stanu wysokiej impedancji natychmiastowo przeszedł w stan "1".

  • 6. Data: 2013-11-07 00:06:03
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Czyli chodzi o to, jak w bascomie zadeklarować pin jako wyjściowy tak,
    > aby ze stanu wysokiej impedancji natychmiastowo przeszedł w stan "1".

    Nie da się. Pin przecież ustawiasz programowo, a program potrzebuje pewnego
    czasu na wykonanie. Choćby to była pierwsza instrukcja w całym kodzie. Układ
    współpracujący musi to uwzględniać.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2013-11-07 00:19:28
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Nie da się. Pin przecież ustawiasz programowo, a program potrzebuje
    > pewnego czasu na wykonanie. Choćby to była pierwsza instrukcja w całym
    > kodzie. Układ współpracujący musi to uwzględniać.

    No ale - wartość na pinie to jeden rejestr, a kierunek - drugi.
    Powinno się chyba dać ustawić najpierw ten od wartości, a dopiero potem
    - wskazać, że to wyjście.

    Tyle, że pewnie używając poleceń config tak po prostu może być problem.
    Chyba trzeba zapisywać do rejestrów - a tego mi się nie bardzo chce
    robić :) Myślałem, że może ktoś to ma już obcykane...

  • 8. Data: 2013-11-07 00:24:37
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    sundayman <s...@p...onet.pl> napisał(a):
    > No ale - wartość na pinie to jeden rejestr, a kierunek - drugi.
    > Powinno się chyba dać ustawić najpierw ten od wartości, a dopiero potem -
    > wskazać, że to wyjście.

    Oczywiście. Ale to też z głową. Wejście z wpisaną jedynką to wejście
    podciągnięte wenętrznym rezystorem do plusa.

    > Tyle, że pewnie używając poleceń config tak po prostu może być problem.

    Nie wiem jak Bascom tłumaczy to na asm.

    > Chyba trzeba zapisywać do rejestrów - a tego mi się nie bardzo chce robić
    > :) Myślałem, że może ktoś to ma już obcykane...

    Dawno nie pisałem w Bascomie, zwykle używam C.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 9. Data: 2013-11-07 00:30:42
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    >rezystorem do plusa

    No właśnie, siedzę właśnie nad dataszitem, zobaczymy czy operujące
    rejestrami da się to zrobić poprawnie.

    Jak nie - to kit mu w oko, obejdę to bez tej deklaracji (znaczy robiąc
    ją tuż przed potrzebnym wygenerowaniem sygnału) - ale to jest
    mocno nieestetyczne...

  • 10. Data: 2013-11-07 00:51:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 7 Nov 2013 00:06:03 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie da się. Pin przecież ustawiasz programowo, a program potrzebuje
    pewnego
    > czasu na wykonanie. Choćby to była pierwsza instrukcja w całym
    kodzie. Układ

    A rejestr tris tego pina (czy jak tam się on nazywa w atmedze) nie ma
    domyślnego stanu input po resecie? Na pic tak jest, wtedy ustawiasz
    port lat na 1 a po tym dopiero tris na output. Wtedy jest
    "bezhazardowe" przejście ze stanu hZ do 1.

    --
    Marek